Comparison of the training of football players in state and private sports organizations of Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2019-4.06

Keywords:

theoretical and methodological base, communication, state and private structures, training of football players in Ukraine, norms of regulation, cooperation, comparison

Abstract

The beginning of the XXI century was
marked by active research of Ukrainian football in various directions. They also violated the
question of the productivity and efficiency of the structures involved in training professional
football players in Ukraine. However, despite the large number of works devoted to this field:
Nikolayenko V., Shamardin V., Lisenchuk A., Zelentsov A., Lobanovskyy V., etc., it is necessary to
state that in the domestic scientific literature no mechanisms of cooperation of different system of
organizations (in this case state and private sports organizations of Ukraine) that work for the same
purpose. Formation of the problem of lack of cooperation between public and private bodies
involved in training football players in Ukraine is related to a number of issues: the practical lack
of communication between them, the divergence of interests in general, and in particular the
formation of a communication base. One of the main problems to resolve this issue is to build a framework, the starting point for which is to define the basic concepts and interests. The purpose of the article is to: streamline available data, standard methods and approaches to identifying a
particular type of collaboration; coverage of the diverse and common nature of working with young
football players in sports schools and in professional football clubs; comparing the effectiveness of
preparing football players to develop a holistic view of the benefits of each system (compare to the
best European models); to promote enlightenment of the population on this issue and to express
their own vision at the expense of this problem. It is established that at the present stage of
development the position is clearly defined, which indicates that there is no state program, on the
basis of which the mechanisms of communication between the systems should be based: public and
private. It has been found out that the state system has been dominant in this field until recently, but
it is worth noting that today the situation is changing in the opposite direction. It is also quite clear
that the existence of one system without the other is actually impossible and less productive. An
optimal methodological basis for determining the issue of cooperation between the two systems
would be its model, which will be made on the basis of a strong union, which must exist on the
border of material and human values and contain norms of regulation between them for putting the
phenomenon into practice. 

Author Biography

Roman Nakonechnyy , Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Boberskiy

Mgr

References

Авраменко, В. Г., Бобарико, О. Е., & Гончаренко, В. I. (2003). Футбол: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких спортивних шкіл, шкіл вищої спортивної майстерності. Київ: Республіканський науковометодичний кабінет Державного комітету України з питань фізичної культури і спорту, ЗАТ Броварська друкарня.

Волков, Л. (2002). Теория и методика детского и юношеского спорта. Киев : Олимпийская литература.

Губа, В., Стула, А., & Кромке, К. (2017). Подготовка футболистов в ведущих клубах Европы. Москва : Спорт.

Зеленцов, А. М., Лобановский, В. В., Ткачук, В. Г., & Кондратьев, А. И. (1989). Тактика и стратегия в футболе. К.: Здоров ‘я.

Келлер, В. С., & Платонов, В. М. (1993). Теоретико-методичні основи підготовки спортсменів. Львів : Українська Спортивна Асоціація.

Кук, М. (2009). Самый популярный учебник футбола. Тренировочные программы от ведущих тренеров мира. Москва: АСТ Астрель

Мариано, Роперо, Карлос, Гарсия Кантанеро (2015). Школа испанского футбола. Москва : Эксмо. ISBN 978-5-699-81041-3.

Николаенко, В. В. (2013). Опыт подготовки футбольного резерва в странах Западной Европы. Ученые записки Белорусского государственного университета физической культуры, (16), 170.

Николаенко, В. В., & Шамардин, В. Н. (2015). Многолетняя подготовка юных футболистов. Путь к успеху. Київ : Саммит-книга.

Ніколаєнко, В. (2013). Системний підхід до розробки проблеми оптимізації багаторічної підготовки футболістів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 1, 16-20.

Ніколаєнко, В. В. (2010). Стан підготовки футбольного резерву в Україні: Теорія і методикафізичного виховання і спорту; 2, 32-36.

Ніколаєнко, В. В. (2012). Особливості розвитку футболу на сучасному етапі. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 3, 17-20.

Ніколаєнко, В. В. (2014a). Педагогічна технологія управління багаторічним процесом формування техніко-тактичної майстерності футболістів. Науковий вісник НПУ імені М. П. Драгоманова, зб. наук. пр., Вип. 6, 98-112.

Ніколаєнко, В. В. (2014b). Тренерський підхід до підготовки юних футболістів : Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 1, 8-15.

Ніколаєнко, В. В. (2014c). Управління підготовкою юних футболістів на основі індивідуальних особливостей розвитку дитячого організму. Слобожанський науковий спортивний вісник, 2 (40), 104-110.

Николаенко, В. В. (2014d). Индивидуально-дифференцированный подход к тренеровочному процессу на етапах многолетней подготовки футболистов. Науковий вісник НПУ імені М.П. Драгоманова : зб. наук. пр. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт ); Вип. 5. 98-107.

Ніколаєнко, В. В., Лисенчук, A. Г., Повисший, Н. Ф., Біг, Г. В, & Орехол, О. Б. (1995). Футбол: навч. Прогр. для ДЮСШ, СДЮШОР. Київ : Міністерство України у справах молоді і спорту.

Сучилин, А. А. (1997). Теоретико-методологические основы подготовки резерва для профессионального футбола. М.: Советский спорт.

Шамардин, В. Н. (2001). Система подготовки юных футболистов. Днепропетровск.Colangelo, N., & Davis, G. A. (2002). Handbook on gifted education. Allyn & Bacon, 75 Arlington St., Suite 300, Boston, MA 02116.

The Future Game – Elite. The Football Association Technical Guide For Young Player Development. London: The Football Association; 2010. Retrieved from URL

http://www.thefa.com/about-football-association/st-georges-park/discover/education/thefuture-game

Retrieved from URL https://football24.ua/

Retrieved from URL https://journals.ua/

Retrieved from URL https://kiev.ua

Retrieved from URL https://ukr.segodnya.ua/

Retrieved from URL: https://football.ua/

Retrieved from URL https://times.zp.ua/

Published

2024-04-07

How to Cite

Nakonechnyy , R. (2024). Comparison of the training of football players in state and private sports organizations of Ukraine. Sports Games, (4(14), 58–68. https://doi.org/10.15391/si.2019-4.06

Issue

Section

Articles