Influence of formative assessment for theoretical and technical training of the 6th grade students during the studying of the volleyball module

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2020-2.03

Keywords:

criteria, self-assessment, mutual evaluation, reflection, feedback, theoretical training, technical training

Abstract

Objective: To experimentally test the effectiveness imtact of the formative assessment
techniques on the theoretical and technical training of 6th grade students (the second year study) at
volleyball lessons. Participants: the 6th grades students of the Ulyanovsk Secondary School of the
I-III grades of the Skadovsk District Council of Kherson Region (n = 16) and the Velykapetetyka
Secondary School №2 of the Velykapetetska Village Council of the Velykapetetyka District of
Kherson Region (n = 20). The age of students is 11-12 years. The experiment took place in the
2018/2019 school year during the studying of the module “Volleyball” (during 19-20 lessons).
Control testing of theoretical and technical training of students was organized at the beginning and
at the end of studying of the module ”Volleyball”. Methods: theoretical analysis of scientific
sources, methods of mathematical statistics, testing of technical (transfer of the ball to the wall with
two hands from above; receiving the ball from the bottom from the wall) and theoretical (test tasks
were aimed at revealing the students' awareness of the history of Ukrainian volleyball, rules games
of kidsball, technical mistakes) training. Results: developed and tested the author's method of using
the techniques of formative assessment of educational achievements of 6th grade students at
volleyball lessons. The essence of the author's methodology was the systematic, criterion, active and
interactive assessment, reflection and adjustment of students' individual progress in the theoretical,
physical, technical and tactical training of students for volleyball. It was found that the
performance of control exercises “transfer of the ball to the wall with two hands from above” (p
<0.05), “reception of the ball from the bottom from the wall” (p <0.05) and test tasks on tactical
and theoretical training of students (p <0.05) were significantly improved. Conclusions: It was
found that the use of techniques of formative assessment of educational achievements of 6th grade
students at volleyball lessons significantly improves their level of theoretical and technical training.

Author Biographies

Serhii Moiseiev , Municipal Higher Educational Institution «Kherson Academy of Continuing Education»

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor

Viktor Huzar, Kherson State Maritime Academy

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor
of Physical Education Department

Serhii Yuskiv , Kherson State Maritime Academy

Head of Physical Education Department, Sports Master of Ukraine

References

Артеменко, Б. О. (2014). Значення тактичної підготовки волейболістів різного рівня майстерності в ігровій діяльності. Педагогіка, психологія, медико-біологічні проблеми фізичної культури та спорту, 1, 9-12. doi: 10.6084 / m9.figshare.894384

Ганчева, В. І., Моїсеєв, С.О. Василь Мороз – переможець Всеукраїнського конкурсу «Інноваційний урок фізичної культури та урок фізичної культури з елементами футболу» 2015 року. Фізичне виховання в рідній школі : науково-методичний журнал. 2016. № 2 (103). С. 25–28.

Гузар, В.М., Сапронова, Ю., Шалар, О.Г. Вплив вольових якостей на фізичну підготовленість юних гандболісток. Актуальні проблеми юнацького спорту: матеріали XI Всеукр. наук.-практ. конф., Херсон: ХДУ, 2014, 185-189.

Гузар, В.М., Шалар, О.Г., Унгурян, А.А., Бережков, І.Т. Виховання дисциплінованості підлітків на уроках фізичної культури. Актуальні проблеми сучасної біології та здоров’я людини: матеріали XIV Міжнар. наук.-практ. конф. Миколаїв: МНУ, 2014, 23-26.

Гузарь, В.Н. Спортивные и подвижные игры на воде. Спортивні ігри. Харків: ХДАФК, 2019, 1 (11), 4-15. http://doi.org/10.5281/zenodo.2543532

Моїсеєв, С. О. Сучасні підходи до проведення уроків фізичної культури у загальноосвітній школі. Педагогічний альманах : збірник наукових праць. 2017. Випуск 34. С. 296-303.

Моїсеєв, С.О. Педагогічна майстерність учителя фізичної культури у вимірі технік формувального оцінювання. Професійна успішність педагогічного працівника як основа менеджменту якості освітнього процесу: Збірник матеріалів четвертих всеукраїнських педагогічних читань присвячених 80-річчю з дня народження Лідії Кондрашової. Черкаси: ФОП Гордієнко Є.І., 2019. С. 226-232.

Моїсеєв, С.О. Розвиток педагогічної майстерності вчителя фізичної культури у вимірах фахових конкурсів : навчально-методичний посібник. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2018. 222 с.

Моїсеєв, С.О. Формувальне оцінювання учнів на уроках фізичної культури. Теоретикометодологічні основи розвитку освіти та управлінської діяльності: матеріали V

Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Херсон, 12-13 вересня) / за ред.

