Розвиток швидкісно-силових якостей у учнів 8 класів засобами баскетболу

Автор(и)

  • Наталія Хлус Глухівский національний педагогічний університет імені Олександра Довженко, Україна https://orcid.org/0000-0001-9860-1047

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-2.07

Ключові слова:

баскетбол, учні середнього шкільного віку, швидкісно-силові якості, методика, метод колового тренування, повторний метод, змагальний метод, ігровий метод

Анотація

Мета роботи – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність методики з розвитку швидкісно-силових якостей у учнів 8 класів засобами баскетболу. Матеріал і методи. Педагогічний експеримент здійснювався на базі Княжівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Сокальської міської ради Львівської області. В педагогічному експерименті взяли участь учні 8 класів (8-А, 8-Б), загальна кількість 34 учні (КГ (n=17 учнів), ЕГ (n=17 учнів). Термін проведення педагогічного експерименту від січня до травня 2024 року, етапи реалізації педагогічного експерименту: констатувальний, формувальний та контрольний. Учні КГ та ЕГ навчалися за Навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти «Фізична культура 6-9 класи» (2022), рекомендованою Міністерством освіти і науки України, в ЕГ додатково було впроваджено розроблену нами методику з розвитку швидкісно-силових якостей у учнів середнього шкільного віку засобами спортивної гри баскетбол. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, педагогічний експеримент; тестування за методикою Т. Ю. Круцевич (2011), Л. П. Сергієнко (2001): стрибок у довжину з місця, біг 30 метрів, кидок набивного м’яча (1 кг) із положення сидячи, згинання та розгинання рук в упорі лежачи; методи математичної статистики. Результати. На констатувальному етапі педагогічного експерименту отримали такі показники рівня розвиток швидкісно-силових якостей у учнів 8 класів: в КГ високий рівень мають 16 % учнів, середній рівень ‒ 37 % учнів, низький рівень ‒ 47 % учнів. В ЕГ високий рівень мають 12 % учнів, середній рівень ‒ 41 % учнів, низький рівень ‒ 47 % учнів. Таким чином, КГ та ЕГ мають показники, які знаходяться на однаковому рівні. Впроваджена нами експериментальна методика під час уроків з фізичної культури на формувальному етапі педагогічного експерименту реалізовувалася на основі методів колового тренування, повторного, змагального та ігрового. Під час розроблення експериментальної методики враховувалося те, що на розвиток швидкісно-силових якостей можуть впливати різні варіації фізичного навантаження та інтенсивності фізичної роботи під час виконання спеціальних вправ з переміщеннями тулуба у просторі та часі. Реалізація методики здійснювалася за такими напрямами: напрям швидкісної підготовки учнів 8 класів (в основі напряму було покладено збільшення показників швидкості з переміщеннями у просторі та швидкості виконання спеціальних елементів гри; напрям швидкісно-силової підготовки учнів 8 класів (до змісту напряму входили фізичні навантаження з незначним рівнем опору або без нього; з включенням фізичного навантаження до змісту вправ в нечисленних групах (трійках) та в парах). Під час використання методу колового тренування спеціальні фізичні вправи виконувалися в заданій логічній послідовності, з точним визначенням фізичного навантаження та тимчасового періоду відновлювального відпочинку; при повторному і змагальному методу ‒ спеціальні вправи з обтяженням власного тіла (різноманітні стрибкові вправи, комплекси вправ з набивними м’ячами в парах (метання з різних вихідних положень); при ігровому методі ‒ рухливі ігри із включенням до їх змісту основних базових елементів спортивної гри баскетбол. Під час контрольного етапу педагогічного експерименту отримали такі рівні розвитку швидкісно-силових якостей у учнів 8 класів: В КГ високий рівень мають 23 % учнів, середній рівень ‒ 41 % учнів, низький рівень ‒ 36 % учнів. В ЕГ високий рівень мають 36 % учнів, середній рівень ‒ 47 % учнів, низький рівень ‒ 17 % учнів. Висновки. Під час педагогічного експерименту розроблена нами експериментальна методика з розвитку швидкісно-силових якостей у учнів 8 класів засобами баскетболу під час експериментальної перевірки підтвердила свою ефективність і може бути рекомендована для використання в практичній діяльності вчителів фізичної культури та тренерів.

