The analysis of injuries at students during sports games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2020-1.01

Keywords:

injuries, student, reason, football, basketball, volleyball, handball

Abstract

Materials and research methods: to solve the tasks the following
research methods were used: theoretical analysis and synthesis of scientific and methodological
literature, questionnaires; methods of mathematical statistics. The study involved 182 students,
including 95 young men and 87 girls. These are students of the Faculty of Technology of Lutsk
National Technical University (106 students) and the Faculty of Mathematics of the East European
National University named after Lesya Ukrainsky (76 students). Organization of the study. The
questionnaire was conducted in the 2018 - 2019 academic year, among students, with the goal of
studying and analyzing the causes of injury during classes in sports games (football, basketball,
volleyball and handball). Results: during classes in sports games, during educational, training
processes and during competitions in frivolity, carelessness and even despite careful precautions is
the possibility of injury. Statistics show that the vast majority of damage occurs due to
organizational and methodological errors in the educational process and competitive activity, and
also depends on the level of physical, technical and tactical preparedness and health status of
students playing sports games. Conclusions: injuries in the process of a sports game are a fairly
common occurrence. 74.8% of students were injured in sports games. By the number of injuries,
young men prevail. The main causes of injuries in the process of motor activity, according to
students, should be considered shortcomings of an organizational and methodological nature.
According to the results of the questionnaire, it can be argued that all trainers, teachers, without
exception, have the knowledge and skills of first medical (pre-medical) care. The pedagogical
conditions that the trainer-teacher must create in order for the educational process in sports games
to be non-traumatic, in particular: the correct organization and methodology of classes; ensuring
the good condition of places for classes, equipment, clothing, shoes; use of protective equipment;
regular medical supervision; compliance with hygiene requirements; daily educational work.

Author Biographies

Oleg Hrebik , Lutsk National Technical University

Phd (Candidate of Pedagogical Sciences), Associate Professor

Vladimir Faydevich , Lutsk National Technical University

Phd (Candidate of Pedagogical Sciences), Associate Professor

Vladimir Tarasyuk , Lutsk Pedagogical College

нead of Physical Education

References

Вакарчук, I. О. (2008). Стан, проблеми, перспективи розвитку фізичного виховання i спорту у вузах України (концепція Міністерство освіти i науки України). Матеріали міжнародного наукового симпозіуму: Фізичне виховання i спортивне вдосконалення студентів: сучасні iновацiйнi технології., 23-25 вересня, м. Одеса, 21-23.

Войнаровский, А. (2012). Исторический анализ развития студенческого спорта в высших учебных заведениях Украины.. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві., 2, 7-10.

Войнаровський, А. & Войнаровська, Н. (2012). Аналіз виступів українських спортсменів на студентських Універсіадах 1993–2011 рр. [Аналіз виступів українських спортсменів на студентських Універсіадах 1993–2011 рр.] Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 1 (17), 3-10.

Закон України «Про фізичну культуру і спорт». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12

Латенко, С. Б. & Копочинська, Ю. В. (2015). Студентський спорт як засіб формування життєвих цінностей молоді і розвитку здорової особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 129 (3), 195-198.

Мельник, М. Г. (2016). Становлення та розвиток студентського спорту України в ХХІ столітті. [Становлення та розвиток студентського спорту України в ХХІ

столітті.] (Doctoral dissertation). Львів, Україна. Retrieved from: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/5332/1/Melnyk%20M.%20H.pdf

Мельник, М. Г. & Пітин, М. П. (2015а). Проблеми розвитку студентського спорту України у ХХІ столітті. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 129 (1), 169-172.

Мельник, М. Г. & Пітин, М. П. (2015b). Кадрове забезпечення студентського спорту України впродовж 2000-2014 років. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 11, 108-111.

Мельник, М. Г. & Пітин, М. П. (2015c). Студентський спорт: перспективи наукових досліджень. Спортивний вісник Придніпров'я. 3, 73-76.

Мельник, М. Г. & Пітин, М. П. (2015d). Нормативно-правове регулювання студентського спорту України.. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт. 10 (65)15, 105-108.

Павленко, О. (2017). Клубна форма організації занять у розвитку студентського спорту. Слобожанський науково-спортивний вісник. 4 (60), 78-85. doi:10.15391/snsv.2017-4.014

Положення про центр студентського спорту закладу вищої освіти (проект) Retrieved from: http://sportmon.org/wp-content/uploads/2018/10/Proekt-polozhennya-proTSentrstudentskogo-sportu-ZVO.doc

Степанюк, С. І. (2003). Історико-соціальні аспекти розвитку студентського спортивного руху в Україні. (Doctoral dissertation). Львів, Україна. 20.

Степанюк, С. І. (2006). Студентський спортивний рух: історія, сьогодення та майбутнє..Херсон: Видавництво ХДУ.

Стратегія розвитку фізичного виховання та спорту серед студентської молоді до 2025 року (проект). [Стратегія розвитку фізичного виховання та спорту серед

студентської молоді до 2025 року (проект)] Retrieved from: http://studsport.com.ua/normatyvno-pravova-baza/

Bell (2003). Daniel Encyclopedia of International Games. McFarland and Company, Inc. Publishers, Jefferson, North Carolina. 590 р. Fisu History. Retrieved from : https://www.fisu.net/about-fisu/fisu_history

Roberts, S., Reeves, M., & Ryrie, A. (2015). The influence of physical activity, sport and exercise motives among UK-based university students. Journal of Further and Higher Education.39(4), 59-607.

St Quinton, T., & Brunton, J. A. (2018). The Identification of Salient Beliefs Concerning University Students’ Decisions to Participate in Sport. Recreational Sports Journal. 20(XX), 1-16. https://doi.org/10.1123/rsj.2016-0037

Published

2024-03-14

How to Cite

Hrebik , O., Faydevich , V., & Tarasyuk , V. (2024). The analysis of injuries at students during sports games. Sports Games, (1(15), 4–15. https://doi.org/10.15391/si.2020-1.01

Issue

Section

Articles