Methodic of teaching and improving the techniques of playing football for students in the process of physical education
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-2.03Keywords:
training programs, algorithm, technique, football, dribbling, kicking, juggling, physical education, male studentsAbstract
The purpose of
the work is to develop and experimentally substantiate the effectiveness of teaching methods and
improve the techniques of playing football for students in the process of physical education.
Material and methods. The experiment involved 33 male students of the 2nd year of Vinnytsia
National Medical University named after M.I. Pirogov, which were divided into control (n=16) and
experimental (n=17) groups. The pedagogical experiment was conducted from September to
December 2019 during optional physical education classes in the section "Football". Research
methods: analysis of scientific literature, pedagogical research methods (observation, testing,
experiment), methods of mathematical statistics. Results. The developed methodic of teaching and
improving the techniques of playing football for students contained three components. Algorithmic
training programs were the main means of learning and improving the techniques of playing
football. The training programs were based on a step-by-step algorithm, according to the four
stages of training (acquaintance with the technique, study in simplified conditions, study in difficult
conditions, consolidation and improvement in game conditions), the content of teacher and student
actions, level of performance. An additional means were leading to football moving games.
Individual rating of technical readiness in football was a mean of motivation for independent
extracurricular activities. Conclusions. The effectiveness of the developed method of teaching and
improving the techniques of playing football is experimentally confirmed by a statistically
significant improvement in most of the results of control exercises on the technical training of male
students in the experimental group in the range of 2.1-18.2 % (p<0.05).
References
Головач, А.А. (2016). Вплив занять з футболу на формування особистості студентів вищих навчальних закладів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 139 (2), 31-34.
Гринь, А.Р. (2016). Вплив занять міні-футболом на фізичний стан студенток. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15:Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 02 (69) 16,27-30.
Качан, В.В. & Лежньова, О.В. (2019). Формування рухових умінь і навичок з баскетболу в студентів у процесі фізичного виховання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 3 (111), 69-73.
Костюкевич, В.М. (2016). Управление тренировочным процессом футболистов в годичном икле подготовки: монография. 2-е изд. Киев: КНТ, 683.
Костюкевич, В.М., Врублевський, Є.П., & Вознюк, Т.В. (2017). Теоретико-методичні основи контролю у фізичному вихованні та спорті: монографія; Вінниця: ТОВ «Планер», 218.
Кушнірюк, С.Г. (2013). Основи фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів : підручник. Бердянськ : Видавець Ткачук О.В.
Лежньова, О.В., & Качан. В.В. (2020). Педагогічна технологія формування рухових умінь і навичок з футболу в студенток у процесі фізичного виховання в ЗВО. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 28(9), 42-46.
Луценко, Р. (2017). Міні-футбол як ефективний засіб підвищення рухової активності майбутніх учителів технологій та інженерів-викладачів у вишах. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 4, 190-194.
Сороколіт, Н., & Зорик, М.Я. (2018). Аналіз стану здоров'я студентської молоді України.Молода спортивна наука України, 2, 38-39.
Футорний, С., & Рудницький, О. (2013). Характеристика стану здоров’я студентів вищих навчальних закладів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 99-105.
Цись, Д. (2015). Формування рухових умінь і навичок з волейболу у студенток вищих навчальних закладів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія № 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури». Фізична культура і спорт, 6 (62) 15, 77-80.
Чернявська, Л.І., Криницька, І., & Мялюк, О.П. (2017). Стан здоров’я студентів, проблеми та шляхи їх вирішення. Медсестринство, 1, 24-27.
Daskalovski, B., Naumovski, M., Misovski, A., & Aceski, A. (2017). Tendencies of motor skills development in students-basketball players from the sports academy in Skopje. Research in Physical Education, Sport & Health, 6(1), 75-83.
Hotenceva, E.V., & Shpichka, T.A. (2013). The motivation for playing football among students. Physical education of students, 17(3), 80-83.
Kostiukevych, V., Lazarenko, N., Shchepotina, N., Poseletska, K., Stasiuk, V., Shynkaruk, O., Borysova, O., Denysova, L., Potop, V., Vozniuk, T., Dmytrenko, S., Kulchytska, I., Konnova, M., & Iakovenko, O. (2019). Programming of the training process of qualified football players in the competitive period of the macrocycle. Journal of Physical Education and Sport, 19 (SI6), 2192–2199. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.s6329
Lipošek, S., Planinšec, J., Leskošek, B., & Pajtler, A. (2018). Physical activity of university students and its relation to physical fitness and academic success. Annales Kinesiologiae, 9(2), 89-104. doi.org/10.35469/ak.2018.171
Polevoy, G.G. (2017). Training of motor rhythm in students, practicing football. Physical Education of Students, 21(4), 189-192. doi.org/10.15561/20755279.2017.0407
Zelenin, L.A., Kudryashov, E.V., Opletin, A.A., Panachev, V.D., Korepanova, Y.A., & Fazleev, M.T. (2016). Football as a part of the process of development of competence of personal growth in students by means of physical education. Indian Journal of Science and Technology, 9(22), 95565-95565.