Causes and Consequences of Unsuccessful Psychological Adaptation as a Component of Integral Preparedness of 16-20-Year-Old Basketball Players for Super League Teams at the Stage of Preparation for High Achievements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-1.05

Keywords:

basketball, integral preparedness, psychological adaptation, stage of preparation for high achievements, Super League teams

Abstract

The article analyzes the problem of unsuccessful psychological adaptation as a component of integral preparedness of 16-20-year-old basketball players for Super League teams at the stage of preparation for high achievements. Purpose of the Study is to analyze the causes and consequences of unsuccessful adaptation as a component of integral preparedness of 16-20-year-old basketball players for Super League teams, based on a review of scientific and methodological literature. Methods. Analysis of specialized scientific and methodological literature, generalization and systematization of data. Results. An analysis of scientific and methodological literature highlights that one of the key issues in improving the long-term training system in basketball is the application of modern interdisciplinary approaches to prepare a greater number of highly qualified athletes. In recent years, researchers in sports games and psychology have conducted numerous researches on athletes at the problematic stage in the long-term training system – the stage of preparation for high achievements. Unlike previous studies, our research focuses on identifying contemporary factors contributing to decreased integral preparedness of basketball players at this stage to develop and scientifically substantiate a pedagogical technology for integral preparedness in Super League teams as well as to designing a system of interconnected training and non-training tools and methods based on individual, personal activity, differentiated, and synergistic approaches. Conclusions. The study analyzed the causes and consequences of unsuccessful or prolonged adaptation of 16-20-year-old basketball players to Super League teams. Further research involves conducting surveys of young basketball players to determine their individual characteristics of integral preparedness at the stage of preparation for high achievements.

Author Biographies

Elena Mitova, Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

Associate Professor, Head of the Department of Sports Games

Dmytro Botsuliak, Prydniprovska State Academy оf Physical Culture аnd Sports

postgraduate of the Department of Sports Games

References

Балан, Б.А. (2024). Фізична підготовленість як фактор ефективності змагальної діяльності футболістів 17-18- річного віку в період переходу до професійних команд. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 11 (184), 34-39. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.10(183).06

Безмилов, М.М. (2010). Критерії відбору кваліфікованих баскетболістів у команду [дисертація]. Київ.

Безмилов, М.М. (2023). Теоретико-методичні основи підготовки найближчого резерву національних збірних команд в ігрових видах спорту (на матеріалі баскетболу) [автореферат]. К.

Борисова, О., Шльонська, О., & Шутова, С. (2024). Сучасні аспекти формування збірних команд у баскетболі. Спортивні ігри, (4(34), 5–14. https://doi.org/10.15391/si.2024-4.01

Вейнберг, Р.С. & Гоулд, Д. (2001). Психології спорту. К.: Олімпійська література.

Мітова, О.О. (2004). Інтегральна підготовка молодих баскетболістів 17-19 років при переході у команди суперліги [дисертація]. Дніпро.

Мітова, О.О. & Шинкарук, О.А. (2022). Обґрунтування підходу до формування системи контролю в командних спортивних іграх. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 191-200. doi:10.32540/2071-1476-2022-1-191.

Мітова, О.О. (2022a). Теоретико-методичні основи контролю у командних спортивних іграх в процесі багаторічної підготовки. Монографія. Дніпро. ТОВ «Дріант».

Мітова, О. (2022b). Динаміка розвитку командних спортивних ігор як підґрунтя формування сучасної системи контролю у командних спортивних іграх. Фізична культура, спорт та здоров’я нації, 13(32), 198-211. DOI:10.31652/2071-5285-2022-13(32)-198-211

Мітова, О.О. & Шевяков, О.В. (2023). Забезпечення інтегральної підготовки молодих гравців у командних видах спорту з позицій психології праці. Навчальний посібник. Дніпро: ПДАФКіС, ТОВ Дріант.

Мітова, Олена & Боцуляк, Дмитро (2024). Чинники, що впливають на зниження інтегральної підготовленості баскетболістів на етапі підготовки до вищих досягнень. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 162-170. DOI:10.32540/2071-1476-2024-3-162.

