Application of self-assessment and mutual assessment in theoretical and technical training of 5th grade students during the study of the module "Volleyball"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-2.04

Keywords:

formative assessment techniques, joint definition of criteria, visualization of criteria, technical elements

Abstract

Participants: students of 5th grades of
the Ulyanovsk Secondary School of the I-III grades of the Skadovsk District Council of Kherson
Region (n = 16) and the Velykapetetyka Secondary School №2 of the Velykapetetska Village
Council of the Velykapetetyka District of Kherson Region (n = 19). Age of students is 10-11 years.
The pedagogical experiment took place in the 2017/2018 academic year during the students' study
of the Volleyball module (during 17 and 18 lessons). Criteria techniques of formative self- and
mutual assessment were actively used at volleyball lessons. Entrance and exit testing of theoretical
and technical preparedness of students was organized during the study of the training module
«Volleyball». Methods: theoretical analysis of scientific sources, methods of mathematical
statistics, pedagogical experiment, testing of technical (passing the ball over with both hands from
above; receiving the ball from below) and theoretical (awareness of students in the stages and
sequence of technical elements and typical mistakes) preparedness. Results: developed and tested
the author's method of criterion self- and mutual assessment of educational achievements of 5th
grade students at volleyball lessons. The essence of the author's methodology is to determine the
main stages of the studied technical elements jointly with students. Systematic active and interactive
assessment of students' academic achievements in the technical elements. It was found that the
indicators of control exercises «passing the ball over with both hands from above» (р<0,01),
“receiving the ball from below» (р<0,01) and test tasks (р<0,01) on the theoretical preparedness of
students were significantly improved. It was found that the systematic use of elements of self- and
mutual assessment of academic achievements of the 5th grade students at volleyball lessons
significantly improves their level of theoretical and technical preparedness.

Author Biographies

Serhii Moiseiev , Kherson Academy of Continuing Education

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

Viktor Huzar, Kherson State Maritime Academy

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor
of basic safety and professional applied physical training department

Valerii Svirida, Kherson State Maritime Academy

Senior teacher of basic safety and professional applied physical training
department

References

Артеменко, Б.О. (2014). Значення тактичної підготовки волейболістів різного рівня майстерності в ігровій діяльності. Педагогіка, психологія, медико-біологічні проблеми фізичної культури та спорту, (1), 9-12. doi: 10.6084 / m9.figshare.894384

Ганчева, В. І., & Моїсеєв, С.О. (2016). Василь Мороз – переможець Всеукраїнського конкурсу «Інноваційний урок фізичної культури та урок фізичної культури з елементами футболу» 2015 року. Фізичне виховання в рідній школі : науковометодичний журнал, (2 (103)), 25-28.

Гузар, В.М., Сапронова, Ю., & Шалар, О.Г. (2014). Вплив вольових якостей на фізичну підготовленість юних гандболісток. XI Всеукраїнська науково-практична

конференція «Актуальні проблеми юнацького спорту», 185-189.

Гузар, В.М., Шалар О.Г., & Стрикаленко, Є.А. (2020). Особливості індивідуального підходу на уроках волейболу з учнями 7-х класів. Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку», (66), 204-208.

Гузарь, В.Н. (2019). Спортивные и подвижные игры на воде. Спортивні ігри, (1 (11)), 4-15. http://doi.org/10.5281/zenodo.2543532

Моїсеєв, С.О., Гузар, В.М., & Шалар, О.Г. (2019). Концептуальні засади розвитку предметних компетентностей учнів 1-4 класів на уроках фізичної культури в Новій українській школі. Педагогічний альманах: зб.наук.пр., (43), 45-56.

Моїсеєв, С.О., Гузар, В.М., & Юськів, С.М. (2020). Вплив формувального оцінювання на теоретичну та технічну підготовленість учнів 6-х класів під час вивчення модулю «Волейбол». Спортивні ігри, (2 (16)), 28-39. doi: 10.15391/si.2020-2.03

Моїсеєв, С.О., & Гузар, В.М. (2020). Організація фізичного самовиховання учнів закладів загальної середньої освіти в умовах загальнонаціонального карантину. Матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації», (57), 362-364.

Моїсеєв, С.О., & Гузар, В.М. (2020). Постановка smart-завдань на уроці фізичної культури у Новій українській школі. Матеріали Міжнародної науково-практичної інтернетконференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації», (56), 342-344.

Моїсеєв, С.О., & Гузар, В.М. (2020). Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках волейболу. ХV наукова конференція «Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти», 67-72.

Моїсеєв, С.О. (2020). Компетентнісний підхід до навчання учнів 5-9 класів на уроках фізичної культури у Новій українській школі. Теоретико-методологічні основи модернізації навчання: компетентнісний підхід: колективна монографія. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 288-317.

