Forming physical readiness for school in older preschool children through sports games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-4.10

Keywords:

physical readiness for school, older preschoolers, sports games, preschool education institution

Abstract

An analysis of studies on the problem of forming physical readiness for school in older preschool children has been conducted. It is emphasized that physical readiness is fundamental for a child's successful adaptation to the school environment. It includes the development of motor skills, coordination, endurance, and strength, which are crucial for a child’s ability to perform various school tasks, from writing letters to participating in active games during breaks. Insufficient physical preparedness can lead to difficulties in mastering the school curriculum, decreased attention span, quick fatigue, and even health problems. Therefore, it is essential to develop the necessary physical qualities in children before they start school. It has been established that sports games are an effective tool for ensuring the physical readiness of older preschoolers for school. Games help develop coordination, strength, endurance, and flexibility, which are important for comprehensive physical development. The aim of the study is to determine the impact of sports games on the formation of physical readiness for school in older preschool children. At the initial stage of the study, generalized results of the level of physical readiness for school revealed that only 20% of children in the experimental group (EG) and 16% in the control group (CG) showed a high level of readiness, 58% of children in the EG and 52% in the CG showed a medium level, and 22% of children in the EG and 31% in the CG showed a low level. It was noted that the initial level of physical readiness for school in children from both the experimental and control groups was approximately the same at the beginning of the formative stage of the study. During the research, a system was developed and tested, aimed at enhancing the level of physical readiness for school in older preschool children, with active use of sports games elements. The proposed system of work involved organizing activities with children through play and was implemented sequentially across three interrelated stages: introductory, active, and creative. By the end of the study, the results in the CG and EG were as follows: a high level of physical readiness was shown by 46% of children in the EG and 24% in the CG, a medium level by 42% in the EG and 52% in the CG, and a low level by 12% in the EG and 24% in the CG.

Author Biographies

Svitlana Titarenko, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of Preschool Pedagogy and Psychology

Yuliya Babаchuk , Hlukhiv National Pedagogical University

Assistant of the Theory and Methods of Physical Education Department

References

Богініч, О. Л., & Бабачук, Ю. М. (2014). Рухливі ігри та ігрові вправи з елементами спортивних ігор для дітей старшого дошкільного віку: методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець.

Вільчковський, Е. С. & Денисенко, Н. Ф. (2008). Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах : навчально-методичний посібник. Тернопіль : Мандрівець.

Вільчковський, Е. С. & Курок, О. І. (2019). Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: підручник. Суми: ПФ «Видавництво «Університетська книга».

Вільчковський Е. C., Курок О. І. & Хлус Н. О. (2023). Діагностичні методики оцінювання фізичного стану дітей дошкільного віку та профілактичні вправи щодо його покращення: навчальний посібник. 2-ге видання, доповнене. Вінниця: ТОВ «Твори».

Дмитренко, Т.І. (1979). Теорія та методика фізичного виховання дітей раннього і дошкільного віку. 2-ге вид., перероб. та доп. Київ : Вища школа.

Конох, О.Є. (2014). Комплекс невикористання засобів спортивних ігор у підвищенні фізичного стану дітей 5–6 років : дис. ... канд. наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.02.

Курок, О.І. (2010). Система навчання старших дошкільників спортивних вправ з м’ячем та ігор з елементами футболу : колективна монографія. Оптимізація фізичного виховання дитини у вітчизняній системі освіти. Запоріжжя : ЗОІППО, С. 103–124.

Курок, О.І., Васін, Ю.Г. & Синіговець, В.І. (2006). Психолого-педагогічні аспекти навчання складним руховим діям : навчальний посібник. Глухів : РВВ ГДПУ.

Курок, О.І., Хлус, Н.О., & Тітаренко, С. А. (2023). Рухливі та спортивні ігри для дітей дошкільного віку (курс лекцій): навчальний посібник. Вінниця : ТОВ «Твори».

Левінець, Н. (2021). Спортивні ігри в дошкіллі: важливі... й можливі! : освітній напрям «Особистість дитини. Спортивні ігри». Дошкільне виховання, 9, 7–9.

Поліщук, О. (2008). Педагогічні технології супроводження процесу фізичного виховання дітей дошкільного віку. Умань : СПД Жовтий.

Поспєлова, І. (2012). Спортивні ігри і вправи – ефективний засіб фізичного виховання дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу, 6, 49–55.

Тітаренко, С. А. & Бабачук, Ю.М. (2022). Розвиток влучності у старших дошкільників у процесі проведення спортивних та рухливих ігор. Спортивні ігри, 2 (24), 51-63. https://doi.org/10.15391/si.2022-2.06

Тітаренко, С.А. (2023). Оптимізація рухової активності дітей старшого дошкільного віку в природних умовах засобами спортивних ігор. Спортивні ігри, 4 (30), 58-68. https://doi.org/10.15391/si.2023-4.06

Шалімова, Л. Л. (2017). Фізичне виховання дошкільників. Старший вік : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок.

Published

2024-11-01

How to Cite

Titarenko, . S. ., & Babаchuk Y. . (2024). Forming physical readiness for school in older preschool children through sports games. Sports Games, (4(34), 79–88. https://doi.org/10.15391/si.2024-4.10

Issue

Section

Articles