Program and normative justification of tactical training of badminton players at different stages of multi-year improvement.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-2.06

Keywords:

tactical training, content, structure, directions, improvement, volume

Abstract

Program and normative justification of tactical training of badminton players at different stages of multi-year improvement. The best practices of training athletes in sports games, and badminton players in particular, indicate that tactical training is the determining factor that enters the fight against the background of a sufficient and developed level of physical fitness and optimal possession of technical skills and abilities. Purpose: to identify actual requirements for tactical training of badminton players at various stages of multi-year sports improvement based on the content of program and regulatory documents. Methods: theoretical analysis and generalization of literary sources, analysis of documentary materials, methods of mathematical statistics. Results. The largest increases in the volume of training loads from technical and tactical training occur in the second and third years of training (57.58 and 84.62% compared to the volume of the previous year of training). In the future, increases continue, but at a slower pace. They make up about 18.5% when transitioning from the second to the third year of training at the stage of preliminary basic training, and 20.0% - when transitioning from the fourth year of the stage of preliminary basic training to the first year of the stage of specialized basic training. In all other cases, the rate of increase in the volume of training loads for technical and tactical training is from 7.14 to 12.50% compared to the volume of the previous year of training. In most years of training activity, badminton players are suggested to allocate from 44.5 to 38.5% of the volume of training loads for technical and tactical training. However, the distinction between technical and tactical training sections, unfortunately, was not made in the training program and no corresponding recommendations were provided. Conclusions. The developers of the training program planned to start considering the basics of tactics and assigning initial volumes within the theoretical training of athletes only from the second year of the stage of preliminary basic training. If the quality of the technical preparation of athletes is equal, the next decisive component of preparation is precisely the tactics and tactical preparation of badminton players. We tend to distinguish three blocks of training loads: volumes of selective influence on technical preparedness, selective influence on tactical preparedness and complex influence on technical and tactical preparedness of badminton players.

Author Biographies

Dmytro Korotkikh , Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

postgraduate student of the Department of Sports and Pedagogical Disciplines

Maryan Pityn , Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Bobersky

DSc. (Physical Education and Sports), Professor

Oksana Kryzhanivska, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

associate professor of the department of physical education; Doctor of Philosophy in Physical Training and Sports

References

Задорожна, О. (2023). Тактична підготовка юних спортсменів у сучасних олімпійських спортивних єдиноборствах: досвід практики. Науковий дискурс у фізичному вихованні і спорті, 1, 27–35.

Ібрагімов, М.В., & Швачко, В.М. (2019). Бадмінтон: навч. програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ: ФБУ.

Каратник, І.В. (2017). Удосконалення швидкісно-силової підготовленості бадмінтоністів на етапі спеціалізованої базової підготовки : автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.01. Львів.

Келлер, В.С., & Платонов, В.М. (1992). Теоретико-методичні основи підготовки спортсменів. Львів: Українська спортивна Асоціація.

Коротких, Д. М., & Пітин, М. П. (2023). Перспективи підвищення тактичної підготовленості юних бадмінтоністів. Фізичне виховання та спорт, (3), 99-105. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-14

Костюкевич, В. М. (2012). Теоретичні та методичні основи моделювання тренувального процесу спортсменів ігрових видів спорту: автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.01. Київ.

Наконечний, Р.Б., Хіменес, Х.Р., Антонов, С.В., & Свістельник, І.Р. (2022). Тактична підготовка в командних ігрових видах спорту на ранніх етапах багаторічного удосконалення спортсменів: постановка проблеми. Український журнал медицини, біології та спорту, Том 7, 2 (36), 287-295. DOI: 10.26693/jmbs07.02.286.

Собко, І.М., Жаркова, Є.Є., & Віцько, С.М. (2020). Оптимізація спеціальної фізичної та технічної підготовки бадмінтоністів 13-14 років. Спортивні ігри, 4 (18). 72–83. DOI: 10.15391/si.2020-4.07.

Ю, Лювей, Каратник І.В., & Пітин, М.П. (2021). Показники змагальної діяльності бадмінтоністів на етапі попередньої базової підготовки. Фізичне виховання та спорт, 3, 45−52. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2021-3-07

Ю, Лювей, Пітин, М., & Каратник, І. (2022). Порівняння ЧСС українських та китайських бадмінтоністів віком 10-12 років у межах змагальної діяльності. Спортивна наука та здоров я людини, 1 (7), 128-139, DOІ:10.28925/2664-2069.2022.110.

Bisanz, G. (2002). Fußball von morgen. Leistungstraining für B-/A-Junioren und Amateure: Offizielles Lehrbuch des Deutschen Fussballbundes Buch (2). Münster: Philippka-Sportverlag.

French, K.E., Werner, P.H., Rink, J.E., Taylor, K., & Hussey, K. (1996). The Effects of a 3-Week Unit of Tactical, Skill, or Combined Tactical and Skill Instruction on Badminton Performance of NinthGrade Students. Journal of Teaching in Physical Education, 15(4), 418–508.

Irianto, H., & Gondo, A. A. (2020). The effects of eccentric strengthening exercises on foot alignment change, malleolus height and agility level of junior badminton players in Makassar. Enfermeria Clinica, 30, 104-110. DOI: 10.1016/j.enfcli.2019.07.045.

Jaworsk, J., Lech, G., Ambrozy, T., & Zak, M. (2020). Profile of coordination motor abilities in elite judokas and badminton players compared to non-athletes. Biomedical Human Kinetics, 12(1), 17-24. DOI: 10.2478/bhk-2020-0003.

Kostiukevych, V.M. (2019). Modeli taktyky hry u futboli: monograph. Vinnytsia: «TVORY» LLC. ISBN 978-617-7742-91-2.

Li-Chun, Huang, Nai-Zen, Hseuh, Yen-Che, Chien, Wei-Yao, Wang, Kuang-Da, Wang, & Wen-Chih, Peng (2022). A Reinforcement Learning Badminton Environment for Simulating Player Tactics. The Thirty-Seventh AAAI Conference on Artificial Intelligence (AAAI-23), 1-2.

Liu, W., Zhu, Y., Guo, W., Wang, X., & Yu, S. (2023). Gaming Tree Based Evaluation Model for Badminton Tactic Benefit Analysis and Prediction. Appl. Sci. 13, 7380. DOI: 10.3390/ app13137380.

Yüksel, M. F., & Tunç, G. T. (2018). Examining the reaction times of international level badminton players under 15. Sports, 6(1), 20.DOI: 10.3390/sports6010020.

Ortega-Toro, E., Blanca-Torres, J. C., Giménez-Egido, J. M., & Torres-Luque, G. (2020). Effect of Scaling Task Constraints on the Learning Processes of Under-11 Badminton Players during Match-Play. Children, 7(10), 164. https://www.mdpi.com/2227-9067/7/10/164.

Yu, Lyuwei, Pityn M., Karatnyk, I., & Hnatchuk, Y. (2022). Heart rate indicators within training exercises of ukrainian and chinese badminton players aged 10-12 years. Sport and Society. Interdisciplinary Journal of Physical Education and Sports. Vol. 22., 2, 1-8. https://doi.org/10.36836/2022/2/04

Published

2024-02-10

How to Cite

Korotkikh , D. ., Pityn , M. ., & Kryzhanivska, O. . (2024). Program and normative justification of tactical training of badminton players at different stages of multi-year improvement . Sports Games, (2(32), 71–83. https://doi.org/10.15391/si.2024-2.06