Зміна показників ефективності командної роботи у баскетболі 3х3
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-2.02Ключові слова:
спортивні ігри, баскетбол 3х3, взаємодія, командна робота, комунікаціяАнотація
В роботі розглянуто проблему підвищення результатів змагальної діяльності в спортивних іграх. Змагальні показники команди залежать від ряду факторів. Окрім рівня фізичної, технічної та тактичної підготовленості окремих гравців, ряд авторів надає великого значення ефективності командної роботи. Нечисленність спортивної команди збільшує вплив кожного гравця на загальний результат, вимагає високої злагодженості в тактичних взаємодіях, взаєморозуміння та ефективної комунікації гравців, взаємодопомоги та підтримки партнерів. Мета дослідження полягала в експериментальній перевірці програми вдосконалення командної роботи на ігрові взаємодії та комунікацію гравців у баскетболі 3х3. Методи: теоретичні (аналіз і узагальнення науково-методичної літератури з проблеми дослідження, узагальнення досвіду вдосконалення командної роботи у невеликих групах), емпіричні (спостереження, опитування, експеримент), статистичні (методи математичної обробки отриманих результатів). Результати. Загальний показник сприйняття командної роботи після експерименту статистично значуще змінився в команді 3х3, що була сформована з експериментальної групи (t=5,551 при р<0,001). Зміни показників за окремими компонентами командної роботи також значущі: підготовка (t=3,728 при р=0,01), виконання (U=0,000 при р=0,017), оцінювання (U=0,5 при р=0,026), коригування (t=5,242 при р<0,001) та управління підтримкою команди (t=7,550 при р < 0,001). Висновки. Впроваджена програма вдосконалення командної роботи у тренувальний процес баскетболістів позитивно відбився на показниках оцінювання командної роботи, сприяла згуртованості команди, підвищенню ігрового розуміння, ефективності комунікації. Але показники нижчі відповідно до максимальних та потребують подальшого вдосконалення.
Посилання
Мусієнко, А. (2023). Вдосконалення командної роботи гравців у баскетболі 3х3. Методичні рекомендації. Харків, ХНПУ імені Г.С. Сковороди. https://dspace.hnpu.edu.ua/mydspace?configuration=workspace
Мусієнко, А. (2024). Вдосконалення тактичних взаємодій гравців у баскетболі 3х3 на етапі спеціалізованої базової підготовки. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії. Харків, ХНПУ імені Г.С. Сковороди. http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Rada/Razova_rada/04_2024/musiienko_dysertatsiia_.pdf
Мусієнко, А., & Цимбалюк, Ж. (2024). Вдосконалення командної роботи гравців у спортивних іграх. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності: збірка статей ІV Всеукраїнської науково практичної конференції. Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 60–69. https://dspace.hnpu.edu.ua/items/684fc01a-b597-4767-b1e8-cfed69a2b9df
Ставрев, С. (2016). Баскетбол 3 х 3. Методическо ръководство за студенти, преподаватели и студенти. София, УНСС, ISBN 978-954-644-894-1.
Ashford, M., Abraham, A., & Poolton, J. (2021). Understanding a Players Decision-Making Process in Team Sports: A Systematic Review of Empirical Evidence. Sports, 9, 65. https://doi.org/10.3390/sports9050065
Beauchamp, M.R. (2005). Towards an applied model of role perception and group dynamics in sport: From theory and research to practice. Psychology of sports training. Leicester: British Psychological Society, 44–54.
Bednarek, D., & Zalewski, K. (2017). The importance of team cohesion in team sports. Journal of Physical Education and Sport, 17(2), 227–233.
Burke, S.M., Davies, K.M., & Carron, A.V. (2014). Group cohesion in sports and physical exercises. Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology, Second Edition. Routledge: London, 147–163.
Byshevets, N., Denysova, L., Shynkaruk, O., Serhiyenko, K., Usychenko, V., Stepanenko, O., & Syvash, I. (2019). Using the methods of mathematical statistics in sports and educational research. Journal of Physical Education and Sport, 19 (3), 148, 1030–1034. DOI:10.7752/jpes.2019.s3148
Chelladurai, P. (2007). Leadership in sport: A review and research agenda. Journal of Sport Management, 21(6), 522–549.
Dibble, R. (2010). Cooperation for the common good: An examination of internal and external adjustment (Doctoral dissertation). Retrieved from Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences (UMI No. 3404571).
