Використання засобів корфболу у фізичному вихованні дітей старшого дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-4.06Ключові слова:
корфбол, засоби, фізичне виховання, діти старшого дошкільного вікуАнотація
Мета дослідження – експериментально обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять засобами корфболу на показники функціонального стану та соціальної компетентності дітей старшого дошкільного віку.
Матеріал і методи. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення науково-методичної літератури; педагогічні методи дослідження (педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, педагогічне тестування); медико-біологічні методи дослідження; психодіагностичні методи дослідження; методи математичної статистики. Для оцінювання стану серцево-судинної системи дітей у ході дослідження було використано медико-біологічні методи, що передбачали аналіз основних фізіологічних показників, зокрема артеріального тиску (АТ, мм рт. ст.) та частоти серцевих скорочень у спокійному стані (ЧСС, уд·хв⁻¹). Функціональні можливості дихальної системи оцінювалися за допомогою спірометрії шляхом вимірювання життєвої ємності легень (ЖЄЛ) за загальноприйнятою методикою із застосуванням водяного спірометра Spirobank USB. Додатково реєструвалася частота дихальних рухів (ЧД), яку визначали протягом однієї хвилини. З метою вивчення особливостей міжособистісної взаємодії, структури соціальних контактів і симпатій у дитячому колективі було використано соціометричну методику «Два будиночка».
У дослідженні взяли участь 60 вихованців закладу дошкільної освіти віком 5-6 років. Дітей було випадково поділено на дві рівноцінні групи по 30 осіб, що не мали статистично значущих відмінностей (p>0,05). Експериментальна група налічувала 12 дівчаток і 18 хлопчиків, а контрольна 13 дівчаток і 17 хлопчиків. Процес фізичного виховання у КГ базувався на програмі «Я у Світі» та загальноприйнятих методичних рекомендаціях, із використанням елементів спортивних ігор. В ЕГ зміст процесу фізичного виховання був доповнений розробленим програмним матеріалом із використанням засобів корфболу.
Результати. Подано наукове обґрунтування програми фізкультурно-оздоровчих занять з використанням елементів корфболу для дітей старшого дошкільного віку. Розкрито мету, завдання, принципи, зміст, методи та форми її реалізації. Програма спрямована на зміцнення фізичного здоров’я, підвищення функціонального стану, розвиток рухових умінь, соціальної компетентності та виховання ціннісних орієнтацій дітей 5–6 років. Представлено трьохетапну структуру занять (адаптивно-розвивальний, підготовчо-технічний, активно-ігровий), що включає використання різних форм і засобів рухової діяльності, у тому числі ігор з елементами корфболу. Результати педагогічного експерименту довели позитивний вплив програми на показники функціонального стану (ЧСС, артеріальний тиск, частота дихання, життєва ємність легень) та соціометричний статус дітей експериментальної групи, що підтверджує її ефективність для фізичного та соціального розвитку дошкільнят.
Висновки. У дослідженні доведено ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять із використанням елементів корфболу для дітей 5–6 років. Застосування засобів корфболу у фізичному вихованні дітей сприяло зміцненню здоров’я, покращенню функціонального стану кардіореспіраторної системи (зниження ЧСС, зростання САТ, ДАТ, ЖЄЛ, зменшення ЧД), а також розвитку соціальної компетентності. Діти експериментальної групи продемонстрували вищий рівень взаємовідносин та дружності у колективі, що свідчить про позитивний виховний ефект програми.
Посилання
Андрєєва, О., & Сухомлинов, Р. (2021). Програмно-методичне забезпечення оздоровчо-рекреаційної діяльності дітей старшого дошкільного віку в дитячих футбольних клубах. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 3, 47–54.
Богініч, О.Л., & Бабачук, Ю.М. (2014). Рухливі ігри та ігрові вправи з елементами спортивних ігор для дітей старшого дошкільного віку. Тернопіль: Мандрівець.
Голод, Ю., Пітин, М., Пасічник, В., & Ковальчук, Л. (2024). Теоретичний огляд сучасних підходів до змісту занять фізичною культурою учнів 1–4 класів. Освіта. Інноватика. Практика, 12(7), 21–28. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i7-003
Голод, Ю.М., Пасічник, В.М., Пітин, М.П., Лещак, О.М., & Цап, І.Г. (2024). Перспективи комплексного використання засобів спортивних ігор у фізичному вихованні учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти. Олімпійський та паралімпійський спорт, 1, 49–55. https://doi.org/10.32782/olimpspu/2024.1.9
Москаленко, Н.В., Полякова, А.В., & Сидорчук, Т.В. (2019). Рухова активність дітей, які відвідують заклади дошкільної освіти різного типу. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 5 К(113), 217–223.
Пангелова, Н.Є. (2013). Формування гармонійно розвиненої особистості дітей дошкільного віку в процесі фізичного виховання: монографія. Переяслав-Хмельницький: ФОП Лукашевич.
Пангелова, Н.Є., & Пивовар, А.А. (2018). Інтегрований розвиток інтелектуальних і фізичних здібностей дітей дошкільного віку в процесі рухової діяльності: монографія. Переяслав-Хмельницький.
Пасічник, В. (2020). Сутність ігрової діяльності у формуванні особистості дітей дошкільного віку. Спортивні ігри, 3(17), 43–57. https://doi.org/10.15391/si.2020-3.05
Пасічник, В.М., & Талапа, І.І. (2020). Вплив фізкультурно-оздоровчих занять з елементами корфболу на фізичну підготовленість дітей старшого дошкільного віку. Спортивні ігри, 4(18), 60–71. https://doi.org/10.15391/si.2020-4.06
Пасічник, В.М., Пітин, М.П., & Згоба, В.Л. (2016). Сучасні ігрові технології з елементами видів спорту у фізичному вихованні дітей дошкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 10(80)16, 88–93.
Пасічник, В., & Мельник, В. (2018). Рекреаційні ігри. Львів: ЛДУФК.
Пасічник, В., & Пітин, М. (2025). Теоретико-методичні основи ігрової діяльності дітей дошкільного віку в процесі фізичного виховання: монографія. Львів: ЛДУФК ім. Івана Боберського.
Пасічник, В.М., & Пасічник, В.Р. (2022). Перспективи удосконалення фізичного виховання дітей дошкільного віку засобами спортивних ігор. Спортивні ігри, 4(26), 28–39.
Петренко, Г.В. (2017). Організаційно-методичні засади здоров’яформувального фізичного виховання дітей старшого дошкільного віку. Луцьк.
Приступа, Є.Н., Петришин, Ю.В., Виноградський, Б.А., Петрина, Р.Л., & Пасічник, В.М. (2014). Дидактичні ігри з м’ячами. Львів: ЛДУФК. ISBN 978-966-2328-61-5.
Piech, K., & Mularczyk. (1997). Korfball. Warszawa.
Pityn, M., Pasichnyk, V., Galan, Y., Melnyk, V., & Semeryak, Z. (2018). Morbidity patterns of preschool-age children. Iranian Journal of Public Health, 8(29), 1433–1434.
Wilczkowski, E. (2012). Wychowanie fizyczne dzieci w wieku przedszkolnym. Piotrków Trybunalski.







