Програмно-нормативне обґрунтування тактичної підготовки бадмінтоністів на різних етапах багаторічного удосконалення

Автор(и)

  • Дмитро Коротких Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0009-0002-2687-8703
  • Мар’ян Пітин Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського, Україна https://orcid.org/0000-0002-3537-4745
  • Оксана Крижанівська Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0003-4934-3840

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2024-2.06

Ключові слова:

тактична підготовка, зміст, структура, напрям, удосконалення, обсяг

Анотація

Кращі практики підготовки спортсменів у спортивних іграх та зокрема бадмінтоністів вказують, що тактична підготовки є тим визначальним чинником, який вступає в боротьбу на тлі достатнього та рівня розвитку фізичної підготовленості та оптимального володіння технічними вміннями та навичками. Мета: виявити актуальні вимоги до тактичної підготовки бадмінтоністів на різних етапах багаторічного спортивного удосконалення на основі змісту програмно-нормативних документів. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел, аналізування документальних матеріалів, методи математичної статистики. Результати. Найбільші прирости обсягів тренувальних навантажень з техніко-тактичної підготовки відбуваються на другому-третьому роках тренувань (57,58 та 84,62% порівняно з обсягом попереднього року тренувань). У подальшому підвищення продовжуються, але із меншими темпами. Близько 18,5% вони становлять при переході від другого до третього року тренувань на етапі попередньої базової підготовки та 20,0% – при переходів від четвертого року етапу попередньої базової підготовки до першого року етапу спеціалізованої базової підготовки. У всіх інших випадках темпи підвищення обсягів тренувальних навантажень з техніко-тактичної підготовки становлять від 7,14 до 12,50% порівняно з обсягом попереднього року тренувань. На більшості років тренувальної діяльності бадмінтоністам пропонується від 44,5 до 38,5% обсягу тренувальних навантажень приділяти на техніко-тактичну підготовку. Проте, розмежування між розділами технічної та тактичної підготовки, нажаль у навчальній програмі не проведено та відповідних рекомендацій не надано. Висновки. Розробники навчальної програми запланували початок розгляду основ тактики та приділення початкових обсягів у межах теоретичної підготовки спортсменів лише з другого року етапу попередньої базової підготовки. При рівності якості технічної підготовленості спортсменів наступним вирішальним компонентом підготовленості стає саме тактика й тактична підготовленість бадмінтоністів. Ми схильні до розмежування трьох блоків тренувальних навантажень: обсяги вибіркового впливу на технічну підготовленість, вибіркового впливу на тактичну підготовленість та комплексного впливу на техніко-тактичну підготовленість бадмінтоністів.

Біографії авторів

Дмитро Коротких , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

аспірант кафедри спортивно-педагогічних дисциплін

Мар’ян Пітин , Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського

доктор фізичного виховання і спорту, професор

Оксана Крижанівська , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент; доцент кафедри фізичного виховання

Посилання

Задорожна, О. (2023). Тактична підготовка юних спортсменів у сучасних олімпійських спортивних єдиноборствах: досвід практики. Науковий дискурс у фізичному вихованні і спорті, 1, 27–35.

Ібрагімов, М.В., & Швачко, В.М. (2019). Бадмінтон: навч. програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ: ФБУ.

Каратник, І.В. (2017). Удосконалення швидкісно-силової підготовленості бадмінтоністів на етапі спеціалізованої базової підготовки : автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.01. Львів.

Келлер, В.С., & Платонов, В.М. (1992). Теоретико-методичні основи підготовки спортсменів. Львів: Українська спортивна Асоціація.

Коротких, Д. М., & Пітин, М. П. (2023). Перспективи підвищення тактичної підготовленості юних бадмінтоністів. Фізичне виховання та спорт, (3), 99-105. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-14

Костюкевич, В. М. (2012). Теоретичні та методичні основи моделювання тренувального процесу спортсменів ігрових видів спорту: автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.01. Київ.

Наконечний, Р.Б., Хіменес, Х.Р., Антонов, С.В., & Свістельник, І.Р. (2022). Тактична підготовка в командних ігрових видах спорту на ранніх етапах багаторічного удосконалення спортсменів: постановка проблеми. Український журнал медицини, біології та спорту, Том 7, 2 (36), 287-295. DOI: 10.26693/jmbs07.02.286.