Кузьменка В.В., Слюсаренко Н.В.: у ІІ ч. Ч. ІІ. Херсон : КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти”, 2019. С. 135-142.

Моїсеєв, С.О. Як не загубити учнів на уроці фізичної культури у Новій українській школі? Технології професійного розвитку педагога: спадщина А. С. Макаренка і пріоритети української освіти: матеріали ХVІІІ міжнародної наук.-практ. конф. (м. Полтава, 13–14 березня 2019 р.). Полтава, 2019. С. 106-107.

Моїсеєв, С.О., Гузар, В.М., Шалар, О.Г. Концептуальні засади розвитку предметних компетентностей учнів 1-4 класів на уроках фізичної культури в Новій українській школі. Педагогічний альманах: зб.наук.пр. / ред. В.В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2019, Вип.43, С. 45-56.

Моїсеєв, С. О. Порівняльна характеристика робочого, відкритого та конкурсного уроків фізичної культури. Нова педагогічна думка : науково-методичний журнал. 2013. № 4. С. 154-158.

Силка, М. К., & Паєвський, В. В. (2017). Ефективність техніко-тактичних дій кваліфікованих волейболістів у змаганнях. Спортивні ігри, 3, 58-60.

Шалар, О.Г., Гузар, В.М., Решотка, Н.О. Спортивна підготовка учнів ліцею на заняттях з волейболу. Спортивні ігри. Харків: ХДАФК, 2019, 1 (11), 58-66.

http://doi.org/10.5281/zenodo.2543592

Шалар, О.Г., Стрикаленко, Є.А., Гузар, В.М. Особливості формування командної згуртованості юних спортсменок в ігрових видах спорту. Спортивні ігри. Харків:

ХДАФК, 2019, №3 (13), 64-73. Doi: 10.15391/si.2019-3.08

Шалар, О. Г. & Могилевський, О. О. (2010). Серія уроків волейболу освітньо-рефлекторної спрямованості. 7 клас (завершення). Фізичне виховання в школах України, 3(15), 5-16.

Шалар, О. Г. Стрикаленко, В. Н. Гузар. Властивості особистості юних гандболісток та їх вплив на ефективність змагальної діяльності. Вісник Нац. Ун-ту «Чернігівський колегіум» ім. Т. Г. Шевченка. Сер. : Педагогічні науки, Чернігів : НУЧК, 2019, Вип. 3 (159), С. 146-152.

Шалар, О. Г., & Мартиненко, Є. Є. (2011). Організація освітньо-рефлекторної діяльності учнів на уроках волейболу. Теорія та методика фізичного виховання, 3, 19-23.

Юськів, С.М. Особливості формування інтересу та мотивації до занять з фізичного виховання. Філософські обрії сьогодення: матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф., Херсон, ХДАУ, 2018, 136-141.

Юськів, С.М. Степанюк, С.І., Юськів, К.В., Свирида, В.С. Закономірності розвитку дитячоюнацького спорту. Актуальні проблеми юнацького спорту: зб. статей XIII Всеукр. наук. конф. (27 вересня 2018 р.) – Херсон: ХДУ, 2018. – С.144-149.

Юськів, С.М., Юськів, К.В Філософські аспекти розвитку гармонійної особистості в сучасній освіті. Sophia Prima: діалог вічного повернення. Міжнародний гуманітарний журнал –К.: Вид-во ВІР УАН, 2018. - №1 (1). – С. 99-104.

Shalar, O., Huzar, V., Strikalenko,Y., Yuskiv, S., Homenko, V., & Novokshanova, A. (2019). Psycho-pedagogical aspects of interaction between personality traits and physical qualities of the young gymnasts of the variety and circus studio. Journal of Physical Education and Sport (JPES), Vol.19 (Supplement issue 6), Art 344, 2283-2288. DOI:10.7752/jpes.2019.s6344

Strelnikova, E. Y., Kozina, Z. L., Sobko, I. M., Nuzhna, A., Polishchuk, S. B., Ryepko, O. O., & Kozin, S. V. (2018). Preparation of young volleyball players at the stage of sports improvement on the basis of development of psychophysiological functions. Health, sport, rehabilitation, 4(2), 124-133. doi:http://dx.doi.org/10.34142/HSR.2018.04.02.12

Published

2024-02-21

How to Cite

Moiseiev , S., Huzar, . V., & Yuskiv , S. (2024). Influence of formative assessment for theoretical and technical training of the 6th grade students during the studying of the volleyball module. Sports Games, (2(16), 28–39. https://doi.org/10.15391/si.2020-2.03