Differentiated physical training of female football players at the general preparatory stage of the preparatory period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-2.08

Keywords:

female football players, differentiation, physical training, endurance, speed, agility

Abstract

The purpose of the
study was to develop a program of differentiated physical training of female football players at the
general preparatory stage of the preparatory period and to experimentally substantiate its
effectiveness. Material and methods. The study involved 17 female football players of Glukhov
National Pedagogical University named after Alexander Dovzhenko women's team aged 18-22
years, with a qualification of I-II category. Research methods: analysis of data from literary and
Internet sources on the problem of research, pedagogical testing, pedagogical experiment, methods
of mathematical statistics. Results. According to the results of the initial pedagogical testing, high
rates of variation (over 7-8 %) were found in the studied tests of physical fitness, which indicates a
significant difference in the level of physical qualities of female athletes of one team and the need
for a differentiated approach to physical training. Three groups of female athletes were formed, for
which appropriate programs for the development of speed and agility, speed and strength abilities
and various manifestations of endurance were developed and implemented during the general
preparatory phase. Conclusions. The indicators of general and speed endurance, special speed in
relation to agility, special speed and strength abilities of female football players statistically
significantly improved ranged from 4.1 to 4.9 % (p<0.05) during the pedagogical experiment.
Reducing the coefficient of variation in the tests of physical fitness of female football players to 4.0-
5.9 % confirms the feasibility of applying a differentiated approach to the physical training of
female athletes during the general preparatory stage of the preparatory period.

Author Biographies

Dmytro Tsys, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

candidate of pedagogical sciences, seniorteacher

Nataliya Khlus, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

сandidate of physical training and sport, senior teacher

Nataliya Tsys, Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University

teacher

References

Бернацкая, В.В., & Касмалиева, А.С. (2016). Физическая подготовка юных футболисток 9-10 лет. Вестник физической культуры и спорта, (1), 15-25.

Бріскін, Ю.А., & Пітин, М.П. (2011). Проблема диференціації техніко-тактичної підготовки спортсменів в ігрових командних видах спорту. Вісник Запорізького національного університету, 1 (5), 143 – 151.

Будзин, В., Пелехатий, Р., & Рябуха, О. (2012). До питань підходів тренувального процесу футболісток з урахуванням функціональних можливостей жіночого організму в різні фази оваріально-менструального циклу. Фізична активність, здоров'я і спорт, 2 (8), 33-42.

Василюк, В., & Ярмощук, О. (2020). Диференційований підхід у фізичній підготовці футболістів на етапі початкової спеціалізації. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, 18, 11-16. DOI: 10.32626/2309-8082.2020-18.11-16

Донець, І.О. (2012). Моніторинг фізичної підготовленості футболісток дитячо-юнацької спортивної школи у навчально-тренувальному процесі: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Чернігів.

Линець, М., & Кропивницький, О. (2005). Диференціація фізичної підготовки юних футболісток груп початкової підготовки ДЮСШ. Молода спортивна наука України, 9(1), 29-34.

Лисенко, Л. Л., & Рехтета, А. В. (2006). Моделювання технічної підготовленості в жіночому футболі. [Електронний ресурс]. Режим доступу до ресурсу:

http://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/2217/1/%D0%9B%D0%B8%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_10.pdf

Максименко, И.Г. (2018). Оптимизация построения микроциклов в подготовке юных футболисток. Cовершенствование системы физического воспитания, спортивной тренировки, туризма и оздоровления различных категорий населения, 245-249.

Платонов, В.Н. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и её практическое применение. Киев: Олимпийская литература, 624.

Супрунович, В. (2012). Вплив показників тактичного мислення на ефективність ігрової діяльності футболісток із різним рівнем нейродинамічних функцій. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 2 (18), 321-324.

Хлус, Н.О., Цись, Д.І., & Цись, Н.О. (2021-a). Використання сучасних фітнес-технологій у процесі фізичної підготовки футболісток студентських команд на загальнопідготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 1 (19), 65-74. DOI: 10.15391/si.2021-1.7

Хлус, Н. О., Цись, Д. І., & Цись, Н. О. (2021-b). Морфо-функціональні показники та рівень фізичної підготовленості кваліфікованих футболісток. Спортивні ігри, 3 (21), 71-79. DOI: 10.15391/si.2021-3.8

Цись, Д.І., Хлус, Н.О., & Цись, Н.О. (2020). Диференційований підхід до фізичної підготовки футболісток студентських команд на спеціально-підготовчому етапі підготовчого періоду. Спортивні ігри, 4 (18), 106-115. DOI: 10.15391/si.2020-4.10

Щепотіна, Н. (2017). Обґрунтування ефективності впровадження модельних тренувальних завдань для фізичної підготовки кваліфікованих волейболісток. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування, 1, 89-92.

Щепотіна, Н. Ю. (2016). Побудова мікроциклів підготовки кваліфікованих волейболісток на основі модельних тренувальних завдань. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. «Науковопедагогічні проблеми фізичної культури». К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 3К 1 (70) 16, 239-243.

Dillern, T., Ingebrigsten, J., & Shalfawi, S. (2012). Aerobic capacity and anthropometric characteristics of elite-recruit female soccer players. Serbian Journal of Sports Sciences, 6 (2), 43-49.

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., & Vozniuk, T. (2020). Monitoring and Analyzing of the Attacks of the Football Team. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 20(2), 68-76. DOI: 10.17309/tmfv.2020.2.02

Lockie, R. G., Moreno, M. R., Lazar, A., Orjalo, A. J., Giuliano, D. V., Risso, F. G., Davis, DeShaun L.; Crelling, J. B., Lockwood, J. R., & Jalilvand, F. (2018). The physical and athletic performance characteristics of Division I collegiate female soccer players by position. The Journal of Strength & Conditioning Research, 32(2), 334-343. DOI: 10.1519/JSC.0000000000001561

Sharma, R. (2015). Assessment of motor fitness, physical fitness and body composition of women football players at different levels of their participation. American Journal of Sports Science and Medicine, 3(2), 47-54.

Shchepotina, N., Kostiukevych, V., Asauliuk, I., Stasiuk, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., & Adamchuk, V. (2021). Management of Training Process of Team Sports Athletes During the Competition Period on the Basis of Programming (Football-Based). Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 21(2), 142-151. DOI: 10.17309/tmfv.2021.2.07

Vira, B., Matviyas, O., Khorkavyy, B., Karpa, I., & Zharska, N. (2019). Some approaches to the training process of footballers considering functional capacity of the female body in differentomc phases. Journal of Physical Education and Sport, 19(2), 1133-1138. DOI:10.7752/jpes.2019.02164

Published

2023-04-20

How to Cite

Tsys, D. ., Khlus, N., & Tsys, N. . (2023). Differentiated physical training of female football players at the general preparatory stage of the preparatory period. Sports Games, (2(24), 72–81. https://doi.org/10.15391/si.2022-2.08