Prospects of improvement of technical preparation of volleyball players at the stage of initial training with using interactive methods of study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-3.01

Keywords:

volleyball, technical preparation, interactive, research

Abstract

There is a need to interest children, diverse of their motor development,
expanding diversity of tools and methods of teaching the basic techniques of volleyball in the system
of modern preparation of athletes at the initial stages of training. The purpose of the study: to
substantiate theoretically the prospects for improving the technical preparation of volleyball
players at the stage of initial training with using interactive methods of study. Research methods:
theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature,
synthesis, comparison, analogy, induction and deduction. Results. Much of the research in
volleyball provides insights into various aspects of the athletes’ training system at different stages
of long-term improvement. Among the most relevant and widespread areas of research we see
issues of technical and tactical training of qualified and highly qualified athletes, the formation of
physical and functional basis for further sportsmanship, structure and content of competitive
activities of athletes of different ages and qualifications. It is established that in the preparation
process at the stage of initial training, preference should be given to emotional, interesting,
effective and varied tools and methods. Thus, with using interactive methods can be earlier and
better study and mastering the basic techniques of volleyball at the stage of initial training.
Conclusion. Based on analysis of the scientific and methodological literature, a contradiction was
found between the existing content of technical preparation of athletes at the stage of initial
training in volleyball and the growing requirements for the content of tools in the training of novice
athletes. This leads to the development of scientific direction and the implementation of appropriate
research to improve the content of technical training of boys aged 9-10 years at the stage of initial
training in volleyball with using interactive methods

Author Biographies

Sergiy Verbitskiy, Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського

postgraduate student of the Department of Sports and Recreational Games

Maryan Pityn, Ivan Boberskiy Lviv State University of Physical Culture

DSc (physical education and sport), professor, professor

Ivan Karatnyk, Ivan Boberskiy Lviv State University of Physical Culture

PhD (physical education and sport), associate professor of the Department of
Sports and Recreational Games

References

Абдель Салам Хуссейн, Салам Хуссейн & Волков, Е.П. (2001). Особенности планирования развития скоростно-силовых способностей юных волейболистов на этапе начальной подготовки к соревновательной деятельности. Физ. воспитание студ. творч. спец., no 2, 22-28.

Абдулаев, А., & Моисеенко, Е.К. (2017). Изменение показателей технической подготовленности и функционального состояния тактильного анализатора волейболистов 12-13 лет на протяжении годичного макроцикла. Спортивні ігри, 3, 4-7.

Ашибоков, М.Д. (2006). Критерии оценки технико-тактической подготовленности команд волейболистов. Вестник Адыгейского государственного университета, no 1, 290-293.

Бойчук, Р. (2010а). Взаємозв’язок показників координаційних здібностей та рівня технічної підготовленості юних волейболісток 10-12 років. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 11, 97-102.

Бойчук, Р. (2010b). Координаційні здібності як передумова технічної підготовки юних волейболісток на етапі початкової підготовки. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 12.

Бойчук, Р. (2013). Обґрунтування засобів і методів розвитку координаційних здібностей юних волейболістів на етапі початкової підготовки. Молода спортивна наука України, 17, т. 1, 17-23.

Вертель, А.В. & Фролова, О.А. (2015). Силовая /кондиционная подготовка в современном волейболе. Вісник Чернігівського НПУ. Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 129(4), 32-36.

Вертель, А.В., Ляпин, В.П. & Сероштан В.М. (2019). Взаимосвязь уровня физического состояния и технико-тактической оснащенности волейболистов на этапе специализированной базовой підготовки. Вісник Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка. Серія : Педагогічні науки, 3, 340-346.

Войтенко, С.М. (2017). Психолого-педагогічні засоби регуляції спільної діяльності спортивних команд із різним типом взаємодії : дисертація (24.00.01), Київ, 227.

Грецький, О.В. (2019). Формування мотивації до спортивної діяльності на початковому етапі підготовки : автореф. дис. 24.00.01, Львів, 2019, 19.

Грищенко, Т.П., Окопний, А.М., Семеряк, З.С. & Палатний А.Л. (2019). Перспективи наукового обґрунтування формування мотивації спортсменів до занять фехтуванням на етапі початкової підготовки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3(111), 44-48.

