Вплив ігрового методу на якість підготовленості дітей молодшого шкільного віку, що займаються плаванням
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-2.05Ключові слова:
навчання плавання, ігровий метод, молодший шкільний вікАнотація
Метою нашого дослідження було, на підставі експериментальних даних перевірити вплив ігрового методу на якість підготовленості дітей молодшого шкільного віку, які займаються плаванням; розробити методику навчання плаванню дітей 7 років у групах початкової підготовки на основі використання рухливих ігор і різноманітних ігрових завдань. Матеріал і методи: Збір даних здійснювався в групах дітей, які відвідують заняття з плавання басейну м. Харкова (КЗ МСДЮСШОР з водних видів спорту Яни Клочкової). У дослідженні взяла участь 40 дітей. Для оцінки плавальної підготовленості було проведено первинне тестування, на основі результатів якого було сформовано дві групи дітей з приблизно однаковим рівнем підготовленості. Випробувані були розподілені на експериментальну та контрольну групи. За статевим та віковим складом групи були ідентичні (хлопчики, 7 років). Кількість учасників в кожній групі становила по 20 осіб. На початку експерименту між групами плавців не було виявлено статистично достовірних відмінностей у жодному з вивчених показників. Зміст навчально-тренувальних занять в обох групах відповідав офіційній програмі ДЮСШОР з плавання. У контрольній групі навчання здійснювалося згідно з офіційною програмою, тоді як в експериментальній групі, відповідно до умов експерименту, крім основної програми, кожне заняття проводилося в ігровій формі. Це означало, що в експериментальній групі більше часу відводилося на ігри, ігрові вправи та завдання. Експеримент тривав 2 місяці, заняття проводились тричі на тиждень, тривалість кожного уроку становила 45 хвилин. Для аналізу змін у якості плавальної підготовленості учасників контрольної та експериментальної груп після завершення курсу навчання було проведено повторне контрольне тестування. Під час збору даних застосовувалися такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних літературних джерел; педагогічний експеримент; педагогічне спостереження; метод хронометрії; метод тестів (контрольні випробування); методи математичної статистики. Результати: Дослідження виявило, що і в контрольній і в експериментальній групах спостерігається позитивна динаміка змін результатів, але в експериментальній групі спостерігається достовірне поліпшення результатів за всіма показниками плавальної підготовленості юних спортсменів (р<0,05). Висновки: показники, отримані в ході експериментального тестування, показали, що цілеспрямоване та систематичне використання ігрового методу на заняттях плаванням забезпечує підвищення якості плавальної підготовленості дітей молодшого шкільного віку, що ще раз доводить ефективність цього методу в процесі занять з дітьми молодшого шкільного віку.
Посилання
Дікалова, О.О. (2014). Вплив занять плаванням на здоров’я молодших школярів. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, 3(44), 206–208.
Жук, Г.О. (2011). Програмування фізкультурно-оздоровчих занять аквафітнесом з дітьми молодшого шкільного віку: дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту. Київ.
Звізда, І.С. (2002). Ігри та вправи на воді для початкового навчання плавання. Чернівці: ЧНУ.
Йосипчук, В.В. (2004). Наука з початкового навчання плаванню учнів молодших та старших класів. Львів.
Крук, М.З., Биканов, С.Р., & Крук, А.З. (2010). Теорія і методика викладання плавання: навчально - методичні матеріали для студентів факультету фізичного виховання і спорту. Житомир: Вид - во ЖДУ ім. І. Франка.
Ляшенко, А.М, Дєлова І.О., Колонтаєвська, О.О., & Шевченко, З.М. (2012). Додаткова арціальна програма спецкурсу з навчання плаванню дошкільників «Казкове плавання». Теорія та методика фізичного виховання, 7, 19–32. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/TMFV_2012_7_5/
Марченко, С.І. (2003). Підбір, розробка i класифікація тренувальних завдань ігрової направленості для школярів молодших класів. Теорія та методика фізичного виховання, 4, 13–20.
Марченко, С.І. (2008). Умови ефективного розвитку рухових здібностей у школярів молодших класів засобами рухливих ігор: автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.02. Харків.
Ображей, О.Є. (2020). Технологія проектування прискореного навчання плаванню молодших школярів в умовах літніх оздоровчих таборів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 7(127), 140–145.
Пивовар, Андрій & Ковач, Сергій (2022). Потенціал спортивної інфраструктури як чинник залучення дітей до занять плаванням. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 86–91. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-086.
Сембрат, С.В. (2003). Ігрове спрямування фізичної підготовки дітей молодшого шкільного віку: автореф. Дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02. К.
Ткач, Е.М. (2006). Плавання. Початкове навчання. ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка.
Шейко, Л. В. (2016). Використання ігрового методу для формування вольової активності у молодших школярів під час навчання плавання. Спортивні ігри, 1, 75–79.
Шейко, Л.В. (2017). Застосування рухливих ігор для попередження виникнення почуття страху у дітей молодшого шкільного віку на етапі освоєння з водою. Спортивні ігри, 1, 84–88.
Шейко, Л.В., & Пащенко, Н.А. (2018). Эффективность применения подвижных игр в воде на этапах начального обучения плаванию детей младшего школьного возраста. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 88–93. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-2.017.
Шейко, Л.В. (2021). Вплив ігрового методу на якість плавальної підготовленості дітей молодшого шкільного віку, які займаються оздоровчим плаванням. Спортивні ігри, 1(19), 84–94. https:// doi: 10.15391/si.2021-1.9
Шейко, Л.В. (2023). Вплив спортивних та рухливих ігор на фізичну та технічну підготовку юних плавців. Спортивні ігри, 1(27), 95–102. doi: 10.15391/si.2023-1.09
Шейко, Л.В. (2024). Спортивні та рухливі ігри з елементами прикладного плавання, як засіб навчання та вдосконалення навичок плавання. Спортивні ігри, 1(31), 108–121. doi: 10.15391/si.2024-1.10
Яблонська, А.М. (2013). Значення ігор в підготовці плавців початківців. Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки й перспективи розвитку. 227–232. (Unpublished).
Guideline on the prevention of drowning through provision of day-care and basic swimming and water safety skills. Geneva: World Health Organization; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe, OECD Publishing, OECD/WHO. Paris. 2023. Access mode: https://doi.org/10.1787/500a9601-en.