Comparative analysis of the functional status of students of volleyball players I-II courses of the National University of Pharmacy
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2019-4.07Keywords:
Physical development, physical fitness, functional tests, Shtange test, Genche test, students, volleyballAbstract
Purpose: The article presents the results of testing the physical indicators and functional
status of students of the first and second year of the National University of Pharmacy under the
influence of training in volleyball section for one academic year. Materials and methods: 20
students of the National University of Pharmacy (NFU), first year (8 boys) and second year (12
boys) who were engaged in volleyball. During the examination were determined: body weight,
standing height, muscle strength of the hand, vital capacity of the lungs (VCL), heart rate (HR),
conducted a method of assessment of physical performance using the sample Ruffier and conducted
functional tests for respiratory retention (Shtange test and Genche test). Results: Our research has
confirmed the information of scientists, theorists and practitioners of higher education about the
poor state of physical fitness and health of students at Ukrainian universities. The presented
materials made it possible to ascertain the positive influence of section volleyball classes on the
indicators of the functional state of the cardiovascular and respiratory systems, the level of physical
performance and physical health of boys. The study confirmed the results of the authors on the need
to study changes in students' physical performance under the influence of different sports.
Conclusions: Research findings indicate that body weight, standing height, wrist strength, lung
capacity, and heart rate (HR) improved over the course of one academic year, but not significantly.
The results of the study indicate that the functional status of the first and second year volleyball
students improved during one academic year. The study confirmed the advisability of using section
volleyball with students.
References
Бойко, Ю. С. (2015). Формування аксіологічних установок до здорового способу життя у студентів вищих навчальних закладів. (Unpublished Doctoral dissertation). Умань, Россия.
Дутчак, М. В. (2015). Парадигма оздоровчої рухової активності: теоретичне обґрунтування і практичне застосування. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 44-52.
Зелененко, Н. О., Невелика, А. В. (2018). Адаптивне фізичне виховання студентів.
Інноваційні підходи до формування професійних компетентностей фахівців з фізичної культури, спорту і фізичної терапії і ерготерапії: мат. Всеукр. наук.-практ. інтернетконференції (Чернівці, 6 листопада 2018 року). 169-171.
Комітет з фізичного виховання та спорту (2018), Проект стратегії розвитку фізичного виховання та спорту серед студентської молоді до 2025 року. URL: https://mon.gov.ua/ua/
Круцевич, Т. Ю., & Безверхня, Г.В. (2010). Рекреація у фізичній культурі різних груп населення. К.: Олімп. л-ра.
Маєвський, М. І. (2016). Ціннісні орієнтації у сфері фізичної культури і спорту студентів педагогічних спеціальностей. (Unpublished Doctoral dissertation). Умань, Россия.
Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту на період 2020 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 р. № 115. URL: https://zakon.rada.gov.ua
Про національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація»: Указ від 9 лютого 2016 року № 42/2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/
Сутула, В. О., Луценко, Л. С., & Булгаков, О. І. (2016). Щодо сучасних інновацій в системі фізичного виховання студентської молоді. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1(51), 99-106. doi:10.15391/snsv/2015-1.017
Сухенко, І. (2019). Зміни показників фізичного стану студентів під впливом занять у спортивних секціях. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(70), 91-96.oi:10.15391/snsv.2019-2.016
Таможанська, Г. В. (2019). Методичні основи кількісної оцінки рівня здоров’я, фізичного стану та ризику виникнення захворювань студентів 1-2 років навчання. Х. : НФаУ.
Таможанська, Г. В., Мятига, Е. Н., & Гончарук, Н. В. (2018). Показники функціонального стану систем організму студенток університету. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, Вип.6 (25), 31-238.
Цись, Д. І. (2013). Спортивна спрямованість занять з фізичного виховання – один із чинників підвищення фізичної підготовленості студентської молоді. Слобожанський науковоспортивний вісник, 3, 5-7.
Чередниченко, И., Соколова, О., & Маликов, Н. (2016). Изменение показателей физической подготовленности юношей 18–19 лет в процессе секционных занятий с комплексным использованием средств спортивных игр. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 239-243.
Imas, Y., Dutchak, M. V., Andrieieva, O. V., Kashuba, V. O., Kensytska, I. L. & Sadovskyi, O. O. (2018). Modern approaches to the problem of values’ formation of students’ healthy lifestyle in the course of physical training. Physical Education of Students, 22(4), 182-189. doi: 10.15561/20755279.2018.0403
Kashuba, V., Kolos, M., Rudnytskyi, O., Yaremenko, V., Shandrygos, V., Dudko, M. &Andrieieva, O. (2017). Modern approaches to improving body constitution of female students within physical education classes. Journal of Physical Education and Sport, 17(4),2472-2476. doi:10.7752/jpes.2017.04277
Rovniy, A., Pasko, V., Dzhym, V., & Yefremenko, A. (2017). Dynamics of special physical preparedness of 16-18-year-old rugby players under hypoxic influence. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 17(4), 2399-2404