Собко, І.М., Жаркова, Є.Є., & Віцько, С.М. (2020). Оптимізація спеціальної фізичної та технічної підготовки бадмінтоністів 13-14 років. Спортивні ігри, 4 (18). 72–83. DOI: 10.15391/si.2020-4.07.

Ю, Лювей, Каратник І.В., & Пітин, М.П. (2021). Показники змагальної діяльності бадмінтоністів на етапі попередньої базової підготовки. Фізичне виховання та спорт, 3, 45−52. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2021-3-07

Ю, Лювей, Пітин, М., & Каратник, І. (2022). Порівняння ЧСС українських та китайських бадмінтоністів віком 10-12 років у межах змагальної діяльності. Спортивна наука та здоров я людини, 1 (7), 128-139, DOІ:10.28925/2664-2069.2022.110.

Bisanz, G. (2002). Fußball von morgen. Leistungstraining für B-/A-Junioren und Amateure: Offizielles Lehrbuch des Deutschen Fussballbundes Buch (2). Münster: Philippka-Sportverlag.

French, K.E., Werner, P.H., Rink, J.E., Taylor, K., & Hussey, K. (1996). The Effects of a 3-Week Unit of Tactical, Skill, or Combined Tactical and Skill Instruction on Badminton Performance of NinthGrade Students. Journal of Teaching in Physical Education, 15(4), 418–508.

Irianto, H., & Gondo, A. A. (2020). The effects of eccentric strengthening exercises on foot alignment change, malleolus height and agility level of junior badminton players in Makassar. Enfermeria Clinica, 30, 104-110. DOI: 10.1016/j.enfcli.2019.07.045.

Jaworsk, J., Lech, G., Ambrozy, T., & Zak, M. (2020). Profile of coordination motor abilities in elite judokas and badminton players compared to non-athletes. Biomedical Human Kinetics, 12(1), 17-24. DOI: 10.2478/bhk-2020-0003.

Kostiukevych, V.M. (2019). Modeli taktyky hry u futboli: monograph. Vinnytsia: «TVORY» LLC. ISBN 978-617-7742-91-2.

Li-Chun, Huang, Nai-Zen, Hseuh, Yen-Che, Chien, Wei-Yao, Wang, Kuang-Da, Wang, & Wen-Chih, Peng (2022). A Reinforcement Learning Badminton Environment for Simulating Player Tactics. The Thirty-Seventh AAAI Conference on Artificial Intelligence (AAAI-23), 1-2.

Liu, W., Zhu, Y., Guo, W., Wang, X., & Yu, S. (2023). Gaming Tree Based Evaluation Model for Badminton Tactic Benefit Analysis and Prediction. Appl. Sci. 13, 7380. DOI: 10.3390/ app13137380.

Yüksel, M. F., & Tunç, G. T. (2018). Examining the reaction times of international level badminton players under 15. Sports, 6(1), 20.DOI: 10.3390/sports6010020.

Ortega-Toro, E., Blanca-Torres, J. C., Giménez-Egido, J. M., & Torres-Luque, G. (2020). Effect of Scaling Task Constraints on the Learning Processes of Under-11 Badminton Players during Match-Play. Children, 7(10), 164. https://www.mdpi.com/2227-9067/7/10/164.

Yu, Lyuwei, Pityn M., Karatnyk, I., & Hnatchuk, Y. (2022). Heart rate indicators within training exercises of ukrainian and chinese badminton players aged 10-12 years. Sport and Society. Interdisciplinary Journal of Physical Education and Sports. Vol. 22., 2, 1-8. https://doi.org/10.36836/2022/2/04

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-10

Як цитувати

Коротких , Д. ., Пітин , М. ., & Крижанівська , О. . (2024). Програмно-нормативне обґрунтування тактичної підготовки бадмінтоністів на різних етапах багаторічного удосконалення. Спортивні ігри, (2(32), 71–83. https://doi.org/10.15391/si.2024-2.06

Номер

Розділ

Статті