Programming of the training process of qualified volleyball players in the competitive period of the annual training cycle
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-3.10Keywords:
volleyball players, major league, competitive period, training program, training means, competitive activityAbstract
The
purpose of the study was to experimentally substantiate the effectiveness of construction the
training process of qualified volleyball players in the competitive period of the annual training
cycle based on programming. Material and research methods. The study involved 13 volleyball
players (candidates for masters of sports) team VSC "MHP-Vinnytsia" - a participant in the
Championship of Ukraine among the major league men's teams of season 2019-2020. The
developed program of the competitive period was introduced into the training process of the studied
team at the formative stage of the experiment during January-March 2020 in the second round of
Championship competitions. Research methods: analysis of literary and Internet sources,
pedagogical observation in combination with timekeeping of training loads, analysis of electronic
protocols of official games available on the official website of the Ukrainian Volleyball Federation,
pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. Results. The developed program
provided for 121 training sessions with a total training loads of 11,610 minutes (193.5 hours), of
which 20 - non-specialized trainings, 56 - specialized, 45 - complex. The second block of the
program determined the number of games - training (26), control (8) and official (5). The third
block of the program presents the ratio of training means of volleyball players in the competitive
period: 25.8 % of general training exercises, 7.4 % - special training exercises, 43.9 % - leading
exercises and 22.9 % - competitive exercises. The fourth block of the program defined the criteria
for the effectiveness of competitive activity of volleyball players. Conclusions. Statistically
significant improvement in most indicators of competitive activity of the studied volleyball players
in the range from 3.2 to 11.3 % (p<0.05) on the one hand, and the team's entry into the elite
division, on the other, indicate the effectiveness of construction the training process in the
competitive period based on programming.
References
Адамчук, В.В. (2020). Програмування тренувальних занять висококваліфікованих десятиборців з легкої атлетики на етапі безпосередньої підготовки до змагань. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 9 (28), 98-105. DOI: 10.31652/2071-5285-2020-9(28)-98-105
Костюкевич, В., Щепотіна, Н., & Стасюк В. (2019). Теоретико-методичні підходи щодо програмування тренувального процесу спортсменів у макроциклі. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 8 (27), 145-156.
Мильруд, В.Р. (2004). Программирование физической подготовки футбольных вратарей учебно-тренировочных групп на соревновательном этапе: автореф. дисс. ... канд. пед. наук; спец. 13.00.04. Москва.
Нечушкин, Ю.В. (2014). Методика специальной физической подготовки волейболистов высокой квалификации в соревновательном периоде: автореф. дисс. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Москва.
Платонов, В.Н. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и её практическое применение. Киев: Олимпийская литература.
Стасюк, В.А. (2019). Програмування тренувального процесу кваліфікованих футболістів у річному макроциклі: автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання та спорту: спец. 24.00.01. Дніпро.
Щепотіна, Н. (2013). Дослідження взаємозв'язку морфо-функціональних показників волейболісток з рівнем їх фізичної підготовленості. Фізична культура, спорт і здоров'я нації, 15, 428-434.
Щепотіна, Н. Ю. (2014). Модельні характеристики підготовленості та змагальної діяльності кваліфікованих волейболісток. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 18(2), 239-246.
Щепотіна, Н. Ю. (2016). Побудова мікроциклів підготовки кваліфікованих волейболісток на основі модельних тренувальних завдань. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15: Науковопедагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 3К 1 (70) 16, 239-243.
Andrade, D. M., Fernandes, G., Miranda, R., Coimbra, D. R., & Bara Filho, M. G. (2018). Training load and recovery in volleyball during a competitive season. J Strength Cond Res, 1, 1-7.
Duarte, T. S., Coimbra, D. R., Miranda, R., Toledo, H. C., Werneck, F. Z., Freitas, D. G. S. D., & Bara Filho, M. G. (2019). Monitoring training load and recovery in volleyball players during a season. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 25(3), 226-229. http://dx.doi.org/10.1590/1517-869220192503195048.
Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Shchepotina, N., Poseletska, K., Stasiuk, V., Shynkaruk, O., Borysova, O., Denysova, L., Potop, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., Kulchytska, I., Konnova, M., & Iakovenko, O. (2019). Programming of the training process of qualified football players in the competitive period of the macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 19 (SI6), 2192–2199. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.s6329.
Lehnert, M., Lamrová, I., & Elfmark, M. (2009). Changes in speed and strength in female volleyball players during and after a plyometric training program. Acta Gymnica, 39(1), 59-66.
Malikova, A.N., Doroshenko, E. Yu., Symonik, A. V., Tsarenko, E. V., & Veritov, A. I. (2018). The ways of improvement special physical training of high-qualified women volleyball players in competitive period of annual macrocycle. Physical Education Of Students, 22(1), 38-44. https://doi.org/10.15561/20755279.2018.0106.
Veličković, M., Bojić, I., & Berić, D. (2018). The Effects Of Programmed Training On Development Of Explosive Strength In Female Volleyball Players. Facta Universitatis,
Series: Physical Education and Sport, 15(3), 493-499. https://doi.org/10.22190/FUPES1703493V