Theoretical training as a means of increasing motivation to practice volleyball in physical culture and sports institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-1.01

Keywords:

volleyball, theoretical training, higher education institutions of physical culture and sports, motivation

Abstract

The article is devoted to the analysis of the problems of theoretical training in volleyball in the conditions of offline and online forms of conducting the educational and training process as a means of increasing the motivation of students of physical culture and sports institutions to master the future profession. The purpose of the study is to analyze the current state and approaches to providing theoretical training in volleyball as a means of increasing the motivation of students of physical culture and sports institutions to master the future profession, based on scientific and methodological literature. Methods: analysis and generalization of special literature, documentary materials, information posted on the Internet. The results. The analysis of scientific and methodical literature shows that the content of the educational material of theoretical training in volleyball needs to be built in accordance with modern trends in volleyball, the use of informational computer technologies, which will create the most favorable conditions for the development of cognitive abilities; formation of motivation for sports, taking into account the interests of the individual himself in terms of self-expression and revealing his potential in team activities. Normative documents and methodological recommendations for coaches do not sufficiently disclose the use of an integrated approach to the mastering of theoretical knowledge by athletes or students of physical culture and sports higher education institutions in combination with motor activity in the volleyball training process, using notebooks or diaries to perform independent tasks online and offline modes of the educational and training process. Conclusions. Based on the analysis of scientific and methodical literature, a number of problematic issues regarding the provision and implementation of theoretical training in volleyball in offline and online modes of the educational and training process were identified. The prospects of scientific substantiation of the structure and content of theoretical training in volleyball for future coaches and teachers of higher education institutions of physical culture and sports are outlined.

Author Biographies

Kateryna Voloshchuk , Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

postgraduate of the Department of Sports Games

Elena Mitova, Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

D., Associate Professor, Head of the Department of Sports Games

Iryna Rakovska, Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

senior lecturer of the Department of Sports Games

References

Афанасьєв, С., Майкова, Т., Коваленко, Н., Афанасьєва, О. & Борисов, Є. (2022). Дистанційна освіта в підготовці фахівців галузі фізичної культури і спорту Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 4-10. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-096

Богуславська, В. (2020) Теоретична підготовка спортсменів у системі багаторічного вдосконалення в циклічних видах спорту. (Дисертація доктора наук з фіз.вих і спорту). Львів: Львів. держ. ун-т фіз. культури., Україна.

Булатова, Мария, Кучерявый, Александр & Ярмолюк, Елена. (2020). Технологии дистанционного обучения в системе олимпийского образования. Наука в олимпийском спорте, 1, 4–21.

Вербіцький, Сергій & Пітин, Мар’ян. (2022). Фізична та технічна підготовленість волейболістів на етапі початкової підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 123-129. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-123

Вербіцький, С., Пітин, М. & Каратник, І. (2022). Перспективи удосконалення технічної підготовки волейболістів на етапі початкової підготовки за допомогою застосування інтерактивних методів навчання. Спортивні ігри, 3(25), 4-16. doi: 10.15391/si.2022-3.01.

Демідова, Оксана, Степанова, Ірина, Ковтун, Алла & Чекмарьова, Наталія (2023). Фізична активність дітей середнього і старшого шкільного віку в умовах дистанційного навчання. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 20-32. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-2-020

Козіна, Ж.Л. (2010). Спортивні ігри: навчальний посібник для студентів факультетів фізичної культури педагогічних вищих навчальних закладів. у 2 томах. Том 1: Загальні основи теорії і методики спортивних ігор. Додаток: мультимедійні посібники «Баскетбол», «Волейбол». Харків: «Точка».

Круцевич, Тетяна, Марченко, Оксана & Москаленко, Олександр (2023). Здоровий спосіб життя в ієрархії мотиваційних пріоритетів юнаків і дівчат, які займаються спортом. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 58-66. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-058

Лежньова, О., Качан, В. & Якушева, Ю. (2022). Педагогічна технологія спеціальної фізичної підготовки волейболістів студентських команд. Спортивні ігри, 3(25), 67–74. doi: 10.15391/si.2022-3.06

Малойван, Я., Раковська, І. & Мицак, А. (2023). Волейбол: історія розвитку, правила гри, методика навчання. Навчальний посібник. Дніпро.: Вид. «Інновація».