Моїсеєв, С.О. (2020). Оптимізація фізичного виховання учнів в умовах загальнонаціонального карантину. Сучасні підходи та перспективи професійного

розвитку фахівців соціономічних професій. Науковий вісник КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти», (2 (28)), 334-339.

Моїсеєв, С.О. (2019). Педагогічна майстерність учителя фізичної культури у вимірі технік формувального оцінювання. Четверті всеукраїнські педагогічні читання присвячені 80-річчю з дня народження Лідії Кондрашової «Професійна успішність педагогічного працівника як основа менеджменту якості освітнього процесу», 226-232.

Моїсеєв, С. О. (2013). Порівняльна характеристика робочого, відкритого та конкурсного уроків фізичної культури. Нова педагогічна думка : науково-методичний журнал, (4), 154-158.

Моїсеєв, С.О. (2018). Розвиток педагогічної майстерності вчителя фізичної культури у вимірах фахових конкурсів. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти».

Моїсеєв, С.О. (2017). Сучасні підходи до проведення уроків фізичної культури у загальноосвітній школі. Педагогічний альманах : збірник наукових праць, (34), 296-303.

Моїсеєв, С.О. (2019). Формувальне оцінювання учнів на уроках фізичної культури. V Всеукраїнська науково-практична конференція “Теоретико-методологічні основи розвитку освіти та управлінської діяльності”, (Ч. ІІ.), 135-142.

Моїсеєв, С.О. (2019). Як не загубити учнів на уроці фізичної культури у Новій українській школі? ХVІІІ міжнародна науково-практична конференція “Технології професійного розвитку педагога: спадщина А. С. Макаренка і пріоритети української освіти”, 106-107.

Силка, М.К., & Паєвський, В.В. (2017). Ефективність техніко-тактичних дій кваліфікованих волейболістів у змаганнях. Спортивні ігри, (3), 58-60.

Хоменко, В.В., Юськів, С.М., Гузар, В.М., & Свирида В.С. (2020). Показники фізичної і технічної підготовленості футболістів різного амплуа студентської команди з футболу. Спортивні ігри, (2 (16)), 95-105. http://doi.org/10.15391/si.2020-1.10.

Шалар, О.Г., Стрикаленко, Є.А., & Гузар, В.М. (2019). Властивості особистості юних гандболісток та їх вплив на ефективність змагальної діяльності. Педагогічні науки, (3 (159)), 146-152.

Шалар, О.Г., Гузар, В.М., & Решотка, Н.О. (2019). Спортивна підготовка учнів ліцею на заняттях з волейболу. Спортивні ігри, (1 (11)), 58-66.

http://doi.org/10.5281/zenodo.2543592

Шалар, О.Г., Стрикаленко, Є.А., & Гузар В.М. (2019). Особливості формування командної згуртованості юних спортсменок в ігрових видах спорту. Спортивні ігри, (3 (13)), 64-73. Doi: 10.15391/si.2019-3.08

Юськів, С.М., Степанюк, С.І., Юськів, К.В., & Свирида, В.С. (2018) Закономірності розвитку дитячо-юнацького спорту. XIII Всеукраїнська наукова конференція “Актуальні проблеми юнацького спорту”, 144-149.

Shalar, O., Huzar, V., Strikalenko,Y., Yuskiv, S., Homenko, V., & Novokshanova, A. (2019). Psycho-pedagogical aspects of interaction between personality traits and physical qualities of the young gymnasts of the variety and circus studio. Journal of Physical Education and Sport (JPES), (19 (Supplement issue 6)), 344, 2283-2288. DOI:10.7752/jpes.2019.s6344

Strelnikova, E. Y., Kozina, Z. L., Sobko, I. M., Nuzhna, A., Polishchuk, S. B., Ryepko, O. O., & Kozin, S. V. (2018). Preparation of young volleyball players at the stage of sports improvement on the basis of development of psychophysiological functions. Health, sport, rehabilitation, (4(2)), 124-133. doi:http://dx.doi.org/10.34142/HSR.2018.04.02.12

Strikalenko,Y., Shalar, O., Huzar, V., Voloshіnov, S., Yuskiv, S., Silvestrova, H., & Holenko, N. (2020). The correlation between intelligence and competitive activities of elite female handball players. Journal of Physical Education and Sport, 20 (1), 63-70. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2020.01008

Published

2023-07-18

How to Cite

Moiseiev , S., Huzar, . V., & Svirida, . V. (2023). Application of self-assessment and mutual assessment in theoretical and technical training of 5th grade students during the study of the module &quot;Volleyball&quot;. Sports Games, (2(20), 43–55. https://doi.org/10.15391/si.2021-2.04

Issue

Section

Articles