Influence of badminton classes in the process of physical education on physical development and functional state of female students
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-2.05Keywords:
Physical development, physical fitness, functional tests, Shtange test, Genche test, students, badmintonAbstract
The purpose of the study: to determine changes in physical development and functional
state of second year students of the National University of Pharmacy, badminton classes in the
process of physical education. Materials and methods of research. Twelve second-year students of
the National University of Pharmacy (NUPh) who studied badminton for 3 months in physical
education classes were examined. The survey determined anthropometric parameters (body weight,
standing height, hand muscle strength), physiological parameters (vital capacity of the lungs), heart
rate (HR), a method of assessing physical performance using the Rufier test and Functional tests
for respiratory arrest were performed (Stange and Genche tests). Research results: Our research
confirmed the information of scientists, theorists and practitioners of higher education about the
unsatisfactory state of functional readiness of Ukrainian university students. cardiovascular and
respiratory systems, the level of physical performance of female students.The study confirmed the
results of the authors (Imas, Dutchak, Andrieieva, Kashuba, Kensytska, & Sadovskyi, 2018) on the
need to study changes in physical development and functional status of students under the influence
of various sports. Conclusions: The results show that weight, body length, hand strength, vital
capacity and heart rate (heart rate) improved during training with the module "Badminton", but not
significantly. The results of the study indicate that changes in the functional state of second-year
students had significant changes (p <0.05). The study confirmed the feasibility of using the module
"Badminton" during physical education classes with students.
References
Бойко, Ю. (2017). Обґрунтування моделі формування аксіологічних установок до здорового способу життя у студентів вищих навчальних закладів. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2(1), 74-83. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2017_2%281%29__11
Дутчак, М.В. (2015). Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 44-52. Про затвердження Стратегії розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року: Закон України від 4 листопада 2020 р. № 1089.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1089-2020-%D0%BF#Text
Маєвський, М.І. (2016). Ціннісні орієнтації у сфері фізичної культури і спорту студентів педагогічних спеціальностей: дисертація кандидата наук з фізичного виховання та спорту, Уманський державний педагогічний університет, Умань.
Про Національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація». Закон України від 09.02.2016. № 42/2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/42/2016#Text
Сутула, В.О., Луценко, Л.С., Булгаков, О.І., Дейнеко, А.Х., & Сутула, А.В. (2016). Щодо сучасних організаційних інновацій у системі фізичного виховання студентської молоді. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1, 99-106. doi:10.7752/jpes.2020.05369
Сухенко, І. (2019). Зміни показників фізичного стану студентів під впливом занять у спортивних секціях. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(70), 91-96. doi:10.15391/snsv.2019-2.016
Таможанська, Г.В. (2019). Методичні основи кількісної оцінки рівня здоров’я, фізичного стану та ризику виникнення захворювань студентів 1-2 років навчання: метод. рек. для викладачів фізичного виховання. Х. : НФаУ.
Таможанська, Г.В., Мятига, О.М., & Гончарук, Н.В. (2018). Показники функціонального стану систем організму студенток університету. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, (6), 231-238.
Таможанська, Г., Невелика, А., Зелененко, Н., & Кобзар, С. (2018). Порівняльний аналіз показників фізичного розвитку та рівня здоров’я студенток i та її курсу. Вісник Прикарпатського університету: серія: Фізична культура, 30, 100-106.
Чередниченко, И., Соколова, О., & Маликов, Н. (2016). Изменение показателей физической подготовленности юношей 18-19 лет в процессе секционных занятий с комплексным использованием средств спортивных игр. Спортивний вісник Придніпров'я, 3, 239-243. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svp_2016_3_49
Imas, Y., Dutchak, M.V., Andrieieva, O.V., Kashuba, V.O., Kensytska, I.L. & Sadovskyi, O.O. (2018). Modern approaches to the problem of values’ formation of students’ healthy lifestyle in the course of physical training. Physical Education of Students, 22(4), 182-189, doi: 10.15561/20755279.2018.0403
Kashuba, V., Kolos, M., Rudnytskyi, O., Yaremenko, V., Shandrygos, V., Dudko, M. Andrieieva,O. (2017). Modern approaches to improving body constitution of female students within education classes. Journal of Physical Education and Sport, 17(4), 2472-2476, doi:10.7752/jpes.2017.04277.