рмаков, С.С. (2001). Педагогические подходы в обучении сложным техническим приемам юных волейболистов (анализ педагогической литературы). Физ. воспитание студ. творч. спец., 2, 32-42.

Ефанова, Н.Н. & Трусова, Н.А. (2000). Основные технические приемы в волейболе и методика обучения им: учеб. пособие. Пенза : Пенз. гос. архитектур.-строит. акад.

Інтерактивні методи викладання. Практичні поради для суддів-викладачів. (2017). Київ: ФОП Демчинський О.В.

Кравчук, Я. (2009). Формування у школярів інтересу до виконання фізичних вправ. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 2, 67-71.

Ляхова, Т.П. & Стрельникова, Е.Я. (2006), Оптимизация технико-тактических действий с учетом игровых амплуа волейболистов. Физическое воспитание студентов творческих, 1, 38-45.

Олефір, Г.В. (2012). До питання формування рухових навичок із волейболу в учнів у процесі профільного навчання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 2, 118-121.

Петренко, О.В., Пітин, М.П. & Антонов, С.В. (2021). Аналіз проблем технічної підготовки спортсменів у пляжному волейболі на різних етапах багаторічної підготовки. Фізичне виховання та спорт. Запоріжжя, 4, 141-149.

Пітин, М. (2013a). Обсяги теоретичної підготовки спортсменів у системі багаторічного удосконалення у спортивних іграх (на прикладі настільного тенісу, волейболу та хокею). Фізична активність, здоров’я і спорт, 1(11), 67-75.

Пітин, М. (2013b). Теоретична підготовка в системі багаторічного тренування спортсменів-волейболістів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 17, 184-190.

Пітин, М. (2015). Теоретична підготовка в спорті : моногр. Львів: ЛДУФК.

Сокол, О.В. (2009). Техніко-тактична підготовка волейболістів: навч. посіб., Миколаїв.

Турковський, В.В., Носко, М.О., Осадчий, О.В., Гаркуша, С.В. & Жула, Л.В. (2009). Волейбол: навчальна програма ДЮСШ. Київ, 140.

Фурманов, А.Г. (2007). Підготовка волейболистов. Мінськ.

Щепотіна, Н.Ю. (2015). Модельні характеристики змагальної діяльності волейболісток різної кваліфікації. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 2, 80-85.

Щепотіна, Н.Ю. (2017). Обґрунтування ефективності побудови тренувального процесу кваліфікованих волейболісток на основі модельних тренувальних завдань. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3K, 537-541.

Щепотіна, Н.Ю., Гудима, С.А. & Бабенко, Р.С. (2021). Програмування тренувального процесу кваліфікованих волейболістів у змагальному періоді річного циклу підготовки. Спортивні ігри, 3, 91-100. doi: 10.15391/si.2021-3.10

Hnatchuk, Y., Lynets, M., Khimenes, K. & Pityn, M. (2018). Improvement of physical preparedness of qualified volleyball players. Journal of Physical Education and Sport, 18 (1), 239-245. DOI:10.7752/jpes.2018.01032

Kovalchuk, A., Shvets, O., Bohuslavska, V., Hlukhov, I., Pityn, M. & Hnatchuk, Y. (2019). Efficiency of special training devices for forming technical skills in female student volleyball players. Journal of Physical Education and Sport, 19(1), 619-626. DOI:10.7752/jpes.2018.01032

Vanyuk, A., Vindyk, A., Zakharina, I., Hrybovska, I., Pityn, M., Danylevych, M. & Hrybovskyy, R. (2020). Improving the functional preparedness of volleyball players aged 18–22 using recovery measures. Journal of Physical Education and Sport, no 20 (Supplement issue 3), 2086-2093. DOI:10.7752/jpes.2020.s3281

Published

2023-04-08

How to Cite

Verbitskiy, S. ., Pityn, M. ., & Karatnyk, I. (2023). Prospects of improvement of technical preparation of volleyball players at the stage of initial training with using interactive methods of study. Sports Games, (3(25), 5–17. https://doi.org/10.15391/si.2022-3.01

Issue

Section

Articles