Epure, M., & Bondoc, D. (2019). Study on the Selection and Efficiency of the Guard Player in Modern Basketball Game. Youth in the Perspective of the Olympic Movement: International Scientific Conference (8–9 March 2019, Brașov, Romania).
Ghorbanzaden, B. (2011). Determination of Taekwondo National Team Selection Criterions by Measuring Physical and Physiological Parameters. Annals of Biological Research, 2(6), 184–197.
Gould, D., & Maynard, I. W. (2009). Psychological preparation for sport: A guide for coaches and athletes. Champaign, IL: Human Kinetics.
Halevy, N., Chou, E.Y., Galinsky, A.D., & Murnighan, J.K. (2012). When hierarchy wins: Evidence from the National Basketball Association. Social Psychological and Personality Science, 3(4), 398-406. https://doi.org/10.1177/1948550611424225
Haslam, S.A., Jetten, J., Postmes, T., & Haslam, C. (2011). Social identity, organizational identification and work group effectiveness: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 96(4), 1131–1149.
He, X. (2012). The importance of teamwork in 3x3 basketball. International Journal of Sports Science & Coaching, 7(2), 233-240.
Honghe, Lou, Hui, Li, Xianfeng, Huang, & Hu, Zhou (2023). Technical Analysis of Chinese Mens Basketball 3X3 Defeat in Tokyo Olympic Games Based on Statistical Analysis of Internet Data. C. F. Peng et al. (Eds.): EIMT, 8, 34–43. https://doi.org/10.2991/978-94-6463-192-0_5
Jin, L.L. (2018). Study on winning factors of 3x3 basketball match. Beijing Sport University.
Kleingeld, A., van Mierlo, H., & Arends, L. (2011). The effect of goal setting on group performance: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 96(6), 1289–1304. https://doi.org/10.1037/a0024315
Lausic, D., Tennebaum, G., Eccles, D., Jeong, A., & Johnson, T. (2009). Intrateam communication and performance in doubles tennis. Research Quarterly for Exercise and Sport, 80, 281–290. doi: 10.1090/02701367.2009.10599563
McEwan, D. (2018). The Multidimensional Assessment of Teamwork in Sport (MATS): Users Guide. School of Kinesiology University of British Columbia Vancouver, BC, Canada. https://www.researchgate.net/profile/DesmondMcewan/publication/329375615_Multidimensional_Assessment_of_Teamwork_in_Sport_MATS_Users_Guide/links/5c05963d458515ae5444b755/Multidimensional-Assessment-of-Teamwork-in-Sport-MATS-Users-Guide.pdf
McEwan, D., Shah, E.J., Crawford, K.L., Jackman, P.C., Hoffmann, M.D., Cardinal, E., Bruner, M.W., McLaren, C.D., & Benson, A.J. (2023). The Psychometric Properties of Two Brief Measures of Teamwork in Sport. Journal of Sport and Exercise Psychology (published online ahead of print 2023). https://doi.org/10.1123/jsep.2023-0147
McEwan, D., Zumbo, B.D., Eys, M.A., & Beauchamp, M.R. (2018). The development and psychometric properties of the Multidimensional Assessment of Teamwork in Sport (MATS). Journal of Sport and Exercise Psychology, 40(2), 60–72.
Musiienko, A., Tsymbaliuk, Zh., Nesen, О., Ihsan, F., & Setiawan, E. (2024). Improving the tactical preparedness of 3x3 basketball players based on the use of improvisational exercises. Health, Sport, Rehabilitation, 10(1), 76–88. https://doi.org/10.58962/HSR.2024.10.1.76-88
Sarah, G.T., Bredt, Juan C.P., Morales, André G.P., Andrade, Juliana O., Torres, Gustavo H., Peixoto, Pablo J., Greco, Gibson M., Praça, & Mauro, H. Chagas (2018). Space Creation Dynamics in Basketball Small-Sided Games. Perceptual and Motor Skills, 125, 1, 162–176. https://doi.org/10.1177/0031512517725445
Willberg, C., Wieland, B., Rettenmaier, L., Behringer, M., & Zentgraf, K. (2022). The relationship between external and internal load parameters in 3×3 basketball tournaments. BMC Sports Sci Med Rehabil, 14, 152, 1–11.
Zumbo, B.D., Gadermann, A.M., & Zeisser, C. (2007). Ordinal versions of coefficients alpha and theta for Likert rating scales. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 6(1), 21-29.