Розробка та використання програми тренувань передачі м’яча «слабкою» рукою для баскетболістів етапу попередньої базової підготовки
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-2.12Ключові слова:
баскетболісти, технічна підготовка, передачі, багаторічний процес, тренувальний процес, підготовленістьАнотація
На початкових етапах багаторічної підготовки спортивний результат визначається досконалістю базових технічних рухів та дій. Будь-який технічний прийом будується на основі старих координаційних зв’язків із знайомих спортсмену рухових елементів. У зв’язку з цим, у баскетболістів на етапі попередньої базової підготовки необхідно цілеспрямовано розвивати технічні якості, через те, що змагальна боротьба передбачає швидко і своєчасно оцінювати ігрову ситуацію, миттєво реагувати і вміти реалізувати прийняті рішення. Шляхом реалізації технічних дій в ігровій діяльності, баскетболісти можуть досягати значної переваги над суперником. Мета дослідження – визначити зміни показників передачі м’яча «слабкою» рукою баскетболістів 10–12 років під впливом занять експериментальної програми. Матеріали і методи. В експерименті взяли участь баскетболісти Львівської обласної дитячо-юнацької спортивної школи етапу попередньої базової підготовки віку 10–12 років (60 спортсменів), які були поділені на дві групи: експериментальну групу та контрольну (по 30 баскетболістів у кожній). Для вирішення поставлених завдань були використані наступні методи: теоретичний аналіз наукової та навчально-методичної літератури; педагогічне тестування; педагогічний експеримент; методи математико-статистичної обробки даних. Результати. Показники в експериментальній групі (ЕГ) за результатами 3-місячної програми тренувань передачі м’яча однією рукою («слабкою») у баскетболістів 10–12 років значно покращились. У баскетболістів 10 років результативність передачі м’яча підвищилась на 24,4%. Результат до експерименту становив 8,6 раз, після – 10,7. Темп приросту склав 2,1, при p<0,05. Баскетболісти 11 років покращили результативність передач на 20%, до експерименту їх показник був 11,5, після – 13,8. Приріст с клав 2,3 раза, при p<0,05. Спортсмени 12 років покращили свою результативність на 15,8%, до експерименту показник становив 15,1 за кількістю передач, після експерименту – 17,5. Приріст становив 2,4 рази при p<0,05. Як показало дослідження, баскетболісти контрольної групи (КГ), яка не займалась за експериментальною програмою, а виконання передач відбувалось правою і лівою рукою, також покращили свої показники у виконанні передачі м’яча однією рукою («слабкою»), але не суттєво. Баскетболісти 10 років покращили результат на 3,4%. До експерименту показник передачі м’яча становив 8,8 раза за 30 с роботи, після експерименту – 9,1. Приріст склав 0,3, при p>0,05. У спортсменів 11 років результат зріс на 4%, приріст склав 0,5 раза. Показник до експерименту становив 11,7 за кількістю передач, після експерименту – 12,2, при p>0,05. Баскетболісти 12 років покращили показник на 4,6%. До експерименту кількість передач дорівнювала 15,2, після експерименту – 15,9 раз. Приріст становить 0,7, при p>0,05. Висновки: Впровадження експериментальної програми дало змогу покращити показники техніки передачі м’яча баскетболістів 10–12 років. Контроль технічної підготовленості на міжгруповому рівні показує (p<0,05), що баскетболісти експериментальної групи переважають у техніці передачі м’яча однією рукою («слабкою») в межах 12,5-24,4%, порівняно з відповідними підгрупами контрольної групи – 3,4-5,2%.
Посилання
Артеменко, Т.Г. (2011). Критерії оцінки технічної та ігрової підготовленості юних баскетболістів. Теорія та методика фізичного виховання, 9, 39–42.
Гребінка, Г. (2023). Показники висоти вистрибування баскетболістів віком 10-14 років. Спортивні ігри, 3(29), 16–23. https://doi.org/10.15391/si.2023-3.02
Корягин, В.М. (2014). До питання індивідуалізації навчання юних спортсменів ігровиків. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Зб. наук. пр. Вінницьк. держ. пед. ун-ту імені Михайла Коцюбинського, 3, 129–35.
Koryahin, V., & Hrebinka, H. (2022). Scientific-and-methodological approaches to the training of basketball players aged 10-14 in institutions of out-of-school education. Вісник нац. ун-ту «Чернігівський колегіум» імені ТГ Шевченка, Серія: Педагогічні науки, 17(173), 54–9. DOI: 10.5281/zenodo.7077671.
Маслова, О.В. (2010). Спеціальна працездатність і функціональні можливості юних баскетболісток з урахуванням їх біологічного дозрівання [автореферат]. Київ: НУФВіСУ.
Мітова, О.О. (2021). Теоретико-методичні основи контролю в командних спортивних іграх у процесі багаторічного вдосконалення: дис.канд. наук з фіз. виховання і спорту. Київ.
Мітова, О. О., & Онищенко, В. М. (2016). Аналіз сучасних підходів до структури та змісту навчально-тренувального процесу на етапі початкової підготовки у спортивних іграх. Наукові конференції Харківської державної академії фізичної культури, 151–154.
Нестеренко, Н.А. (2013). Швидкісно-силова підготовка баскетболістів 13-14 років залежно від ігрового амплуа: дис. канд. наук з фізичного виховання і спорту. Дніпро.
Остапенко, Ю., Долгова, Н., & Стасюк, Р. (2023). Розробка інтегральної оцінки за 5-ти бальною сигмальною шкалою для оцінювання рівня спеціальної фізичної і технічної підготовленості баскетболістів на етапі підготовки до вищих спортивних досягнень. Спортивні ігри, 2(24), 20–30. https://doi.org/10.15391/si.2022-2.03
Сюй, Лі. (2024). Контроль підготовки кваліфікованих баскетболістів з урахуванням психофізіологічних характеристик: дис. д-ра філософії з фізичної культури і спорту. Київ.
Платонов, В.М. (2013). Періодизація спортивного тренування. Загальна теорія та її практичне застосування. К.: Олімпійська література.
Платонов, В.М. (2021). Сучасна система спортивного тренування: підручник. К. : Перша друкарня.
Поплавський, Л.Ю. (2004). Баскетбол. Підручник для студентів вищих навчальних закладів фізичної культури і спорту. Київ: Олімпійська література.
Поплавський, Л.Ю., Маслова, О.В., Безмилов, М. М., Мітова, О О., Мурзін, Є.В., & Четвертак, О.А. (2019). Баскетбол. Програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ.
Сушко, Р.О. (2018). Теоретико-методичні основи розвитку спортивних ігор в умовах глобалізації (на матеріалі баскетболу): дис. докт. наук з фізичного виховання і спорту. Київ.
Чжан, Ц., & Безмилов, М. (2024). Пріоритетна значущість факторів для відбору баскетболістів різного амплуа на етапі підготовки до вищих досягнень. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, 4(177), 190-196. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.4(177).38.