Розробка та використання програми тренувань передачі м’яча «слабкою» рукою для баскетболістів етапу попередньої базової підготовки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-2.12

Ключові слова:

баскетболісти, технічна підготовка, передачі, багаторічний процес, тренувальний процес, підготовленість

Анотація

На початкових етапах багаторічної підготовки спортивний результат визначається досконалістю базових технічних рухів та дій. Будь-який технічний прийом будується на основі старих координаційних зв’язків із знайомих спортсмену рухових елементів. У зв’язку з цим, у баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки необхідно цілеспрямовано розвивати технічні якості, через те, що змагальна боротьба передбачає швидко і своєчасно оцінювати ігрову ситуацію, миттєво реагувати і вміти реалізувати прийняті рішення. Шляхом реалізації технічних дій в ігровій діяльності, баскетболісти можуть досягати значної переваги над суперником. Мета дослідження – визначити зміни показників передачі м’яча «слабкою» рукою баскетболістів 10–12 років під впливом занять експериментальної програми. Матеріали і методи. В експерименті взяли участь баскетболісти Львівської обласної дитячо-юнацької спортивної школи етапу попередньої базової підготовки віку 10–12 років (60 спортсменів), які були поділені на дві групи: експериментальну групу та контрольну (по 30 баскетболістів у кожній). Для вирішення поставлених завдань були використані наступні методи: теоретичний аналіз наукової та навчально-методичної літератури; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математико-статистичної обробки даних. Результати. Показники в експериментальній групі (ЕГ) за результатами 3-місячної програми тренувань передачі м’яча однією рукою («слабкою») у баскетболістів 10–12 років значно покращились. У баскетболістів 10 років результативність передачі м’яча підвищилась на 24,4%. Результат до експерименту становив 8,6 раз, після – 10,7. Темп приросту склав 2,1, при p<0,05. Баскетболісти 11 років покращили результативність передач на 20%, до експерименту їх показник був 11,5, після – 13,8. Приріст с клав 2,3 раза, при p<0,05. Спортсмени 12 років покращили свою результативність на 15,8%, до експерименту показник становив 15,1 за кількістю передач, після експерименту – 17,5. Приріст становив 2,4 рази при p<0,05. Як показало дослідження, баскетболісти контрольної групи (КГ), яка не займалась за експериментальною програмою, а виконання передач відбувалось правою і лівою рукою, також покращили свої показники у виконанні передачі м’яча однією рукою («слабкою»), але не суттєво. Баскетболісти 10 років покращили результат на 3,4%. До експерименту показник передачі м’яча становив 8,8 раза за 30 с роботи, після експерименту – 9,1. Приріст склав 0,3, при p>0,05. У спортсменів 11 років результат зріс на 4%, приріст склав 0,5 раза. Показник до експерименту становив 11,7 за кількістю передач, після експерименту – 12,2, при p>0,05. Баскетболісти 12 років покращили показник на 4,6%. До експерименту кількість передач дорівнювала 15,2, після експерименту – 15,9 раз. Приріст становить 0,7, при p>0,05. Висновки: Впровадження експериментальної програми дало змогу покращити показники техніки передачі м’яча баскетболістів 10–12 років. Контроль технічної підготовленості на міжгруповому рівні показує (p<0,05), що баскетболісти експериментальної групи переважають у техніці передачі м’яча однією рукою («слабкою») в межах 12,5-24,4%, порівняно з відповідними підгрупами контрольної групи – 3,4-5,2%.

Біографії авторів

Галина Гребінка, Львівська політехніка

старший викладач кафедри фізичного виховання

Віктор Корягін , Львівська політехніка

професор кафедри фізичного виховання

Посилання

Артеменко, Т.Г. (2011). Критерії оцінки технічної та ігрової підготовленості юних баскетболістів. Теорія та методика фізичного виховання, 9, 39–42.

Гребінка, Г. (2023). Показники висоти вистрибування баскетболістів віком 10-14 років. Спортивні ігри, 3(29), 16–23. https://doi.org/10.15391/si.2023-3.02

Корягин, В.М. (2014). До питання індивідуалізації навчання юних спортсменів ігровиків. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Зб. наук. пр. Вінницьк. держ. пед. ун-ту імені Михайла Коцюбинського, 3, 129–35.

Koryahin, V., & Hrebinka, H. (2022). Scientific-and-methodological approaches to the training of basketball players aged 10-14 in institutions of out-of-school education. Вісник нац. ун-ту «Чернігівський колегіум» імені ТГ Шевченка, Серія: Педагогічні науки, 17(173), 54–9. DOI: 10.5281/zenodo.7077671.

Маслова, О.В. (2010). Спеціальна працездатність і функціональні можливості юних баскетболісток з урахуванням їх біологічного дозрівання [автореферат]. Київ: НУФВіСУ.

Мітова, О.О. (2021). Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх у процесі багаторічного вдосконалення: дис.канд. наук з фіз. виховання і спорту. Київ.

Мітова, О. О., & Онищенко, В. М. (2016). Аналіз сучасних підходів до структури та змісту навчально-тренувального процесу на етапі початкової підготовки у спортивних іграх. Наукові конференції Харківської державної академії фізичної культури, 151–154.

Нестеренко, Н.А. (2013). Швидкісно-силова підготовка баскетболістів 13-14 років залежно від ігрового амплуа: дис. канд. наук з фізичного виховання і спорту. Дніпро.

Остапенко, Ю., Долгова, Н., & Стасюк, Р. (2023). Розробка інтегральної оцінки за 5-ти бальною сигмальною шкалою для оцінювання рівня спеціальної фізичної і технічної підготовленості баскетболістів на етапі підготовки до вищих спортивних досягнень. Спортивні ігри, 2(24), 20–30. https://doi.org/10.15391/si.2022-2.03

Сюй, Лі. (2024). Контроль підготовки кваліфікованих баскетболістів з урахуванням психофізіологічних характеристик: дис. д-ра філософії з фізичної культури і спорту. Київ.

Платонов, В.М. (2013). Періодизація спортивного тренування. Загальна теорія та її практичне застосування. К.: Олімпійська література.

Платонов, В.М. (2021). Сучасна система спортивного тренування: підручник. К. : Перша друкарня.

Поплавський, Л.Ю. (2004). Баскетбол. Підручник для студентів вищих навчальних закладів фізичної культури і спорту. Київ: Олімпійська література.

Поплавський, Л.Ю., Маслова, О.В., Безмилов, М. М., Мітова, О О., Мурзін, Є.В., & Четвертак, О.А. (2019). Баскетбол. Програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ.

Сушко, Р.О. (2018). Теоретико-методичні основи розвитку спортивних ігор в умовах глобалізації (на матеріалі баскетболу): дис. докт. наук з фізичного виховання і спорту. Київ.

Чжан, Ц., & Безмилов, М. (2024). Пріоритетна значущість факторів для відбору баскетболістів різного амплуа на етапі підготовки до вищих досягнень. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, 4(177), 190-196. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.4(177).38.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-07

Як цитувати

Гребінка, . Г. ., & Корягін , В. . (2025). Розробка та використання програми тренувань передачі м’яча «слабкою» рукою для баскетболістів етапу попередньої базової підготовки . Спортивні ігри, (2(36), 94–100. https://doi.org/10.15391/si.2025-2.12

Номер

Розділ

Статті