Розвиток координаційних здібностей у учнів 5 класів засобом спортивної гри доджбол
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-1.10Ключові слова:
координаційні здібності, спортивна гра, доджбол, учні 5 класів, експериментальна методикаАнотація
Мета роботи – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність експериментальної методики з розвитку координаційних здібностей у учнів 5 класів засобом спортивної гри доджбол. Матеріал і методи. Педагогічний експеримент здійснювався на базі Роменської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Роменської міської ради Сумської області. В педагогічному експерименті взяли участь учні 5 класів в кількості 29 учнів, яких було розділено на контрольну групу (КГ, n=14, 5-А клас) та експериментальну групу (ЕГ, n=15, 5-Б клас) групи. Термін проведення педагогічного експерименту: січень-травень 2024 року. Учні КГ та ЕГ займалися фізичною культурою два рази на тиждень за Модельною навчальною програмою «Фізична культура. 5-6 класи» для ЗЗСО (Педан et al., 2022). Варіативний модуль спортивної гри «Доджбол» використовувався в КГ та ЕГ під час уроків фізичної культури на початку основної частини (до 10 хв). Для учнів ЕГ була розроблена експериментальна програма з використанням спортивної гри доджбол в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, педагогічний експеримент; педагогічне тестування: човниковий біг (3x10 м) з вихідного положення обличчям вперед; метання тенісного м’яча на дальність (з положення ноги нарізно); ведення м’яча рукою під час бігу із зміною напрямку руху (за методикою Сергієнко Л. П. (2001); методи математичної статистики. Результати. На початку педагогічного експерименту в КГ та ЕГ було досліджено вихідний рівень розвитку координаційних здібностей учнів 5 класів. Після проведення тестування, було виявлено загальний рівень розвитку координаційних здібностей у учнів 5 класів: в КГ високий рівень у 2 учнів (14 %), середній та низький рівень координаційних здібностей по 6 учнів (43 %); в ЕГ високий рівень мають 3 учня (20 %); середній та низький рівень координаційних здібностей по 6 учнів (40 %). Розроблена експериментальна методика з розвитку координаційних здібностей у учнів 5 класів засобом спортивної гри доджбол впроваджувалася в усіх формах фізкультурно-оздоровчої роботи в закладах загальної середньої освіти: під час уроків фізичної культури (модуль «Доджбол»), під час різних форм фізкультурно-оздоровчої роботи (перерв, динамічних годин, естафет, змагань). Організовані форми фізкультурно-оздоровчої роботи під час освітнього процесу в ЗЗСО з використанням спортивної гри доджбол (щоденно): під час рухливої перерв поміж 1 та 2 уроками (проведення гри доджбол за спрощеними правилами); під час великої рухливої перерви поміж 3 та 4 уроками; після уроків під час динамічної години. Під час уроків фізичної культури використовувалася спортивної гра доджбол (модуль «Доджбол») в поєднанні з іншими модулями. На кінець педагогічного експерименту був визначений загальний рівень розвитку координаційних здібностей учнів 5 класів: в КГ високий рівень координаційних здібностей у 3 учнів (21 %), середній рівень мають 6 учнів (43 %), низький рівень у 5 учнів (36 %); в ЕГ високий рівень координаційних здібностей у 6 учнів (40 %), середній рівень мають також 6 учнів (40 %), низький рівень координаційних здібностей у 3 учнів (20 %). Між КГ та ЕГ спостерігаються суттєві відмінності. Виявлена позитивна динаміка у розвитку координаційних здібностей учнів КГ, що можна пояснити природним прогресом фізичних якостей та завдяки урокам фізичної культури за освітньою програмою. Зміни в показниках ЕГ є суттєвими і відбулися завдяки впровадженню експериментальної методики з розвитку координаційних здібностей у учнів 5 класів засобом спортивної гри доджбол. Висновки. Педагогічний експеримент проведений у встановлені терміни, має позитивні результати, його зміст повністю реалізовано. Систематична, цілеспрямована робота з розвитку координаційних здібностей у учнів 5 класів засобом спортивної гри доджбол здійснювалася через впровадження під час уроків фізичної культури та різних форм фізкультурно-оздоровчої роботи. Результати тестування в кінці педагогічного експерименту довели ефективність експериментальної методики, що підтверджує практичну значущість проведеного дослідження.
Посилання
Бала, Т. & Петрова, А. (2019). Аналіз ставлення школярів старших класів до інноваційних видів рухової діяльності у системі шкільної фізичної освіти. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4, 33–37. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-4.006
Булатова, М. М. & Усачов, Ю. А. (2008). Сучасні фізкультурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні. Т. Круцевич (Eds.), Теорія і методика фізичного виховання. Київ: Олімпійська література, 320–354.
Вознюк, Т.В. (2017). Сучасні ігрові види спорту: теорія і методика викладання: навчальний посібник. Вінниця: ФОП Корзун Д.Ю. http://surl.li/qvipwq
Карпєєв, А. Г. (2002). Методологічні аспекти вивчення координаційних здібностей. Питання біомеханіки фізичних вправ: зб. наук. праць. 24‒32.
Кафтанова, Т.В. & Опанчук, Д.Р. (2024). Лекційний курс з дисципліни «Сучасні модулі НУШ з методикою викладання». Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. http://surl.li/sowipg
Мелега, К.П. (2018). Сучасні технології здоров’язбереження: навчальний посібник. Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла».
Москаленко, Н.В., Власюк, О.О., Степанова, І.В. & Шиян, О.В. (2014). Інноваційні технології у фізичному вихованні школярів: навчальний посібник для студ. вищ. навч. закл. Дніпропетровськ: Інновація.
Николайчук, М.Е. (2008). Удосконалення координаційних здібностей рук дітей шкільного віку. Вісник національного університету ім. Т. Шевченка, 56, 54‒58.
Онопрієнко, О.В. (2008). Теорія і методика розвитку рухових якостей школярів. Навчальнометодичний посібник. Черкаси: Видавничий центр ЧНУ ім. Богдана Хмельницького.
Педан, О.С., Коломоєць Г.А., Боляк А.А., Ребрина А.А., Деревянко В.В., Стеценко В.Г., Остапенко О.І., & Лакіза О.М. (2022). Модельна навчальна програма «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 17.08.2022 року № 752. https://mon.gov.ua/staticobjects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Fiz.kult.5-6.kl.Pedan.ta.in.22.08.2022.pdf
Сергієнко, Л. П. (2001). Тестування рухових здібностей школярів. Київ: Олімпійська література.
Сергієнко, Л.П. (2001). Тестування рухових здібностей школярів. Київ: Олімпійська література.
Скалій, Т.В. (2006). Педагогічний контроль розвитку координаційних здібностей дітей і підлітків. Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення, 6, 22–26. https://uacademic.info/ua/document/0406U004516
Согоконь, О.А. & Донець, О.В. (2020). Застосування сучасних фізкультурнооздоровчих технологій при підготовці вчителів фізичної культури. Витоки педагогічної майстерності. Полтава: Полт. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, 27–30.
Солопчук, М.С., Шишкін, О.П., Стасюк, І.І. & Солопчук, Д.М. (2006). Нетрадиційні види спорту : навчальний посібник. Кам’янецьПодільський: Кам’янець-подільський державний університет.
Чопик, М.М. (2021). Вплив інноваційних варіативних модулів навчальної програми на формування інтересу учнів 6 класів до фізичного вихованя. В: The XIV International Science Conference «Current issues of science and education»; 2021 March 23-26; Rome; https://dspace.pdau.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c4fe4bad-8f97-4873-acd1-d66cc7ddc797/content







