Development of student sports in NUUPES (at example of sports games)

Authors

  • Tetiana Kropyvnytska National University of Ukraine on Physical Education and Sports, Ukraine
  • Oleh Serebriakov National University of Ukraine on Physical Education and Sports, Ukraine
  • Tetiana Khoma National University of Ukraine on Physical Education and Sports, Ukraine
  • Dmytro Semenov National University of Ukraine on Physical Education and Sports, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2019-3.03

Keywords:

sports, students, university, sports games, competition

Abstract

Student sport is an important part of the extra-curricular work of the institution of higher education, as evidenced by
numerous studies. Domestic scientists for the most part consider such issues as: historical,
organizational, normative-legal, personnel aspects of scientific developments, results of
participation of domestic athletes at World Universities. Foreign specialists mainly study the
motivation of young people to enter sports in higher education institutions.
Using the general scientific methods (analysis, synthesis, generalization, observation, comparison,
systematization, questioning, conversations, mathematical statistics), the organizational principles
of the functioning of student sport at the National University of Ukraine on Physical Education and
Sports (hereinafter – NUUPES) were determined, the domination of the game types was determined
in student competitions; the motivation of students of representatives of sports games for spots was
investigated. The questionnaire for 1-4 courses students (n = 213) who are trained in sporting field
specializations revealed the following tendencies: a decrease in the coverage of sports activities of
students, especially after the first year of study; the highest motivation to engage in the sport of the
first year students; a proportional increase in the number of people wishing to go from I to 3
courses to attend sections from other sports. Differences were established in the motives of students
of different courses before doing sports; half of the students surveyed are satisfied with the
logistical support of sports activities, the conditions for the combination of training and training,
the number of competitions in NUUPES. Promising ways to improve sports work at NUUPES may be: organizational, informational,
logistical.

Author Biography

Tetiana Kropyvnytska, National University of Ukraine on Physical Education and Sports

PhD (Physical education and Sport), assistant professor

References

Вакарчук, I. О. (2008). Стан, проблеми, перспективи розвитку фізичного виховання i спорту у вузах України (концепція Міністерство освіти i науки України). Фізичне виховання i спортивне вдосконалення студентів: сучасні iновацiйнi технології. 21.

Войнаровский, А. (2012). Исторический анализ развития студенческого спорта в высших учебных заведениях Украины. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2, 7-10.

Войнаровський, А. & Войнаровська, Н. (2012). Аналіз виступів українських спортсменів на студентських Універсіадах 1993–2011 рр. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. 1 (17), 3-10.

Закон України «Про фізичну культуру і спорт». Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12

Латенко, С. Б. & Копочинська, Ю. В. (2015). Студентський спорт як засіб формування життєвих цінностей молоді і розвитку здорової особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 129 (3), 195-198.

Мельник, М. Г. (2016). Становлення та розвиток студентського спорту України в ХХІ столітті. (Doctoral dissertation). Львів, Україна. Retrieved from:

http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/5332/1/Melnyk%20M.%20H.pdf

Мельник, М. Г. & Пітин, М. П. (2015a). Проблеми розвитку студентського спорту України у ХХІ столітті. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 129 (1), 169-172.

Мельник, М. Г. & Пітин, М. П. (2015b). Кадрове забезпечення студентського спорту України впродовж 2000-2014 років. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 11, 108-111.

Мельник, М. Г. & Пітин, М. П. (2015c). Студентський спорт: перспективи наукових досліджень. Спортивний вісник Придніпров'я. 3, 73-76.

Мельник, М. Г. & Пітин, М. П. (2015d). Нормативно-правове регулювання студентського спорту України. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. “Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / Фізична культура і спорт. 10 (65)15, 105-108.

Павленко, О. (2017). Клубна форма організації занять у розвитку студентського спорту.Слобожанський науково-спортивний вісник. 4 (60), 78-85. doi:10.15391/snsv.2017-4.014

Положення про центр студентського спорту закладу вищої освіти (проект) Retrieved from:

http://sportmon.org/wp-content/uploads/2018/10/Proekt-polozhennya-pro-TSentrstudentskogo-sportu-ZVO.doc

Степанюк, С. І. (2003). Історико-соціальні аспекти розвитку студентського спортивного руху в Україні. (Doctoral dissertation). Львів, Україна. 20.

Степанюк, С. І. (2006). Студентський спортивний рух: історія, сьогодення та майбутнє. Херсон: Видавництво ХДУ.

Стратегія розвитку фізичного виховання та спорту серед студентської молоді до 2025 року (проект) Retrieved from: http://studsport.com.ua/normatyvno-pravova-baza/

Bell (2003). Daniel Encyclopedia of International Games. McFarland and Company, Inc. Publishers, Jefferson, North Carolina.

Fisu History. Retrieved from : https://www.fisu.net/about-fisu/fisu_history

Roberts, S., Reeves, M., & Ryrie, A. (2015). The influence of physical activity, sport and exercise motives among UK-based university students. Journal of Further and Higher Education. 39(4), 59-607.

St Quinton, T., & Brunton, J. A. (2018). The Identification of Salient Beliefs Concerning University Students’ Decisions to Participate in Sport. Recreational Sports Journal. 20(XX), 1-16.https://doi.org/10.1123/rsj.2016-0037

Published

2024-06-23

How to Cite

Kropyvnytska, T. ., Serebriakov, . O., Khoma, T. ., & Semenov, D. (2024). Development of student sports in NUUPES (at example of sports games). Sports Games, (3(13), 22–33. https://doi.org/10.15391/si.2019-3.03

Issue

Section

Articles