Application of agile games to the development of physical qualities of swimmers 8 - 9 years

Authors

  • Liliy Sheyko Kharkiv State Academy of Physical Culture, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/zenodo.2543602

Keywords:

swimmers, physical qualities, development, facilities

Abstract

Games on water are interesting and useful and if it is correct to use them,
develop many important qualities and skills at engaged. A game creates the atmosphere of a healthy
competition that forces to carry out not just automatically known movements, but to mobilize the
memory, motor experience, to comprehend what occurs, to compare a situation, to estimate actions.
The big emotionality of a game situation recovers work with children, promotes their
encouragement to systematic swimming classes, develops activity, initiative.Purpose: The aim of
the study was to research the impact of agile games on the development of the physical qualities of
swimmers 8–9 years. Data and Methods: The study involved 20 children of 8–9 years of age who
regularly attend swimming lessons. The subjects were divided into two groups: 10 swimmers in
each group by their skill level (experimental group (EG), control group (CG)). Data collection has
been carried out in the training groups of the swimming pool «Pioneer». Methods applied: analysis
of literary sources; test method (control tests), pedagogical experiment; pedagogical observation;
method of mathematical data processing. Results: the study showed that EG swimmers significantly
improved test results through the use of a set of agile games during training sessions. The CG also
showed an improvement in performance, but it was not as tangible as compared with the EG.
Changes in indicators of pull-up on a crossbar were especially significant in обох groups of
athletes (in EG – 43.63 %; in CG – 38.7 %) and the test forward inclination of body in a sitting
position (in EG – 29.5 %; in CG – 18.9 %).Conclusion: it was found that sports games are an
integral part of the training of swimmers. The proposed method of using agile games during
training sessions with young swimmers allowed to significantly increase the level of physical
qualities of athletes-swimmers 8–9 years.

References

Булгакова, Н. Ж. (2001). Плавание. М. : Физкультура и спортс.

Булгакова, Н. Ж. (2002). Познакомьтесь – плавание. М. : Астрель.

Булгакова, Н. Ж. (2011). Игры у воды, на воде. М. : Физкультура и спорт.

Васильев, В. С. (2010). Обучение детей плаванию. М. : Физкультура и спорт.

Ганчар, И. Л. (1998). Плавание. Теория и методика преподавания. Минск : Четыре четверти.

Еремеева, Л. Ф. (2005). Научите ребенка плавать. Программа обучения плаванию детейm дошкольного и младшего школьного возраста. М. : Детсво-Пресс.

Звізда, І. С. (2002). Ігри та вправи на воді для початкового навчання плавання. Чернівці : ЧНУ.

Иорданская, Ф. А. (2006). Мониторинг здоровья и функциональная подготовленность высококвалифицированных спортсменов в процессе учебно-тренировочной работы и соревновательной деятельности. М. : Советский спорт.

Макаренко, Л. П. (2009). Подготовка юных пловцов. М. : Физкультура и спорт.

Никитский, Б. Н. (2009). Плавание. М. : Просвещение.

Осокина, Т. И. (2011). Как научить детей плавать. М. : Просвещение.

Погребной, А. И. (1999). О некоторых принципах обучения плаванию. Теория и практика физической культуры и спорта, 3, 59-63.

Программа обучения плаванню. Retrieved from https:// zddou25.edumsko.ru.

Птушко, Н. (2005). Технология применения соревновательно-игрового метода на уроках физического воспитания для активизации двигательной деятельности учащихся.

Первое сентября, 11(9). Retrieved from http://spo.1september.ru/2005/11/9.htm.

Шейко, Л. В. (2016). Использование игрового метода для формирования волевой активности у младших школьников при обучении плаванию. Спортивные игры, 1, 75-79.

Шейко, Л. В. (2017). Применение подвижных игр для предупреждения возникновения чувства страха у детей младшего школьного возраста на этапе освоения с водой. Спортивные игры, 1, 84-88.

Шейко, Л. В. (2018). Эффективность применения подвижных игр в воде на этапах начального обучения плаванию детей младшего школьного возраста. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 88-93. doi:10.15391/snsv.2018-2.017

Published

2024-07-23

How to Cite

Sheyko, L. . (2024). Application of agile games to the development of physical qualities of swimmers 8 - 9 years. Sports Games, (1(11), 67–74. https://doi.org/10.15391/zenodo.2543602

Issue

Section

Articles