The influence of complex coordination exercises on indicators of physical and technical fitness of volleyball players aged 9-11
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2023-2.03Keywords:
Volleyball, players, coordination, abilities, specially selected exercisesAbstract
Purpose: to determine the degree of influence of complex coordination exercises on indicators of physical and technical preparedness of volleyball players of elementary training groups of sports club "Lokomotiv" of Kharkov (16 athletes) and SDYUSHOR No. 2 of Poltava (16 pupils). Material and methods. Theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, study of documentary materials and pedagogical observation, pedagogical testing, methods of mathematical statistics. The results. The analysis of the indicators of physical and technical readiness of the control and experimental groups for the pedagogical experiment did not establish a statistically significant qualitative difference between the indicators, which confirmed their identity and justified the pedagogical experiment (p>0.05). The study of the results of the physical fitness of the athletes of the experimental group after the introduction of specially selected complex coordination exercises into the educational and training process established their improvement according to the results of the testing of coordination abilities (р<0.05). The exceptions were the results of quickness, speed - strength qualities, flexibility, endurance and strength, where an improvement in indicators was also observed, but a statistically significant difference was not established (p>0.05). The study of the technical techniques of the game established their significant improvement in the results of receiving - passing the ball with two hands from above, receiving the ball from the serve, testing the serve and attacking shot. And these changes were significant and statistically significant (p<0.05). The exceptions were blocking indicators, where there was also an improvement in the results, but no significant difference was observed (p>0.05). As a result of the conducted pedagogical experiment, there was an increase in the correlation between the obtained results (р>0.05). Conclusions. Based on the statistical analysis of the data, it can be stated that our proposed system of specially selected difficult coordination exercises had a positive effect both on the indicators of the coordination abilities of young athletes and significantly improved the results of their technical preparation
References
Абликова, А.В., & Сергиенко, Л.П. (2016). Спортивний відбір волейболістів: генетичні критерії визначення рухової обдарованості. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2, 7-13.
Батєєва, Наталія, & Кизім, Петро. (2019). Метод контролю енерговитрат на багатокомпонентні рухові виконання елементів складнокоординаційного завдання. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1, 62–65. DOI:https://doi.org/10.15391/snsv.2019-1.011
Богуш, В.Л., & Гетманцев, С.В. (2015). Удосконалення спеціальної підготовки волейболістів. Слобожанський науково-спортивний вісник, 3, 24–29
Горбенко, Олена, & Лисенко, Альберт (2020). Удосконалення координаційних здібностей юних спортсменів на етапі початкової підготовки у спортивних танцях. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2, 104–118. DOI: https://doi.org/10.15391/snsv.2020-2.007
Горчанюк, Ю.А. (2003). Теоретическое обоснование и проверка эффективности моделей перемещений и прыжков спортсменов в пляжном волейболе. Физическое воспитание студентов творческих спеціальностей, 6, 72–87.
Дейнеко, Альфія, & Красова, Інна (2018). Зміни рівня координаційної підготовленості гімнасток 10–12 років у результаті використання спеціальних вправ на тренажері "BоsuBalanceTrainer". Слобожанський науково-спортивний вісник, 4, 19–24. DOI: https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.003
Ермаков, С.С. (2000). Техника ударов лучших волейболистов: уч. пособие. Харьков.
Козак, Є.П., & Прозар, М.В. (2008). Методика вдосконалення техніко-тактичних дій волейболістів. Кам’янець-Подільський.
Козина, Ж.Л., Гринченко, И.Б., Крамской, С.И., & Поярков, Ю. М. (2013). Спортивные игры: учебник для студ. пед. вузов в 2-х томах. Том 1. Харьков.
Котляр, Сергій, & Топорков, Олександр (2020). Розвиток координаційних якостей у лижників гонщиків 13-14 років у підготовчому періоді річного макроциклу. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2, 41–55.
Круцевич, Т.Ю. (Eds.) (2017b). Теорія і методика фізичного виховання. К.: Олімпійська література, Т. 2.
Круцевич, Т.Ю. (Eds.) (2017а). Теорія і методика фізичного виховання. К.: Олімпійська література, Т. 1.
Ляхова, Т.П. & Стрельникова, Э.Я. (2017). Теорія і методика обраного виду спорту: навч. посібник для студентів ВНЗ фізичної культури. Харків, ХДАФК.
Масляк, І П., & Мамешина, М.А.(2018). Теорія та методика фізичного виховання. навч. посіб. перероб. Харків: ХДАФК.
Моісеєнко, О.К., Горчанюк, Ю.А., Кісель, С.В., & Ioannidou, E. (2016). Зміни рівня фізичної підготовленості волейболістів 13-14 років під впливом спеціальних вправ, спрямованих на покращення функціонального стану сенсорних ситем. Спортивні ігри, 2, 24-27.
Савчук, Павло, & Шестерова, Людмила. (2016). Розвиток специфічних координаційних здібностей і вестибулярної стійкості в процесі фізичної підготовки курсантів Національної академії Національної Гвардії України. Слобожанський науково-спортивний вісник, 6, 105-109.
Сергиенко, Л.П. (2007). Практикум з теорії і методики фізичного виховання. Харків : ОВС.
Bulycheva, T.I. (2011). Training of technical and tactical actions for young female basketball players in initial training SDYUSSHOR. Journal of sports science, 1, 23–26.
Filgueiras, A. (2016). Imagery for the improvement of serving in beach volleyball: a single case study. Revista Brasileira de Psicologia Do Esporte, 6(3), 57–76.20.
Giatsis, G., Panoutsakopoulos, V., & Kollias, I. A. (2018). Biomechanical differences of arm swing countermovement jumps on sand and rigid surface performed by elite beach volleyball players. Journal of sports sciences, 36(9), 997-1008.