Вплив вправ з реакційним м'ячем на показники сенсомоторних реакцій баскетболістів студентської команди
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-2.11Ключові слова:
технічні пристрої, сенсомоторні реакції, реакційний м’яч, баскетболісти, вправи з м’ячемАнотація
Спеціалісти свідчать про позитивний вплив системи вправ з використанням технічних засобів тренування на показники підготовленості гравців у спортивних іграх. Рівень прояву сенсомоторних реакцій має велике значення в тренувальній та змагальній діяльності у представників спортивних ігор. Однак навчально-тренувальний процес щодо покращення сенсомоторних реакцій, який включає розробку і використання методик ефективного застосування технічних засобів навчання баскетболу є недостатньо вивченим. Мета та завдання дослідження. Експериментально перевірити ефективність спеціально підібраних вправ із реакційним м'ячем, спрямованих на зміни у показниках сенсомоторних реакцій баскетболістів студентської команди. Матеріал і методи дослідження. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури; тестування сенсомоторних реакцій; педагогічний експеримент; методи математичної статистики. У дослідженні прийняли участь 2 студентські команди м. Харкова. Експериментальну групу склали гравці (12 юнаків) Харківської державної академії фізичної культури, до контрольної групи увійшли гравці (12 юнаків) Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. Дослідження проходило у вересні–грудні 2021 року. З метою визначення психофізіологічних здібностей у баскетболістів застосовувалися тести, направлені на оцінку сенсомоторних реакцій на світло, звук, реакції на об’єкт, що рухається, реакції вибору. Психофізіологічний стан оцінювався за допомогою Апаратно-програмного комплексу АПК «Спортивний психофізіолог» наукової лабораторії ХДАФК. Педагогічний експеримент полягав у доповненні змісту тренувального процесу експериментальної групи вправами з реакційними м'ячами, спрямованими на покращення сенсомоторних реакцій. Вправи з реакційними м'ячами застосувалися як в індивідуальних, так і в групових вправах. У індивідуальних вправах баскетболісти виконували кидки м’яча у стіну стоячи обличчям або спиною до неї і ловлю м’яча після відскоку його від стіни або від підлоги; вправи із підкиданням м’яча в гору і ловінням його після відскоку від підлоги, інколи у вправи додавалося завдання зробити обертання. Вправи з реакційним м'ячем також виконувалися в парах та трійках, коли ловлю м’яча необхідно було виконувати після відскоку його від підлоги. Передачі м’яча виконувалися на місці та в русі. Деякі вправи виконувалися двома м’ячами одночасно. Ці вправи включалися в основну частину кожного тренувального заняття. Навчально-тренувальні заняття проходили 4 рази на тиждень, тривалістю 3 академічні години. Результати дослідження. Показники сенсомоторних реакцій баскетболістів ЕГ становили: час простої реакції на світло – 0,285±0,023 с, на звук – 0,452±0,105 с, час реакції на об’єкт, що рухається – 0,364±0,164 с, час реакції вибору – 0,417±0,018 с, КГ – 0,280±0,100 с, на звук – 0,458±0,090 с, час реакції на об’єкт, що рухається – 0,366±0,102 с, час реакції вибору – 0,410±0,090 с, відповідно. Доповнення змісту тренувального процесу ЕГ вправами з реакційними м'ячами дало змогу покращити показники сенсомоторних реакцій баскетболістів. В простій реакції на світло покращення становило 0,052 с, в реакції на звук – 0,070 с, в реакції вибору – 0,184 с, в реакції на об’єкт, що рухається – 0,047 с. Найбільші зрушення спостерігаються в реакції вибору. Висновки. Впровадження у процес фізичного виховання спеціально підібраних прав з реакційними м'ячами покращило показники баскетболістів ЕГ в простій реакції на світло на 18,24 %, в реакції на звук – на 15, 48 %, в реакції вибору – на 50,54 % і, в реакції на об’єкт, що рухається на – 11,27 %. Достовірні зміни спостерігалися лише в результатах часу простої реакції на світло і часу реакції вибору (р<0,05). Результати дослідження дають можливість рекомендувати вправи з реакційним м’ячем до використання в навчально-тренувальному процесі з метою розвитку сенсомоторних реакцій баскетболістів.
Посилання
Асєєва, Я., & Помещикова, І. (2022). Використання технічних засобів підготовки у спортивних іграх. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти, 1, 56–59.
Лизогуб, В., Супрунович, В., Пустовалов, В., & Гречуха, C. (2016). Нейродинамічні функції баскетболістів різних ігрових амплуа. Спортивний вісник Придніпров'я, 2, 81–84.
Помещикова, І.П., & Іванов І. (2018). Психофізіологічні показники волейболістів студентського віку. Фізична культура, спорт та здоров’я: стан, проблеми та перспективи: збірник матеріалів XVIII Міжнародної науково-практичної конференції. Харків: ХДАФК, 108-110.
Помещикова, І.П., Пащенко, Н О., Ширяєва, І.В., & Кудімова, О.В. (2021). Зміни показників рівноваги баскетболістів 12 років під впливом вправ на балансувальній півсфері. Спортивні ігри, 2(20), 83–91. doi: 10.15391/si.2021-2.08
Кузенков, Є.О. (2015а). Розвиток рухових якостей студентів–баскетболістів за допомогою технічних засобів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 9, 50–53.
Кузенков, Є.О. (2019). Методика застосування технічного обладнання для розвитку рухових якостей студентської молоді у процесі занять баскетболом (Doctoral dissertation).
Кузенков, Є. (2015b). Роль технічних засобів в освоєнні рухових дій студентів, які займаються баскетболом. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 251–256.
Шевченко, О.О., Тропін, Ю.М. & Романенко, В.В. (2021). Порівняльний аналіз показників сенсомоторних реакцій борців та спортсменів спортивних ігор з ракетками. Спортивні ігри, 3(21), 80-90. doi: 10.15391/si.2021-3.9.
Шевченко, О.О., & Наконечний, І.Ю., (2023). Рівень сенсомоторних реакцій студентів спеціалізації бадмінтон, теніс. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 39, 84–88. dоі: 10.15330/ґси11.39.84-88.
Осадча, Л.А., & Гребінюк, Н.М. (2024). Фізіологічні і психологічні характеристики гравців-захисників різних ігрових видів спорту. Актуальні проблеми фізичного виховання, спорту, фізичної реабілітації та туризму у сучасних умовах життя: Матеріали VI між, 261.
Mahmoud, A., Najm, A. M. A., & Zahmer, A. M. K. (2024). The Impact of Skill Training Exercises Utilizing a Device Designed for Enhancing Precision in Offensive Basketball Skills Among Players Under 18 Years of Age. Journal of Humanities and Social Sciences Research, 3(2). https://doi.org/10.33687/jhssr.003.02.0316
Haidong, L., & Nana, L. (2020). Дослідження технології інтелектуального тренажера для стрільби в баскетбол. У Journal of Physics: серія конференцій (том 1648, 4, 042091). IOP Publishing. https://doi.org/10.1155/2023/9802175
Liu, H., & Li, N. (2020). Research on the Technology of Intelligent Basketball Shooting Training Vehicle. In Journal of Physics: Conference Series, Vol. 1648, 4. doi:10.1088/1742-6596/1648/4/042091
Tymoshenko, O., Arefiev, V., Domina, Z., Malechko, T., Bondar, T., Tymchyk, M., ... & Prontenko, K. (2021). Exercise machines in speed and coordination development among students playing basketball. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9 (2), 347–355. DOI: 10.13189/saj.2021.090224