Features of the formation of team cohesion of young athletes in team sports
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2019-3.08Keywords:
basketball, volleyball, handball, football, cohesion, psychological climate, cooperation, correlationAbstract
Purpose: consists in certain features of the formation of team
cohesion in team sports. Material and methods: the following research methods were used:
psychological and pedagogical survey of the level of cohesion and conflict in the team (methods L.
Stolyarenko, K. Thomas, Sishara, etc.); methods of mathematical processing of the results. The
study involved 4 women's teams, namely: the handball “Dnepryanka”, the basketball “Tavria
stars”, the football “Yuzhanka” and the volleyball team “Edaleida” of the Kherson region. Age of
girls 13-14 years. Results: comparing the level of team cohesion of young athletes in various team
sports showed that the index of group cohesion is significantly higher in young handball players
and basketball players; A similar trend is observed when comparing data assessing the value unity
of the collective. The psychological climate in all teams is almost the same; Handball players
resolve a conflict situation by cooperating, and in other teams a compromise; in all sports teams
there is a domination of the activity and value sphere over the emotional one. Conclusions: The
results of determining the relationship between the indicators of competitive activity and the level of
team cohesion resulted in the existence of a close relationship (r = 0.825) between the success of
joint activities and indicators of competitive performance, between the collective unity of values, the
level of group cohesion and the level of sports leadership: r = 0.852 and r = 0.420 respectively. It
was also found that with the growth of sports results, conflict situations are resolved through
cooperation (r = 0.777). The prospect of further research should be related to the influence of the
coach's authority on the team cohesion and unity of young athletes.
References
Бакнин, В., & Колляс, Х. (2001). Анализ соревновательной деятельности как фактор повышения результативности спортсменок Греции. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. 9, 37-44.
Без’язичний Б. І., & Сірий, О. В. (1999). Дослідження особливостей змагальної діяльності в ігрових видах спорту. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. 20, 14-16.
Вейнберг, Роберт С., & Гоулд, Деніел (2001) Психологія спорту. Київ. Олімпійська література.
Воронова, В. І. (2007). Психологія спорту. Київ. Олімпійська література.
Гринь, О. Р. (2015). Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів. Київ. Олімпійська література.
Гузарь, В. Н., Шалар, О. Г., Норик, А. О. (2014). Взаимоотношения как аспект психологического климата женской футбольной команды. Физическое воспитание
студентов. 2, 8-12. doi: 10.6084/m9.figshare.906307
Гузар, В. М., Шалар, О. Г., & Мордюк, Д. (2016). Міжособистісні відношення гандболісток і їх вплив на змагальну діяльність. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. (139). 2, 218-222.
Гузар, Віктор, Сапронова, Юлія, & Шалар, Олег. (2014). Вплив вольових якостей на фізичну підготовленість юних гандболісток. Актуальні проблеми юнацького спорту. 11, 185-189
Гузар, В. М., Шалар, О. Г., & Сапронова, Ю. В. (2015). Основні аспекти спортивної форми гандболісток. Проблеми сучасної валеології, фізичної культури та реабілітації. 8, 108
Гузар, В. М., Шалар, О. Г., & Блищик, О. Є. (2015). Особливості техніко-тактичних дій воротарів у командах української прем’єр ліги. Актуальні проблеми сучасної біології та здоров’я людини. 15, 32-36
Гузар, В. М. (2000). Інформація та інформаційне забезпечення фізичної культури і спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 16, 3-7.
Еделев, О. С., Єфімако, В. О., & Шалар, О. Г. (2008). Дидактико-виховний аспект тренування юних футболісток. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 11, 16-21.
Єгорова, Т. А., Стрикаленко, Є. А., & Шалар, О. Г. (2011). Педагогічний контроль за рівнем технічної підготовленості у баскетболі. Фізичне виховання в школах України. 3(27), 22-26
Жосан, Ігор, Шум, Дарина, Шалар, Олег, & Стрикаленко, Євген (2014). Властивості темпераменту і волі гандболісток різного ігрового амплуа. Спортивний вісник Придніпров’я. 1, 40-43
Ильин, Е. П. (2009). Психология спорта. Санкт-Петербург. Питер.
Кедровский, Б. Г., Шалар, О. Г., & Гриневич, А. В. (2013). Взаимопонимание тренеров с юными спортсменами. Физическое воспитание студентов. 4, 31-34.
Кенані, Слім Бен Ріда (2005). Індикатори психологічного клімату спортивної команди.(Doctoral dissertation). Київ, Україна.
Родионов, А. В., & Родионов В. А. (2013). Психология детско-юношеского спорта. Москва. Физическая культура.
Стрикаленко, Є. А., & Шалар, О. Г. (2017). Вплив інтелектуальних здібностей на ефективність змагальної діяльності гандболісток високого класу. Вісник
Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. (147). 2, 255-258.
Шалар, О. Г. Стрикаленко, Є. А., & Ємельянова, Ю. І. (2009). Формування особистості юних футболісток. Педагогіка, психологія та методико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 10, 277-280.
Шалар, О. Г., Снопова, Ю. А., & Стрикаленко, Е. А. (2010). Психологическая совместимость женской гандбольной команды. Физическое воспитание студентов. 1, 109-112.
Шалар, О. Г., Стрикаленко, Є. А., & Иващенко, А. В. (2013). Индивидуальные свойства личности как критерий выбора стиля игры теннисисток Физическое воспитание студентов. 2, 69-73. doi: 10.6084/m9.figshare.156384
Шалар, О. Г., Гузар, В. М., Решотка, Н. О. (2019). Спортивна підготовка учнів ліцею на заняттях з волейболу. Спортивні ігри. 1 (11), 58-66. http://doi.org/10.5281/zenodo.2543592