Development of aptness in senior preschoolers in the process of sports and movable games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-2.06

Keywords:

aptness, sports games, outdoor games, senior preschoolers, level of aptness development, system of work

Abstract

The article analyzes studies on the problem of
developing aptness in older preschool children in the process of sports and movable games. It is
noted that games with elements of sports are one of the effective means of physical improvement,
the formation of motor skills in preschool children, as well as motor abilities, amenity, in particular. The interpretation of motor aptness as the ability to hit the target in any manipulation of
the subject is presented. In preschoolers, the aptness can be determined by throwing the ball at the
target, scoring it at the gate or rolling, throwing the ball to the target. You can develop aptness with
the help of mobile games, ball games and sports games. It is noted that the aptness is closely related
to the eye. Also important prerequisites for the development of aptness are orientation in space and
coordination of movements, the ability to coordinate their movements with the tasks set for the
child. It was established that the aptness has the following components: acceptance of posture;
aiming; breathing and other vegetative systems; the final effort. The criteria for the study of the
level of accuracy development in senior preschoolers (quantity, accuracy and speed) have been
developed. The general level of aptness development in older preschool children is determined. The
system of work on the development of aptness among senior preschoolers by means of sports and
movable games has been developed. In the implementation process of this work system, the
following principles were taken into account: emotionality, accessibility, taking into account the
previous gaming experience of children, individualization, differentiation. The effectiveness of the
proposed system of work on the development of aptness among senior preschoolers in the process
of sports and movable games has been tested. It was established that sports and movable games are
an effective means of developing aptness in children of older preschool age.

Author Biographies

Svitlana Titarenko , Department. Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of
Preschool Pedagogy and Psychology

Yuliya Babаchuk , Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

Assistant of the Theory and Methods of Physical Education
Department

References

Адашкявичене, Э.Й. (2001). Спортивные игры и упражнения в детском саду. Москва: Просвещение.

Бабачук, Ю.М. (2016). Стан процесу організації навчання старших дошкільників ігор з елементами спорту. Вісник Камянець-Подільського національного університет імені Івана Огієнка. Педагогічні науки. Камянець-Подільський, 9, 38-46.

Богініч, О.Л., & Бабачук, Ю.М. (2014). Рухливі ігри та ігрові вправи з елементами спортивних ігор для дітей старшого дошкільного віку: методичний посібник.

Тернопіль: Мандрівець.

Вільчковський, Е.С. (1998). Критерії оцінювання стану здоров’я, фізичного розвитку та рухової підготовленості дітей дошкільного віку. Київ: ІЗМН.

Вільчковський, Е.С., & Курок, О.І. (2019). Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: підручник. Суми: ПФ «Видавництво «Університетська книга.

Волошина, Л. (2005). Современная методология обучения играм с элементами спорта. Дошкольное воспитание, 11, 17-20.

Кожухова, Н.Н., Рыжкова, Л.А., & Самодурова, М.М. (2002). Воспитатель по физической культуре в дошкольных учреждениях: учеб. пособ. / под ред. С.А. Козловой. Москва: Издательский центр «Академия».

Конох, О.Є. (2014). Комплексне використання засобів спортивних ігор у підвищенні фізичного стану дітей 5-6 років: автореф. дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Дніпропетровськ.

Осокина, Т.И., Тимофеева, Е.А., & Рунова, М.И. (1999). Физкультурное и спортивно-игровое оборудование для дошкольных образовательных учреждений. Моcква: Мозаика-Синтез.

Степаненкова, Э.Я. (2006). Теория и методика физического воспитания и развития ребенка: учеб.пособие для студ. высш. учеб. заведений. 2-е изд., испр. Москва: Издательский центр «Академия».

Чепуркина, A.A. (1997). Использование элементов мини-гандбола в физическом воспитании старших дошкольников: дис. канд. пед. наук. Краснодар.

Шебеко, В.Н. (2010). Теория и методика физического воспитания детей дошкольного возраста. Минск: Высшая школа.

Published

2023-04-20

How to Cite

Titarenko , S., & Babаchuk Y. (2023). Development of aptness in senior preschoolers in the process of sports and movable games. Sports Games, (2(24), 51–63. https://doi.org/10.15391/si.2022-2.06