Directions for improving the training process of young tennis players
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-4.04Keywords:
young tennis players, training methods, sports trainingAbstract
One of the tasks of a tennis coach is to gradually increase the efficiency of the young
athlete’s game. A number of training methods and strategies are used for its implementation. The
knowledge base that underlies this process is constantly evolving through research in the field of
training methodology and the acquisition of individual experience. Purpose: analyze the
methodological features of modern training of young tennis players. Methods: analysis of data of
scientific and methodical sources in electronic databases Scholar Google, Scopus, Web of Science.
The key words and phrases in the search were the following: «methods of training young tennis
players», «methods of training in tennis», «training of young tennis players», «methodology for
training young tennis players». Of the 78 publications found in peer-reviewed scientific journals, 19
were selected that met the purpose of the study. The articles analyzed were both review and
contained original studies. Results. In connection with the increase in competitive practice at a
young age, there is a decrease in the time provided for the development of the motor qualities of
tennis players. However, the time that remains is more used to develop specialized tennis skills.
This approach to the organization of the training process contradicts the rational development of
the body and physical qualities of young players. However, it is the formation of a solid
"foundation" of general physical fitness that is the key to the success of a sports career. Obviously,
the traditional approach to the development of the physical qualities of young tennis players should
also change. Modern ways to optimize the training process of young players should be considered
the optimization of physical and technical-tactical training with the use of integrated, circuit and
fitness training, as well as the use of modern technical means to improve the development of special
motor skills of tennis players, control and feedback, as well as those that complement the training
process. Conclusions. The development of tennis training methodology is expressed in the form of
alternative training styles or in the use of new tools and equipment in training. In the case ofeffectiveness, such approaches affect coaching practice and can improve the training process.
However, in terms of improving the training of young tennis players, it is necessary to pay attention
to innovations, considering the peculiarities of the development of the child’s body, the formation of
tennis skills and compliance of selected means to the kinematic pattern of motor action.
References
Динь, Хунг Чыонг (2013). Применение комплексного метода подготовки начинающих теннисистов. Физ. культура: воспитание, образование, тренировка, 2, 46-48.
Лапицький, В.О., Міщенко, О.В., & Скрипка, І.М. (2017). Обґрунтування ефективності методики тренувального процесу юних тенісистів. Вісник Чернігівського
національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 2(147), 192-194.
Морозова, Л.В., Медведев, А.В., & Савенков, Г.И. (2019). Факторы, определяющие необходимость использования фитнес-тенниса для улучшения общефизической подготовки юных теннисистов. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта, 7(173), 131-133.
Ноздрачева, А.В., & Степанова, М.Е. (2019) Сравнительный анализ подготовки юных теннисистов в различных странах мира. Актуальные научно-методические проблемы подготовки спортсменов в игровых видах спорта : Материалы Всероссийской научнопрактической конференции с международным участием, 97-99.
Прокопенко, А.О., & Константиновська, Н.О. (2021). Особливості використання рухливих ігор на етапі початкової підготовки тенісистів. Перспективи, проблеми та наявні здобутки розвитку фізичної культури і спорту в Україні : матеріали ІV Всеукр. електронної конференції «COLOR OF SCIENCE», Вінниця, 239-242.
Собко, І.М., Улаєва, Л.О., & Кушнір, Ю.В. (2019). Застосування технічних пристроїв у тренувальному процесі тенісистів початкового етапу навчання. Технології збереження здоров’я, реабілітація і фізична терапія : Збірник статей XII міжнародної наукової конференції, Харків-Торунь, 196-200.
Трачук, С.В., Давиденко, Е.В., Савельєва, А.В. (2012). «Особливості організації та використання засобів міні-тенісу у фізичному вихованні молодших школярів», Слобожанський науково-спортивний вісник, 3, 42-46.
Чехівська, Ю.С. & Гуренко, О.А. (2020). «Особливості етапів тренувального процесу в багаторічній підготовці тенісистів», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 3(123), 168-172. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2020.3(123).31
Чжан, Сяоцюань. (2012). Начальная подготовка детей 6-10 лет в теннисе на основе эргономического похода. [Дисс. канд. пед. наук]. Санкт-Петербург.
Якубовский, В.С., Якубовский, Г.С., & Иванова, Т.С. (2012). «Адаптационные изменения в детском теннисе по программе международной теннисной ассоциации ITF «10 и младше», Физическая культура: образование, воспитание, тренировка, 6, 71-72.
Anderson, K. (2007). «United States tennis association project 36/60», Coaching & Sport Science Review, 42, 17.
Chalakov, M. (2020). «Optimizing the control of technical performance of forehand stroke among 12-year old tennis players using martin’s sigma method», Trakia Journal of Sciences, 18, 682-688. doi:10.15547/tjs.2020.s.01.110
García-González, L., Moreno, A., Gil, A., Moreno, M., & Villar, F. (2014). «Effects of Decision Training on Decision Making and Performance in Young Tennis Players: An Applied Research», Journal of Applied Sport Psychology, 26, 426-440.doi.org/10.1080/10413200.2014.917441
Gimenez-Egido, J.M., Ortega-Toro, E., Palao, J.M., Verdú-Conesa, I., & Torres-Luque, G. (2020). «Effect of Modification Rules in Competition on Technical-Tactical Action in Young Tennis Players (Under-10)», Frontiers in psychology, 10, 2789. doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02789
Kozina, Z., Yevtyfiieva, I., Muszkieta, R., Krzysztof, P., & Podstawski, R. (2020). «General and individual factor structure of complex preparation of young tennis players of 10-12 years», Journal of Physical Education and Sport, 20, 1242-1249. DOI:10.7752/jpes.2020.s2173
Le Noury, P., Buszard, T., Reid, M., & Farrow, D. (2021). «Examining the representativeness of a virtual reality environment for simulation of tennis performance», Journal of Sports Sciences, 4, 412-420. doi.org/10.1080/02640414.2020.1823618
Šlosar, L., de Bruin, E.D., Fontes, E.B., Plevnik, M., Pisot, R., Simunic, B., & Marusic, U. (2021). «Additional Exergames to Regular Tennis Training Improves Cognitive-Motor Functions of Children but May Temporarily Affect Tennis Technique : A Single-Blind Randomized Controlled Trial», Frontiers in psychology, 12, 611382. doi.org/10.3389/fpsyg.2021.611382
Yevtyfiieva, I.I., Korobeinik, V.A., & Kolisnychenko, A.O. (2020). «The influence of training loads of technical and tactical training on the cardiovascular system of tennis players 10-12 years», Health, sport, rehabilitation, 5(4), 23-32. doi.org/10.34142/HSR.2019.05.04.03
Yıldız, S. (2018). «Relationship between Functional Movement Screen and Athletic Performance in Children Tennis Players», Universal Journal of Educational Research, 6, 1647-1651. DOI: 10.13189/ujer.2018.060803
Yildiz, S., Pinar, S., & Gelen, E. (2019). «Effects of 8-Week Functional vs. Traditional Training on Athletic Performance and Functional Movement on Prepubertal Tennis Players», Journal of strength and conditioning research, 33(3), 651-661. DOI: 10.1519/JSC.0000000000002956