Virtual and augmented reality gaming technologies in physical education: a review of efficiency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-1.01

Keywords:

interactive learning, motor skills, educational technologies, pedagogical innovations, sports pedagogy, cognitive development, adaptive learning

Abstract

Improving the process of physical education is associated with the introduction of innovative technologies. Virtual and augmented reality (VR/AR) is a promising direction for the modernization of physical education. Purpose: review of the effectiveness of using virtual and augmented reality technologies in physical education. Methods. The research methodology involved conducting a structured review of scientific sources indexed by the Google Scholar system. A structured search was conducted using PoP software. According to the topic of the research, a list of six scientific publications that met the selection criteria was formed step by step. The review was limited to 2020-2024. Results. The relevance of the implementation of VR/AR technologies in the process of physical education of various contingents - from preschoolers to students - has been established. The advantages of VR/AR technologies are to increase the involvement and motivation of learning and training in physical education, as well as their motor skills. As a result of the analysis, two main directions of using VR/AR technologies in physical education were specified: 1) to improve motor skills and training; 2) to increase interest and motivation for physical exercises. Moreover, the researchers do not focus on any particular technology, preferring the game method, which contributes to the gamification of the physical education process. Conclusions. Recent studies have demonstrated the practical value of VR/AR technologies for physical education. The analyzed experience of approbation of VR/AR technologies among schoolchildren and students has certain limitations, but the emphasis is on their potential for the future transformation of the educational process. Further research should be aimed at studying the features of individual VR/AR technologies and the potential possibilities of their use in the physical education of children of different age categories.

Author Biographies

Andrii Yefremenko, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Associate Professor of the Department of Athletics, Candidate of Sciences in Physical Education and Sports

Vitaliy Kolokolov, Physical Training of the National University of Civil Defense of Ukraine

lecturer of the Department of Physical Training

Mariya Pozdnyakova, National University of Civil Defense of Ukraine

lecturer of the department of special and physical training

Svitlana Рiatysotska, Kharkiv State Academy of Physical Culture

Associate Professor of the Department of Informatics and Biomechanics, Candidate of Sciences in Physical Education and Sports

References

Астахов, А., & Єремія, Я. (2021). Ігровий метод як основний засіб навчання рухових дій та створення емоційного клімату на уроці фізичної культури у дітей молодшого шкільного віку. Актуальні проблеми психології і педагогіки: Збірник тез міжнародної науково-практичної конференції. Харків. https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5532

Базилевич, Н. О. (2023). Застосування ігрового методу для формування рухових умінь і навичок професійної спрямованості студентів у процесі фізичного виховання. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 12(172), 201-205. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2023.12(172)

Базильчук, В., Базильчук, О., & Цісар, В. (2024). Інноваційні технології розвитку рухової активності студентів в освітньому середовищі університету. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, 2(55). https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-2-55-47-52

Литвинова, С. (2022). Готовність учнів закладів загальної середньої освіти до використання віртуальної реальності в освітньому процесі. Перспективи та інновації науки, 4 (9). 218-230. https://doi.org/10.52058/2786-4952

Пришляк, В. М., Некрасов, Г. Г., & Цап, І. Г. (2024). Роль інновацій у розвитку сучасних спортивних ігор та їх вплив на фізичну активність і спортивні досягнення. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 8(181), 209-213. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.8(181).38

Сембрат С. В., Троценко В. В., Погребний В. В., Кривенко Ю. О. Оформлення: Сембрат, С. В., Троценко, В. В., Погребний, В. В., & Кривенко, Ю. О. (2024). Організаційно-методичні особливості застосування ігрового методу в освітньому процесі підлітків у закладах загальної середньої освіти. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 10(183), 228-231. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.10(183).41

Фідірко, М. О., Суліма, І. Л., & Бірюков, О. А. (2021). Характеристика ігрового метода фізичного виховання. Наука

та суспільне життя України в епоху глобальних викликів людства у цифрову еру (с. 667-668). Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 21 травня 2021 р.). Одеса: Видавничий дім «Гельветика». https://bit.

ly/4gM0Mfq

Awaluddin, A., Samsudin, S., Puspitorini, W., & Dahlan, F. (2024, January). Augmented Reality and Problem-Based Learning in Physical Education and Sport Learning: A Literature Review. In Second Makassar International Conference on Sports Science and Health (MICSSH 2023) (pp. 84-92). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-94-6463-354-2_13

