Table tennis as a means of improving students' visual acuity
DOI:
https://doi.org/10.15391/zenodo.2544953Keywords:
visual acuity, table tennis, myopia, ophthalmologyAbstract
Purpose of the research: to check the improvement technique of functioning the
visual analyzer of students with myopia of easy and average degree by means of sports and outdoor
games. Materials and methods: analysis of scientific and methodical literature; medical and
statistical observations were carried out during the work. The research was conducted on the basis
of the department of physical education and sport of V.N. Karazin Kharkov national university.
Students attended table tennis classes at the department of physical education and sport of V.N.
Karazin Kharkov national university 3 times a week during two months. Standard techniques of
visual acuity assessment (Sivtsev table) were used for the research. When carrying out the research
all attendees of contraindication of students at sports were considered. Results of the research:
During the first ophthalmologic survey, after the first month of training, improvement of sight which
was characterized by the following indicators is noted at 66% (n=42) of examinees: the average
value of visual acuity improved from (-5). The progress was observed at 77%
(n=49) of the examined students after the second month of visiting table tennis classes. On average
values the visual acuity at patients improved from Conclusions. The theoretical
analysis and generalization of scientific, methodical and special literature within the studied
problem showed that one of the main reasons for visual frustration of students at the initial stage of
educational activity is significant increase in volume and intensity of academic load, in comparison
with similar loads of secondary educational institutions. Results of the experiment showed that the
value of visual acuity considerably increased at students whose content of planned classes joined
playing exercises of table tennis.
References
Грачёв, А. С. (2013). Технология улучшения функционирования зрительного анализатора слабовидящих студентов средствами спортивных и подвижных игр: дис. соискание ученой степени кандидата педагогических наук. (Докторская диссертация). СанктПетербург, Россия.
Алексеева, Э. Н., & Мельников, B. C. (2003). Самоконтроль занимающихся физическими упражнениями и спортом. Оренбург: ОГУ.
Бараненко, В. А., & Рапопорт, JI. A. (2009). Здоровье и физиологическая культура студента: М.: Альфа-М, ИНФРА-М.
Барнс, Дж. (2008). Улучшение зрения без очков по методу Бейтса. Минск: «Попурри».
Бейтс, У. Г. (2002). Как приобрести хорошее зрение без очков. М. : Изд-во А.В.К.-Тимошка.
Бинь, Чжун. (2011). Цигун для глаз. СПб: Питер.
Брофман, М. (2007). Исцелить можно все. Минск: Попурри.
Деманова, И. Ф., Расулов, М. М. , Кузнецов, И. А., & Деманов, A. B. (2012). Возможности коррекции адаптационного потенциала студентов. Вестник Астраханского государственного технического университета, 1, 91-94.
Аветисова, С. Э., Кащенко, Т. П., & Шамшиновой, A. M. (Eds.). (2005). Зрительные функции и их коррекция у детей: Руководство для врачей. М.: ОАО «Издательство «Медицина».
Зяблицева, М. А. (2009). Зрение на 100 %. Фитнес и диета для глаз. М.: Эксмо.
Коткова, Л. Ю. (2012). Тестовый контроль знаний школьников с сенсорными нарушениями в области физической культуры и спорта. Ученые записки университета им.
П.Ф. Лесгафта. СПб.: НГУ им. П.Ф. Лесгафта, Т. 89, 7, 72-76. doi: 10.5930/issn.1994-4683.2012.07.89.p72-76
Москалец, О. Ф. (2006). Физическая подготовка курсантов вузов МВД России на начальном этапе обучения средствами спортивных и подвижных игр. дис. соискание ученой степени кандидата педагогических наук. (Кандидатская диссертация). Санкт-Петербург, Россия.
Никитин, A. A., Виноградов, Т. П., Кульназаров, А. К., & Салов, В. Ю. (2004). Игра дартс как средство физической рекреации. Теория и методика здорового образа жизни.Алматы.
Никитин, A. A. (2005). Организация и содержание учебной работы по дартс в ДЮСШ. СПб.
Новиков, С. А. (2008). Реабилитация пациента с приобретенным нистагмом и гиперметропией средней степени. Современная оптометрия. 5. 45-47.
Новиков, Н. Б., & Злыднев, A. A. (2010). Биомеханический анализ техники классического хода лыжников-паралимпийцев с поражением зрения. Адаптивная физическая культура, Т. 41, 1, 14-15.
Норбеков, М. С. (2006). Опыт дурака, или Ключ к прозрению: как избавится от очков. М. : Астрель: ACT: Транзиткнига.
Онищенко, Г. Г., Баранов, A. A., & Кучма, В. Р. (2004). Безопасное будущее детей России.
Научно-методические основы подготовки плана действия в области окружающей среды. М. : Изд-во ГУ Научный центр здоровья детей.
Опимах, И. В. (2011). Очки как предмет, призванный улучшить зрение. Медицинские ехнологии. Оценка и выбор, 4, 89-93.
Панков, О. П. (2010). Радуга прозрения. М. : Астрель.
Пустозеров, А. И., & Гостев, А. Г. (2008). Оздоровительная физическая культура. Челябинск; изд-во ЮУрГУ.