Information and communication technologies for studying basketball’ elements during physical preparation of students
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2019-4.11Keywords:
basketball, student, technical, tactics, information technologies, program, computerAbstract
The article studies the
algorithms for using information and communication systems in basketball training. Purpose:
determine the level of influence information and communication technologies on the interest of
students to studying basketball elements during physical preparation. Methods: theoretical analysis
and synthesis of references; methods of information modeling of basketball study; questioning,
methods of mathematical statistics. Results: in the research took party students of Kharkov
National University of Radio Electronics 18-20 years old; computer study program of basketball,
handball and biomechanical modeling of movements was using in the research; questionnaire
found that the lowest of points scored the question of using computer programs for biomechanical
modeling of movements; the highest indicator was the question of determining the level of students'
interest in basketball. Regression modeling made it possible to determine the level of influence of
information and communication technologies and students' interest in studying the elements of
basketball in the process of physical preparation. The experimental part consisted in the fact that
over 15 training sessions, students were provided with information and communication
technologies as additional training aids. The system for constructing training process has not been
substantially changed. After the exercise, students were provided with electronic resources of
computer programs for self-study. Conclusions: as a result of introducing into the educational
process of future specialists a technical profile of information technologies for studying basketball
elements, a reliable increase in attendance rates and training quality was established. The level of
interest in basketball lessons using information and communication technologies for student
learning increased slightly, but did not have a significant difference in the growth rate.
References
Ашанін, В. С., Філенко, Л. В., Філенко, І. Ю., & Полторацька Г. С. (2017). Оптимізація засобів фізичного виховання при підготовці учнів та студентів 15-17 років з використанням інформаційних технологій. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 146, 3-7.
Барыбина, Л. Н., & Церковная, Е. В. (2008). Интересы и мотивы студентов как основа построения учебного процесса по физическому воспитанию в вузах. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта, 10, 135-139.
Гузар, В. М., & Юськів, С. М. (2019). Професійно-прикладна фізична підготовка студентів засобами спеціалізованих рухливих ігор. Спортивні ігри, (2 (12)), 13-22.
Гузар, В. М. (2000). Інформація та інформаційне забезпечення фізичної культури і спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 16, 3-7.
Гузарь, В. Н. (2015). Содержание педагогической технологии управления здоровым образом жизни студентов. Физическая культура и спорт в современном мире: социальная роль и пропаганда здорового образа жизни , 65-68.
Коробейніков, Г. В., Россоха, Г. В., Коняєва, Л. Д., Медвидчук, К. В., Вернидуб, К. А., Добровольський, А. І., Купченко, О. М., & Дрюков С. В. (2004). Діагностика психофізіологічного стану спортсменів високої кваліфікації. Актуальні проблеми фізичної культури і спорту, 4, 35-41.
Пасько, В. В. (2008). Применение компьютерных технологий в процессе развития тактического мышления у юных спортсменов в игровых видах спорта. Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях: б. статей IV международной научной конференции, Харьков-Белгород-Красноярск, 150-152.
Подригало, Л. В., Ровная, О. В., Сокол, К. М., Подаваленко, А. В., & Толстоплет, Е. В. (2017).
Использование информационных технологий в мониторинге здоровья. Науковометодичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 1, 89-91.
Помещикова І. П., & Філенко, Л.В. (2019). Вдосконалення тактичної підготовки юних баскетболістів 14-16 років засобами інформаційних технологій. Спортивні ігри, 3(13), 41-48. doi: 10.15391/si.2019-3.05
Філенко, Л. В., & Несен, О. О. (2018). Інформатизація підготовки студентів-гандболістів засобами мультимедійної комп’ютерної програми «Гандбол». Спортивні ігри, 1(7), 54-61.
Філенко, Л. В. (2017). Алгоритмічні основи побудови навчально-тренувального процесу студентів-спортсменів із використанням інформаційних технологій. Вісник прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 27(28), 318-323.
Церковная, Е., Осипов, В., Филенко, Л., & Пасько, В. (2017). Динамика изменений структуры и уровня заболеваемости студентов технического вуза. Слобожанський науковоспортивний вісник, 2(58), 102-106. doi:10.15391/snsv.2017-2.018
Шалар, О. Г., Гузар, В. М., & Решотка, Н. О. (2019). Спортивна підготовка учнів ліцею на заняттях з волейболу. Спортивні ігри, (1), 58-66.
Pomeshchikova, I., Iermakov, S., Bartik, P., Shevchenko, O., Nosko, M., Yermakova, T., & Nosko, Y. (2016). Influence of exercises and games with ball on vestibular stability of students with muscular-skeletal apparatus disorders. Sport Science, 1(9), 75-83.
Prusik Krzysztof, Prusik Katarzyna, Iermakov, S., & Kozina, Z. (2010). Indexes of physical development, physical preparedness and functional state of polish students. Pedagogy, Psychology and medical and biological problems of physical education and sport, 12(1),113-122.
Kozina, Z., Ol'khovyj, O., & Temchenko, V. (2016). Influence of information technologies on technical fitness of students in sport-oriented physical education. Physical education of students, 20(1), 21-28. doi:10.15561/20755279.2015.0603
Iermakov, S., Kozina, Z., Ceslitska, M., Mushketa, R., Krzheminski, M., & Stankevich, B. (2016). Razrabotka kompyuternyih programm dlya opredeleniya psihofiziologicheskih vozmozhnostey i svoystv nervnoy sistemyi lyudey s raznyim urovnem fizicheskoy aktivnosti. Zdorov’â, sport, reabìlìtacìâ, 1, 14-19.