Марченко, О. & Москаленко, О. (2023). Мотиваційні пріоритети до занять спортом студентів коледжів різного професійного спрямування. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 25-32. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-3-025

Мацухова, Єлизавета & Микитчик, Ольга. (2023). Вплив дистанційної форми навчання на якість освітнього процесу з фізичного виховання у закладі вищої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 96-101. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-096

Мітова, О.О. & Онищенко, В.М (2019). Теоретичний практикум з міні-баскетболу для дітей першого року навчання. Дніпро.

Мітова, Олена & Онищенко, Віола. (2019). Зміст та засоби контролю теоретичної підготовленості баскетболістів на етапі початкової підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я. 4, 74-84. DOI: 10.32540/2071-1476-2019-4-074

Мітова, О.О. & Раковська, І.А. (2012) Волейбол в системе общеобразовательных учебных заведений. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 84-88.

Мітова, О.О. & Скрипець, Д. (2023) Проблеми технічної підготовки у хокеї з шайбою на етапі початкової підготовки в умовах дистанційного навчально-тренувального процесу. Спортивні ігри. 1 (27), 15-26. doi:10.15391/si.2023-1.03

Міщук, Д.М., Сироватко, З.В., Абрамов, С.А., Томашевський, Д.В. & Довгопол Е.П. (2021). Фізичне виховання. Волейбол: навчальний посібник для здобувачів ступеня бакалавра. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського.

Москаленко, Н. & Кожедуб, Т. (2015). Ефективність інноваційної технології теоретичної підготовки у фізичному вихованні учнів середньої школи. Спортивний вісник Придніпров'я, 1, 32–37.

Носко, М.О., Архипов, О.А. & Жула, В.П. (2015). Волейбол у фізичному вихованні студентів. К. : «МП Леся».

Онищенко, В. М. (2017). Структура та зміст навчально-тренувального процесу дітей 6-7 років на першому році занять міні-баскетболом. (Дисертація кандидата наук з фіз.вих і спорту). Дніпро: ПДАФКС.

Пітин, М. (2013). Теоретична підготовка в системі багаторічного тренування спортсменів-волейболістів. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 17, 184-190.

Пітин, М. П. (2015). Організаційно-методологічні основи теоретичної підготовки у спорті (автореферат дисертація доктора наук з фіз.вих і спорту). Львів: держ. ун-т фіз. культури., Україна

Пітин, М.П. & Скрипченко, І.Т. (2018). Структура та зміст теоретичної підготовки на різних етапах багаторічної підготовки спортсменів у вітрильному спорті. Спортивний вісник Придніпров'я, 3, 99-104.

Радченко, О.В., Радченко, С.В., Дмитрук, В.С., & Ковальчук, В.Я. (2021). Дослідження фізичної підготовленості волейболістів студентських команд різних ігрових амплуа. Спортивні ігр,. 3(21), 50-59. doi: 10.15391/si.2021-3.06

Туровський, В.В., Носко, М.О., Єрмаков, С.С., Осадчий, О.В., Гаркуша, С.В., & Христенко Г.О. (2009). Волейбол: Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. К.: ФВУ.

Циганок, В.І. (2022). Спортивні ігри: Теорія-методика-практика: Навчальний посібник. Запоріжжя, «Диво».

Цись, Д.І. & Цись, Н.О. (2023). Управління фізичною підготовкою волейболістів в умовах закладів вищої освіти. Спортивні ігри, 2 (28), 121-130. doi: 10.15391/si.2023-2.11

Як дистанційне навчання впливає на успішність здобувачів освіти: результати дослідження. [Електроний ресурс]. https://drogmedia. net.ua/2022/09/14/iak-dystantsijne-navchanniavplyvaie-na-uspishnist-zdobuvachiv-osvityrezultaty-doslidzhennia/

Briskin, Yuriy, Pityn, Maryan, & Zadorozhna, Olha. (2013). Significance of the components of fencers’ academic education at the stage of prior basic training. Physical Activity Health and Sport, 4(14), 41-49.

Mitova, O., Griban, G., Oleniev, D., Yakovenko, A., Onyshchenko, V., Mozolev, O., Semeniv, B., Lytvynenko, A., Khurtenko, O., Zamrozevuch-Shadrina, S., Kozibroda, L. &

Hres M. (2022). The impact of mini-basketball training sessions on the 6-7-year-old boys’ physical fitness and physical development. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10 (4), 754-767. doi: 10.13189/saj.2022.100416.

Published

2024-02-09

How to Cite

Voloshchuk , K., Mitova, E. ., & Rakovska, . I. (2024). Theoretical training as a means of increasing motivation to practice volleyball in physical culture and sports institutions. Sports Games, (1(31), 4–15. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.01

Issue

Section

Articles