Особливості формування командної згуртованості юних спортсменок в ігрових видах спорту

Автор(и)

  • Олег Шалар Херсонський державний університет, Україна
  • Євгеній Стрикаленко Херсонський державний університет, Україна
  • Віктор Гузар Херсонська державна морська академія, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2019-3.08

Ключові слова:

баскетбол, волейбол, гандбол, футбол, згуртованість, психологічний клімат, співпраця, кореляція

Анотація

Мета: полягає в визначені особливостей формування командної згуртованості в ігрових видах спорту. Матеріал і методи: використовувались наступні методи дослідження: психолого-педагогічне анкетування рівня згуртованості та конфліктності в колективі (методики Л. Столяренка, К. Томаса, Сішара тощо); методи математичної обробки отриманих результатів. У дослідженні прийняли участь 4 жіночі команди, а саме: гандбольна «Дніпрянка», баскетбольна «Таврійські зірки», футбольна «Южанка» та волейбольна команда «Едалеїда» Херсонської області. Вік дівчат 13-14 років. Результати: порівняння рівня командної згуртованості юних спортсменок в різних ігрових видах спорту довело, що індекс групової згуртованості суттєво більший у юних гандболісток та баскетболісток; подібна тенденція спостерігається і при порівняння даних оцінювання ціннісно-орієнтовної єдності колективу. Психологічний клімат в усіх командах практично однаковий; вирішення конфліктної ситуації у гандболісток
відбувається за рахунок співпраці, а в інших командах − компромісу; в усіх спортивних командах існує домінування діяльнісної та ціннісної сфери над емоційною. Висновки: Результати визначення взаємозв’язку між показниками змагальної діяльності та рівнем командної згуртованості довели, що існує тісний взаємозв’язок (r = 0,825) між успіхом сумісної діяльності та показниками змагальної результативності, між ціннісно-орієнтованою єдністю колективу, рівнем групової згуртованості та рівнем спортивної майстерності − r = 0,852 та r = 0,420 відповідно. Також встановлено, що з зростанням спортивних результатів конфліктні ситуації вирішуються за рахунок співпраці (r =0,777). Перспектива подальших досліджень має бути пов’язана із впливом авторитету тренера на командну згуртованість і єдність юних спортсменок.

Біографії авторів

Олег Шалар, Херсонський державний університет

кандидат педагогічних наук, доцент

Євгеній Стрикаленко, Херсонський державний університет

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент

Віктор Гузар , Херсонська державна морська академія

кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Бакнин, В., & Колляс, Х. (2001). Анализ соревновательной деятельности как фактор повышения результативности спортсменок Греции. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. 9, 37-44.

Без’язичний Б. І., & Сірий, О. В. (1999). Дослідження особливостей змагальної діяльності в ігрових видах спорту. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. 20, 14-16.

Вейнберг, Роберт С., & Гоулд, Деніел (2001) Психологія спорту. Київ. Олімпійська література.

Воронова, В. І. (2007). Психологія спорту. Київ. Олімпійська література.

Гринь, О. Р. (2015). Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів. Київ. Олімпійська література.

Гузарь, В. Н., Шалар, О. Г., Норик, А. О. (2014). Взаимоотношения как аспект психологического климата женской футбольной команды. Физическое воспитание

студентов. 2, 8-12. doi: 10.6084/m9.figshare.906307

Гузар, В. М., Шалар, О. Г., & Мордюк, Д. (2016). Міжособистісні відношення гандболісток і їх вплив на змагальну діяльність. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. (139). 2, 218-222.

Гузар, Віктор, Сапронова, Юлія, & Шалар, Олег. (2014). Вплив вольових якостей на фізичну підготовленість юних гандболісток. Актуальні проблеми юнацького спорту. 11, 185-189

Гузар, В. М., Шалар, О. Г., & Сапронова, Ю. В. (2015). Основні аспекти спортивної форми гандболісток. Проблеми сучасної валеології, фізичної культури та реабілітації. 8, 108

Гузар, В. М., Шалар, О. Г., & Блищик, О. Є. (2015). Особливості техніко-тактичних дій воротарів у командах української прем’єр ліги. Актуальні проблеми сучасної біології та здоров’я людини. 15, 32-36

Гузар, В. М. (2000). Інформація та інформаційне забезпечення фізичної культури і спорту. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 16, 3-7.

Еделев, О. С., Єфімако, В. О., & Шалар, О. Г. (2008). Дидактико-виховний аспект тренування юних футболісток. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 11, 16-21.

Єгорова, Т. А., Стрикаленко, Є. А., & Шалар, О. Г. (2011). Педагогічний контроль за рівнем технічної підготовленості у баскетболі. Фізичне виховання в школах України. 3(27), 22-26

Жосан, Ігор, Шум, Дарина, Шалар, Олег, & Стрикаленко, Євген (2014). Властивості темпераменту і волі гандболісток різного ігрового амплуа. Спортивний вісник Придніпров’я. 1, 40-43

Ильин, Е. П. (2009). Психология спорта. Санкт-Петербург. Питер.

Кедровский, Б. Г., Шалар, О. Г., & Гриневич, А. В. (2013). Взаимопонимание тренеров с юными спортсменами. Физическое воспитание студентов. 4, 31-34.

Кенані, Слім Бен Ріда (2005). Індикатори психологічного клімату спортивної команди.(Doctoral dissertation). Київ, Україна.

Родионов, А. В., & Родионов В. А. (2013). Психология детско-юношеского спорта. Москва. Физическая культура.

Стрикаленко, Є. А., & Шалар, О. Г. (2017). Вплив інтелектуальних здібностей на ефективність змагальної діяльності гандболісток високого класу. Вісник

Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. (147). 2, 255-258.

Шалар, О. Г. Стрикаленко, Є. А., & Ємельянова, Ю. І. (2009). Формування особистості юних футболісток. Педагогіка, психологія та методико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 10, 277-280.

Шалар, О. Г., Снопова, Ю. А., & Стрикаленко, Е. А. (2010). Психологическая совместимость женской гандбольной команды. Физическое воспитание студентов. 1, 109-112.

Шалар, О. Г., Стрикаленко, Є. А., & Иващенко, А. В. (2013). Индивидуальные свойства личности как критерий выбора стиля игры теннисисток Физическое воспитание студентов. 2, 69-73. doi: 10.6084/m9.figshare.156384

Шалар, О. Г., Гузар, В. М., Решотка, Н. О. (2019). Спортивна підготовка учнів ліцею на заняттях з волейболу. Спортивні ігри. 1 (11), 58-66. http://doi.org/10.5281/zenodo.2543592

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-23

Як цитувати

Шалар, . О., Стрикаленко, . Є., & Гузар , В. (2024). Особливості формування командної згуртованості юних спортсменок в ігрових видах спорту. Спортивні ігри, (3(13), 64–73. https://doi.org/10.15391/si.2019-3.08

Номер

Розділ

Статті