Pedagogical control of functional preparedness of student teams football players

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-3.03

Keywords:

football players, preparatory period, training loads, index of operative recovery, index of operative adaptation, maximum oxygen consumption, Stange test, Genchi test

Abstract

The purpose of the study was to experimentally substantiate the use
of pedagogical methods of control of functional preparedness of student teams football players in
the process of athletes adaptation to training loads. Material and research methods. The study
involved 17 football players of Vinnytsia National Pirogov Memorial Medical University student
team. The average age of players was 19.71±0.49 years. Indicators that characterized the state of
the cardiovascular and respiratory systems were determined - index of operative recovery, index of
operative adaptation, maximum oxygen consumption, Stange and Genchi tests. Research methods:
analysis of scientific-methodical and special literature, pedagogical testing, observation and
timekeeping, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. Results. The total amount
of motor activity of football players during the preparatory period was 67 hours, of which 38.0 %
was allocated for general training means, 11.3 % – for special training means, 31.9 % – for leading
means and 18.8 % – for competitive means. There were 45 practices held. Among them the vast
majority (20) were complex directions. There were also practices on the volume of the training
impact. In particular, the most training practices were held with a medium volume load – 25 and 10
practices with a small and high volume load. Conclusions. Indicators of functional preparedness
obtained using pedagogical methods of control were the criteria for the athletes adaptation to
physical activity. The most of the functional indicators that characterize the state of the
cardiovascular and respiratory systems of football players were improved statistically significantly
(p<0.05) in the range from 3.0 to 5.3 % during the preparatory period.

Author Biographies

Vasyl Kachan , National Pirogov Memorial Medical University

Candidate of Medical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of
the Department of Physical Education and Exercise Therapy

Olena Lezhniova , National Pirogov Memorial Medical University

Candidate of Medical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of
the Department of Physical Education and Exercise Therapy

References

Адамчук, В. (2016). Педагогічний контроль тренувального процесу кваліфікованих спортсменів, які спеціалізуються в легкоатлетичному багатоборстві, в підготовчому періоді. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 2, 107-112.

Дідик, Т.М., & Кульчицька, І.А. (2017). Педагогічний контроль підготовки в силових і швидкісно-силових видах спорту в системі комплексного контролю. Теоретикометодичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті, 68-94. URL:https://dspace.vspu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/427/6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Карпман, В.М., Белоцерковский, З.Б., & Гудков, И.Л. (1988). Тестирование в спортивной медицине. Москва: Физкультура и спорт.

Качан, В.В. & Лежньова, О.В. (2016). Адаптація футболістів до тренувальних і змагальних навантажень протягом макроциклу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3К 2 (71), 147-150.

Костюкевич, В.М. (2016). Управление тренировочным процессом футболистов в годичном цикле подготовки: монография. 2-е изд. К.: КНТ.

Костюкевич, В.М., Врублевський, Є.П., & Вознюк, Т.В. (2017). Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія; за заг. ред.

В.М. Костюкевича. Вінниця : ТОВ «Планер».

Лежньова, О.В. (2015). Зміна показників функціональної підготовленості баскетболісток студентської команди впродовж підготовчого періоду. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3 (2), 196-199.

Мітова, О. (2019). Уніфікований алгоритм комплексного контролю підготовленості спортсменів у командних спортивних іграх. Наука в олимпийском спорте, 2, 16-28. DOI:10.32652/olympic2019.2_2

Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория ее практические приложения: в 2 книгах. Киев : Олимпийская литература, Книга 1.

Пшибыльски, В., & Мищенко, В. (2005). Функциональная подготовленность высококвалифицированных футболистов: монография. К. : Науковий світ.

Самусь, А. (2017). Адаптація футболісток студентських команд до тренувальних навантажень. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 3(22), 396-401.

Соцький, К.О., Буртова, О.І., & Якушева, Ю.І. (2019). Педагогічні критерії адаптації футболістів до тренувальних навантажень в умовах закладів вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3(111), 171-175.

Щепотіна, Н. (2017). Педагогічний та медико-біологічний контроль підготовленості та змагальної діяльності волейболісток різної кваліфікації. Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія, 116-134. URL:https://dspace.vspu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/430/9.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Щепотіна, Н.Ю. (2014). Модельні характеристики підготовленості та змагальної діяльності кваліфікованих волейболісток. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 18(2), 239-246.

Kostiukevich, V., & Shchepotina, N. (2016). Model training tasks as a tool for building the training process of athletes of team game sports. Science in Olympic Sports, 2, 24-31.

Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Shchepotina, N., Poseletska, K., Stasiuk, V., Shynkaruk, O., Borysova, O., Denysova, L., Potop, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., Kulchytska, I., Konnova, M., & Iakovenko, O. (2019). Programming of the training process of qualified football players in the competitive period of the macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 19 (SI6), 2192–2199. doi.org/10.7752/jpes.2019.s6329

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020).

Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394. doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055

Wilmore, I.H., Costill, D.L., & Kenney, L.W. (2012). Physiology of sport and exercise. Illinois: Human Kinetics.

Published

2023-07-02

How to Cite

Kachan , V., & Lezhniova , O. (2023). Pedagogical control of functional preparedness of student teams football players. Sports Games, (3(21), 22–30. https://doi.org/10.15391/si.2021-3.03

Issue

Section

Articles