Програмування тренувального процесу кваліфікованих волейболістів у змагальному періоді річного циклу підготовки

Автор(и)

  • Наталя Щепотіна Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-9507-3944
  • Степан Гудима Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-3202-0164
  • Роман Бабенко Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-5252-3706

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-3.10

Ключові слова:

волейболісти, вища ліга, змагальних період, програма підготовки, засоби підготовки, змагальна діяльність

Анотація

Мета роботи – експериментально обґрунтувати ефективність побудови тренувального процесу кваліфікованих волейболістів у межах змагального періоду річного
циклу підготовки на основі програмування. Матеріал і методи дослідження. В дослідженні взяли участь 13 волейболістів (кандидати в майстри спорту) команди ВСК «МХП-Вінниця» – учасника чемпіонату України серед чоловічих команд вищої ліги сезону 2019-2020 рр. На формувальному етапі експерименту впродовж січня-березня 2020 р. у рамках другого кола змагань чемпіонату України в тренувальний процес досліджуваної команди впроваджувалася розроблена програма змагального періоду. Методи дослідження: аналіз літературних та Internet джерел, педагогічне спостереження в комплексі з хронометруванням тренувальної роботи, аналіз електронних протоколів офіційних ігор, доступних на офіційному сайті Федерації волейболу України, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати. Розробленою програмою передбачалося проведення 121 тренувального заняття загальним обсягом тренувальної роботи 11610 хв (193,5 год), з яких 20 – неспеціалізованих тренувань, 56 – спеціалізованих, 45 – комплексних. Другий блок програми визначав кількість ігор – тренувальних (26), контрольних (8) і офіційних (5). У третьому блоці програми представлено співвідношення засобів підготовки волейболістів у змагальному періоді: 25,8 % загальнопідготовчих вправ, 7,4 % – спеціальнопідготовчих, 43,9 % – підвідних і 22,9 % – змагальних. Четвертий блок програми визначав критерії ефективності змагальної діяльності волейболістів. Висновки. Статистично достовірне покращення більшості показників змагальної діяльності досліджуваних волейболістів у межах від 3,2 до 11,3 % (р<0,05) з однієї сторони, та вихід команди в елітний дивізіон, з іншої, свідчать про ефективність побудови тренувального процесу в змагальному періоді на основі програмування.

Біографії авторів

Наталя Щепотіна, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, старший
викладач кафедри теорії і методики спорту

Степан Гудима , Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри
теорії і методики спорту

Роман Бабенко , Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

магістр кафедри теорії і методики спорту

Посилання

Адамчук, В.В. (2020). Програмування тренувальних занять висококваліфікованих десятиборців з легкої атлетики на етапі безпосередньої підготовки до змагань. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 9 (28), 98-105. DOI: 10.31652/2071-5285-2020-9(28)-98-105

Костюкевич, В., Щепотіна, Н., & Стасюк В. (2019). Теоретико-методичні підходи щодо програмування тренувального процесу спортсменів у макроциклі. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 8 (27), 145-156.

Мильруд, В.Р. (2004). Программирование физической подготовки футбольных вратарей учебно-тренировочных групп на соревновательном этапе: автореф. дисс. ... канд. пед. наук; спец. 13.00.04. Москва.

Нечушкин, Ю.В. (2014). Методика специальной физической подготовки волейболистов высокой квалификации в соревновательном периоде: автореф. дисс. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Москва.

Платонов, В.Н. (2013). Периодизация спортивной тренировки. Общая теория и её практическое применение. Киев: Олимпийская литература.

Стасюк, В.А. (2019). Програмування тренувального процесу кваліфікованих футболістів у річному макроциклі: автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання та спорту: спец. 24.00.01. Дніпро.

Щепотіна, Н. (2013). Дослідження взаємозв'язку морфо-функціональних показників волейболісток з рівнем їх фізичної підготовленості. Фізична культура, спорт і здоров'я нації, 15, 428-434.

Щепотіна, Н. Ю. (2014). Модельні характеристики підготовленості та змагальної діяльності кваліфікованих волейболісток. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, 18(2), 239-246.

Щепотіна, Н. Ю. (2016). Побудова мікроциклів підготовки кваліфікованих волейболісток на основі модельних тренувальних завдань. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15: Науковопедагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 3К 1 (70) 16, 239-243.

Andrade, D. M., Fernandes, G., Miranda, R., Coimbra, D. R., & Bara Filho, M. G. (2018). Training load and recovery in volleyball during a competitive season. J Strength Cond Res, 1, 1-7.

Duarte, T. S., Coimbra, D. R., Miranda, R., Toledo, H. C., Werneck, F. Z., Freitas, D. G. S. D., & Bara Filho, M. G. (2019). Monitoring training load and recovery in volleyball players during a season. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 25(3), 226-229. http://dx.doi.org/10.1590/1517-869220192503195048.

Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Shchepotina, N., Poseletska, K., Stasiuk, V., Shynkaruk, O., Borysova, O., Denysova, L., Potop, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., Kulchytska, I., Konnova, M., & Iakovenko, O. (2019). Programming of the training process of qualified football players in the competitive period of the macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 19 (SI6), 2192–2199. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.s6329.

Lehnert, M., Lamrová, I., & Elfmark, M. (2009). Changes in speed and strength in female volleyball players during and after a plyometric training program. Acta Gymnica, 39(1), 59-66.

Malikova, A.N., Doroshenko, E. Yu., Symonik, A. V., Tsarenko, E. V., & Veritov, A. I. (2018). The ways of improvement special physical training of high-qualified women volleyball players in competitive period of annual macrocycle. Physical Education Of Students, 22(1), 38-44. https://doi.org/10.15561/20755279.2018.0106.

Veličković, M., Bojić, I., & Berić, D. (2018). The Effects Of Programmed Training On Development Of Explosive Strength In Female Volleyball Players. Facta Universitatis,

Series: Physical Education and Sport, 15(3), 493-499. https://doi.org/10.22190/FUPES1703493V

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-02

Як цитувати

Щепотіна, . Н., Гудима , С., & Бабенко , Р. (2023). Програмування тренувального процесу кваліфікованих волейболістів у змагальному періоді річного циклу підготовки. Спортивні ігри, (3(21), 91–100. https://doi.org/10.15391/si.2021-3.10

Номер

Розділ

Статті