Біографія автора

Наталія Хлус , Глухівский національний педагогічний університет імені Олександра Довженко

завідувач кафедри теорії і методики фізичного виховання, кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент

Посилання

Булатова, М. М., Линець, М. М., & Платонов, В. М. (2008). Розвиток фізичних якостей. Теорія і методика фізичного виховання. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання. К.: Олімпійська література, Т.1, 175–296.

Вознюк, Т.В. (2015). Вікові особливості розвитку швидкісно-силових якостей учнів основної школи у процесі занять баскетболом. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманов. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 12, 38–41. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_12_12.

Кириченко, В. (2015). Рівень прояву специфічних координаційних здатностей школярів віком 12-13 років у процесі занять баскетболом. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 1, 40–44. https://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/2374

Круцевич, Т.Ю. (2006). Методичні рекомендації з комплексного тестування фізичного стану школярів в умовах фізичного виховання загальноосвітньої школи. Київ: Науковий світ.

Круцевич, Т.Ю., Воробйов, М.І. & Безверхня, Г.В. (2011). Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків та молоді. Київ: Олімпійська література.

Моісеєнко, О.К., & Ширяєва, І.В. (2016). Теоретичні та методологічні особливості розвитку координаційних здібностей юних баскетболістів. «Фізична культура, спорт та здоров’я: стан і перспективи в умовах сучасного українського державотворення в контексті 25-річчя Незалежності України»: матеріали XVl

Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 8–9 грудня 2016 р.). Харків : ХДАФК, 158–162. https://www.polessu.by/sites/default/files/sites/default/files/02per/03document/465.pdf

Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти «Фізична культура 6-9 класи» (2022). Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.fizichna-kultura-6-9.pdf

Несен, О.О., Ширяєва, І.В., & Євтушенко, І.М. (2018). Удосконалення технічної підготовленості баскетболістів 10-11 років на базі розвитку координаційних та швидкісно-силових здібностей. Спортивні ігри, 1, 13–21.

http://www.irbisnbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?

I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=sporihry_2018_1_4

Онопрієнко, О.В (2008). Теорія і методика розвитку рухових якостей школярів: навчально-методичний посібник. Черкаси: Видавничий центр ЧНУ імені Богдана Хмельницького.

Пашкевич, С.А. & Матвієнко, Я.В. (2016). Засоби розвитку швидкісно-силових здібностей, що проявляються у відштовхуванні в стрибках, на заняттях фізичної культури з учнями 10-х класів. Актуальні проблеми фізкультурної освіти, 11, 44–47.

Сергієнко, Л.П. (2001). Тестування рухових здібностей школярів. Київ: Олімпійська література.

Худолій, О.М. & Іващенко, О.В. (2014). Моделювання процесу навчання та розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків: монографія. Харків: ОВС.

Хлус, Н.О. (2024). Розвиток швидкісно-силових якостей у школярів 13-14 років засобами волейболу. Спортивні ігри, 1(31), 65–74. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.06

Чопик, Р.В. & Максим’як, В.М. (2012). Теоретико-методичні засади формування інтересу дітей до занять баскетболом. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Т. IV, Вип. 98, 220‒223.

https://fhhns.dspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/10/25.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-07

Як цитувати

Хлус , Н. . (2025). Розвиток швидкісно-силових якостей у учнів 8 класів засобами баскетболу. Спортивні ігри, (2(36), 57–64. https://doi.org/10.15391/si.2025-2.07

Номер

Розділ

Статті