Sereda The implementation of the tasks of the professionally applied physical preparation of the students of pedagogical universities by means of a game ringo

Authors

  • Halyna Lavrin Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ukraine
  • Iryna Sereda Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/zenodo.2543540

Keywords:

the Physical Education, students, the professionally applied physical preparation, ringo, the means of ringo

Abstract

The relevance of this article is predetermined from the one side by the value of the ringo as
the mean of Physical Education and from the other side by the necessity of reasoning the
possibilities of the means of ringo in formation of professionally essential qualities of students as
the future teachers. The purpose of the researching is to determine the means of ringo , that can be
used for the development of the professionally essential qualities of the future teacher. The
Research methods : the theoretical analysis and generalization of the literature and internet
sources; the generalization of the experience of using the means of ringo in secondary schools and
higher educational establishments; the survey of the participants of ringo; the observation of the
participants of the game. Results. Revealed that means ringo promote harmonious development of
students, comprehensive and versatile effect on the body, improve health; develop physical qualities
and intellectual abilities, promote the absorption of vital motor skills; the development of moral and
volitional qualities, feelings, friendship, teamwork, discipline, endurance and self-control;
parenting skills behavior culture; the development of attention, thinking and memory. In article on
the basis of professional graphic analysis and analysis of sports-pedagogical literature identified
tools game ringo, which are useful for the development of professionally important qualities of
students of pedagogical universities. Conclusions: after analyzing the activities of teachers and
possibilities of Ringo, found that to solve most of the problems of professional-applied physical
training of students (future teachers) by means of Ringo.

Author Biographies

Halyna Lavrin, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University

PhD (Physical education and Sport)

Iryna Sereda, Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University

PhD (pedagogical sciences)

References

Волков, В. Л. (2004). Основи професійно-прикладної підготовки студентської молоді. К.: Знання України.

Ильинич, В. И. (1978). ППФП студентов вузов. Научно-методические и организационные основы. М.: Высшая школа.

Коломійцева, О. Е. (2006). Оптимізація професійно-прикладної фізичної підготовки студентів гуманітарних навчальних закладів. (Автореф. дис. канд. наук з фіз. вих.). Харіків, Україна.

Лаврін, Г. З., & Кучер, Т. В. (2009). Рінго – ефективний засіб фізичного виховання студентської молоді. Інноваційні підходи до фізичного виховання і спорту студентської молоді. Матеріали регіонального науково-практичного семінару. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 92-94.

Лаврін, Г.З., Середа, І. О., Волошин, Н., & Возьна, М. (2017). Професійно-прикладна фізичної підготовки студентів педагогічних ВНЗ засобами баскетболу. Актуальні проблеми розвитку традиційних і східних єдиноборств: Збірник тез доповідей XI міжн. Інтернет наук.-метод. конф. Х.: Національна академія Національної гвардії України, Вип.11,41-44.

Маляр, Е. (2006). Реалізація завдань професійно-прикладної фізичної підготовки студентів економічних спеціальностей засобами футболу. Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту, Вип. 10, Т. 1, 330-334.

Огнистий, А. В., Кривокульський, О. І., & Огниста, К. М. (2005). Основи професійноприкладної фізичної підготовки студентів гуманітарного профілю. Методичні рекомендації. Тернопіль: ТНПУ.

Пилипей, Л. Н. (Ed.). (2009). Професійно-прикладна фізична підготовка студентів. Суми : ДВНЗ " УАБС НБУ".

Раевский, Р. Т. (1984). Организационно-методические основы профисионально-прикладной физической подготовки студентов технических вузов. Тез. респ. науч. конф. „Научные проблемы физического развития студентов и повышение их работоспособности.” Донецк. 21-22.

Стефанов, Виталий. Ринго в «Русской гимназии». Вестник Ринго. Retrieved from http://ringo.org.pl/irf/images/referat/ringo_w_rosji.pdf

Anioł-Strzyżewska, K. (2010). Ringo – jeszcze jedna pasja sportowo-organizacyjna prof. W. Starosty. [W:] Kariera naukowa czy pasja życia? W. Starosta., Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej. Instytut Sportu w Warszawie. Wyższa Szkoła Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku. Warszawa.

Anioł-Strzyżewska, K., Obmiński, Z., & Stasch, A. (2016). Badania empiryczne optymalnej formy aktywności fizycznej mężczyzn w wieku średnim. Medyczne zeszyty naukowe Uczelni Warszawskiej im. Marii Skłodowskiej-Curie, №1, 5-20

Sereda, I. O, Lavrin, G. Z, & Kucher, T. V. (2017). Influence of Yoga means on students’ biological age indicators. Physical education of students, 21(3), 140–145. doi:10.15561/20755279.2017.0307

Starosta, W. (2006). Poziom koordynacji ruchowej i skoczności uprawiających ringo. Globalna i lokalna koordynacja ruchowa w wychowaniu fizycznym i sporcie. Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, Vol. 19. Zamiejscowy Wydział Kultury Fizycznej poznańskiej AWF w Gorzowie. Warszawa. 326-333.

Starosta, W., & Strzyżewski, W. (2010). Ringo – polska gra sportowa dla każdego. Results, rules. Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, Vol. 10, 1-152.

Starosta, W., & Wangryn, M. (2012). ABC polskiej gry w ringo (Metodyka nauczania techniki i taktyki). Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej. Polskie Towarzystwo Ringo. Warszawa, Vol. 36, 146.

Starosta, Włodzimierz, & Wangryn, Mariusz. (1995). Ringo – Polish Sports Game for Everybody. – Retrieved from: http://irf.ringo.org.pl/index.php/game-rules/ringo-polish-sports-game-for-everybody Starosta, W., & Pionk, A. (1998). Level of selected co-ordination abilities In ringo players.

Movement coordination in team sport games and martial arts. Academy of Pysical Education in Warsaw – Intitute of Sport and Pysical Education in Biała Podlaska, 224-232.

Strybel, Robert. (2009). Polish-Originated Sport For Fun, Fitness. Sat, Nov 21. Retrieved from: http://ampoleagle.com/polishoriginated-sport-for-fun-fitness-p1809-179.htm

Strzyżewski, W. (1972). Dlaczego właśnie ringo? Wychowanie Fizyczne i Higiena Szkolna, 1, 2-7.

Strzyżewski,W. (1979). Popularization of Ringo as a Method of Movement-, Health- and Recreation Education. Sporterziechung und Evaluation. Schriftenreihe des Bundesinstitut fur Sportwissenschaft, Verlag Karl Hofmann, Schorndorf, Band. №6. 132-136.

Published

2024-07-23

How to Cite

Lavrin, H. ., & Sereda, I. (2024). Sereda The implementation of the tasks of the professionally applied physical preparation of the students of pedagogical universities by means of a game ringo. Sports Games, (1(11), 16–23. https://doi.org/10.15391/zenodo.2543540

Issue

Section

Articles