Педагогічний контроль функціональної підготовленості футболістів студентських команд

Автор(и)

  • Василь Качан Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна https://orcid.org/0000-0002-4930-5222
  • Олена Лежньова Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Україна https://orcid.org/0000-0002-1393-3163

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-3.03

Ключові слова:

футболісти, підготовчий період, тренувальні навантаження, індекс оперативного відновлення, індекс оперативної адаптації, максимальне споживання кисню, проба Штанге, проба Генчі

Анотація

Мета роботи – експериментально обґрунтувати використання
педагогічних методів контролю функціональної підготовленості футболістів студентських команд у процесі адаптації спортсменів до тренувальних навантажень. Матеріал і методи дослідження. В експерименті взяли участь 17 футболістів студентської збірної команди Вінницького національного медичного університету ім. М.І. Пирогова, середній вік яких становив 19,71±0,49 років. Визначали показники, що характеризували стан серцево-судинної та дихальної систем – індекс оперативного відновлення, індекс оперативної адаптації, максимальне споживання кисню, проби Штанге та Генчі. Методи дослідження: аналіз науково-методичної і спеціальної літератури, педагогічне тестування, спостереження та хронометрування, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати. Загальний обсяг рухової діяльності футболістів упродовж підготовчого періоду склав 67 год, з яких 38,0 % було відведено для загальнопідготовчих засобів, 11,3 % – для спеціально-підготовчих, 31,9 % – для підвідних і 18,8 % – для змагальних. Було проведено 45 тренувальних занять, з яких переважну більшість (20) становили тренування комплексної спрямованості. Розрізняли також заняття за величиною тренувального впливу. Зокрема, найбільше було проведено тренувань із середнім за величиною навантаженням – 25 занять і по 10 занять із малим і великим навантаженням. Висновки. Критеріями адаптації спортсменів до фізичних навантажень виступали показники функціональної підготовленості, отримані за допомогою педагогічних методів контролю. Упродовж підготовчого періоду у досліджуваних футболістів статистично достовірно (р<0,05) покращилися більшість функціональних показників, що характеризують стан серцево-судинної та дихальної систем організму, в межах від 3,0 до 5,3 %.

Біографії авторів

Василь Качан, Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

кандидат медичних наук, доцент, доцент кафедри
фізичного виховання та ЛФК

Олена Лежньова, Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова

кандидат медичних наук, доцент, доцент кафедри
фізичного виховання та ЛФК

Посилання

Адамчук, В. (2016). Педагогічний контроль тренувального процесу кваліфікованих спортсменів, які спеціалізуються в легкоатлетичному багатоборстві, в підготовчому періоді. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 2, 107-112.

Дідик, Т.М., & Кульчицька, І.А. (2017). Педагогічний контроль підготовки в силових і швидкісно-силових видах спорту в системі комплексного контролю. Теоретикометодичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті, 68-94. URL:https://dspace.vspu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/427/6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Карпман, В.М., Белоцерковский, З.Б., & Гудков, И.Л. (1988). Тестирование в спортивной медицине. Москва: Физкультура и спорт.

Качан, В.В. & Лежньова, О.В. (2016). Адаптація футболістів до тренувальних і змагальних навантажень протягом макроциклу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3К 2 (71), 147-150.

Костюкевич, В.М. (2016). Управление тренировочным процессом футболистов в годичном цикле подготовки: монография. 2-е изд. К.: КНТ.

Костюкевич, В.М., Врублевський, Є.П., & Вознюк, Т.В. (2017). Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія; за заг. ред.

В.М. Костюкевича. Вінниця : ТОВ «Планер».

Лежньова, О.В. (2015). Зміна показників функціональної підготовленості баскетболісток студентської команди впродовж підготовчого періоду. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3 (2), 196-199.

Мітова, О. (2019). Уніфікований алгоритм комплексного контролю підготовленості спортсменів у командних спортивних іграх. Наука в олимпийском спорте, 2, 16-28. DOI:10.32652/olympic2019.2_2

Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория ее практические приложения: в 2 книгах. Киев : Олимпийская литература, Книга 1.

Пшибыльски, В., & Мищенко, В. (2005). Функциональная подготовленность высококвалифицированных футболистов: монография. К. : Науковий світ.

Самусь, А. (2017). Адаптація футболісток студентських команд до тренувальних навантажень. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 3(22), 396-401.

Соцький, К.О., Буртова, О.І., & Якушева, Ю.І. (2019). Педагогічні критерії адаптації футболістів до тренувальних навантажень в умовах закладів вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3(111), 171-175.

Щепотіна, Н. (2017). Педагогічний та медико-біологічний контроль підготовленості та змагальної діяльності волейболісток різної кваліфікації. Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія, 116-134. URL:https://dspace.vspu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/430/9.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Щепотіна, Н.Ю. (2014). Модельні характеристики підготовленості та змагальної діяльності кваліфікованих волейболісток. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 18(2), 239-246.

Kostiukevich, V., & Shchepotina, N. (2016). Model training tasks as a tool for building the training process of athletes of team game sports. Science in Olympic Sports, 2, 24-31.

Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Shchepotina, N., Poseletska, K., Stasiuk, V., Shynkaruk, O., Borysova, O., Denysova, L., Potop, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., Kulchytska, I., Konnova, M., & Iakovenko, O. (2019). Programming of the training process of qualified football players in the competitive period of the macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 19 (SI6), 2192–2199. doi.org/10.7752/jpes.2019.s6329

Kostiukevych, V., Shchepotina, N., Shynkaruk, O., Koliadych, Y., Hatsoieva, L., Voronova, V., Vozniuk, T., Kaplinskyi, V., Diachenko, A., Chernyshenko, T., & Konnova, M. (2020).

Highly qualified grass hockey sportswomen’s adaptation to training intensity in the macrocycle preparatory period. Journal of Physical Education and Sport, 20 (SI 1), 385-394. doi.org/10.7752/jpes.2020.s1055

Wilmore, I.H., Costill, D.L., & Kenney, L.W. (2012). Physiology of sport and exercise. Illinois: Human Kinetics.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-02

Як цитувати

Качан, . В., & Лежньова, . О. (2023). Педагогічний контроль функціональної підготовленості футболістів студентських команд. Спортивні ігри, (3(21), 22–30. https://doi.org/10.15391/si.2021-3.03

Номер

Розділ

Статті