Bae, M. H. (2023). The effect of a virtual reality-based physical education program on physical fitness among elementary school students. Iranian Journal of Public Health, 52(2), 371. https://doi.org/10.18502/ijph.v52i2.11890

Bores-García, D., Cano-de-la-Cuerda, R., Espada, M., Romero-Parra, N., Fernández-Vázquez, D., Delfa-De-La-Morena, J. M., ... & Palacios-Ceña, D. (2024). Educational Research on the Use of Virtual Reality Combined with a Practice Teaching Style in Physical Education: A Qualitative Study from the Perspective of Researchers. Education Sciences, 14(3), 291. https://doi.org/10.3390/educsci14030291

Calabuig-Moreno, F., González-Serrano, M. H., Fombona, J., & Garcia-Tascon, M. (2020). The emergence of technology in physical education: A general bibliometric analysis with a focus on virtual and augmented reality. Sustainability, 12(7), 2728. http://dx.doi.org/10.3390/su12072728

Chang, K. E., Zhang, J., Huang, Y. S., Liu, T. C., & Sung, Y. T. (2020). Applying augmented reality in physical education on motor skills learning. Interactive Learning Environments, 28(6), 685-697. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1636073

Darmawan, G. E. B., Parwati, N. N., Warpala, I. W. S., & Divayana, D. G. H. (2023). The effect of augmented reality media and motivation towards students’learning outcomes in traditional games: physical, sport, and health education. Synesis (ISSN 1984-6754), 15(4), 206-219. https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/download/2782/3652

Dong, Z., & Sha, N. (2024). Exploration of the Path to Improve the Quality of Physical Education Teaching in Colleges and Universities with the Help of VR Technology. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9(1). Р. 1-16. https://doi.org/10.2478/amns-2024-2174

Ekdahl, D. (2022). Both physical and virtual: on immediacy in esports. Frontiers in Sports and Active Living, 4, 883765. https://doi.org/10.3389/fspor.2022.883765

Feng, C. (2020, October). Research on the application of computer virtual reality technology in college physical education teaching. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1648, No. 2, p. 022035). IOP Publishing. https://10.1088/1742-6596/1648/2/022035

Feng, Y., You, C., Li, Y., Zhang, Y., & Wang, Q. (2022). Integration of computer virtual reality technology to college physical education. Journal of web engineering, 21(7), 2049-2071. https://10.13052/jwe1540-9589.2173

Fernández-Vázquez, D., Navarro-López, V., Cano-de-la-Cuerda, R., Palacios-Ceña, D., Espada, M., Bores-García, D., ... & Romero-Parra, N. (2024). Influence of Virtual Reality and Gamification Combined with Practice Teaching Style in Physical Education on Motor Skills and Students’ Perceived Effort: A Mixed-Method Intervention Study. Sustainability, 16(4), 1584. https://doi.org/10.3390/su16041584

Gulich, I. (2024). Application of augmented reality (AR) and virtual reality (VR) in physical education. Innovative pedagogical technologies in the digital school: Proceedings of the VI International Scientific and Practical Conference of Young Scientists (pp. 167-169). Kharkiv, Ukraine. https://doi.org/10.5281/zenodo.13625099

Hamizi, M. A. A. B. M., Mokmin, N., & Ariffin, U. (2022). Virtual reality technology in physical education: A systematic review in instructional design & implementation. Adv J Tech Vocat Educ, 6(1), 6-12. https://doi.org/10.26666/rmp.ajtve.2022.1.2

He, X. (2024). Utilizing Virtual Reality and Online Gaming for the Construction and Application of Distance Physical Education Teaching Window in Emergency Situations. Computer-Aided Design and Applications, 21, 223-236. https://doi.org/10.14733/cadaps.2024.S5.223-236

Published

2025-02-07

How to Cite

Yefremenko, A. ., Kolokolov, V., Pozdnyakova, M., & Рiatysotska S. (2025). Virtual and augmented reality gaming technologies in physical education: a review of efficiency. Sports Games, (1(35), 5–15. https://doi.org/10.15391/si.2025-1.01