Ніколаєнко, В.В (2014). Технологія підвищення тактико-технічної майстерності на етапах багаторічної підготовки футболістів. Молодіжний науковий вісник (Фізичне виховання і спорт), 13, 59–63.

Олійник, І. & Дорошенко Е. (2018). Соціометричні показники в системі оцінки психологічного клімату волейбольної команди. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 93-98.

Олійник, І. (2021). Підвищення ефективності змагальної діяльності кваліфікованих волейболісток шляхом оптимізації психологічного клімату команди [дисертація]. Дніпро.

Перцухов, А. (2013). Корекція спеціальної фізичної та техніко-тактичної підготовки футболістів 17-19 років при переході у професійні команд. [дисертація]. Харків.

Платонов, В.М. (2020). Сучасна система спортивного тренування. К.: Перша друкарня,

Сушко, Р. & Дорошенко, Е. (2019). Технологія підготовки збірних команд у спортивних іграх з урахуванням чинників міграції. Спортивний вісник Придніпров`я, 3, 68-77.

Сюй, Лі (2024). Контроль підготовки кваліфікованих баскетболістів з урахуванням психофізіологічних характеристик [дисертація]. К.

Чернявська, Т. (2024). Емоційне благополуччя та успішність у командних видах спорту. Спортивні ігри, 1(31), 75–85. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.07

Чжан, Ці (2024). Критерії відбору та спортивної орієнтації баскетболістів на етапі підготовки до вищих досягнень [дисертація]. К.

Чжан, Ці & Безмилов, М.М. (2024). Пріоритетна значущість факторів для відбору баскетболістів різного амплуа на етапі підготовки до вищих досягнень. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 4 (177), 190–196. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.4(177).38

Шутова, С.Є. (2000). Психологічні фактори, які забезпечують ефективність змагальної діяльності баскетболістів високої кваліфікації [автореферат]. К.

Bezmylov, M., Shynkaruk, O., Griban, G., Semeniv, B., Yudenko, O., Lytvynenko, A., Otroshko, O., Kholchenkova, N., Kurtova H., Kostenko, M. & Osmanova A. (2022). Peculiarities of physical fitness of 17-20 years old basketball players taking into account their playing role. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10(6), 1163-1172. DOI: 10.13189/saj.2022.100606

Goleman, Daniel (1996). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. USA. Bloomsbary.

Jeff, Duke. (2014). 3-D Coach: Capturing the Heart Behind the Jersey. Fellow of Cristian Athletes and Jeff Duke, USA.

Lavega, P., Alonso, J.I., Etxebeste, J., Lagardera, F., & March, J. (2014). Relationship between traditional games and the intensity of emotions experienced by participants. Research Quarterly for Exercise and Sport, 85(4), 457-467.

Martens, Rainer. (2012). Successful coaching. USA.

Mitova, Elena (2013). The integral training of basketball players ages 17-19 years while transferring into superleage teams. 17th International Scientific Congress: Olympic Sport and Sport for All. Congress Рroceedings. China, Beijing, 255-256.

National Basketball Coaches Association NBA Coaches Playbook:Techniques, Tactics, And Teaching Points. (2009). Human Kinetics. USA.

Sushko, R. & Doroshenko, Е. (2017). Рrofessionalization issuesof concern as a factor of sports games globalization (basing on basketball). Proceedings of the VII International Academic Congress "Fundamental and Applied Studies in EU and CIS Countries" (United Kingdom, Cambridge, England, 26-28 February 2017). “Cambridge University Press”, 128-132.

Sushko, R., Vysochina, N., Vorobiova, A., Doroshenko, E, Pastuhova, V. & Vysochin, F. (2019). Psychological selection in game sports on the basketball example. Journal of Physical Education and Sport, 19 (3), 1708-1714. https://doi.org/10.7752/jpes.2019.03250

Zhigong, S., Bezmylov, M. & Shynkaryk, O. (2022). Indivadual characteristics of physical and mental development and their

connection with regular physical exercises when playing basketball. Current Psychology. Published online: 09 September

https://doi.org/10.1007/s12144-022-03692-w

Published

2025-02-07

How to Cite

Mitova, E., & Botsuliak, . D. (2025). Causes and Consequences of Unsuccessful Psychological Adaptation as a Component of Integral Preparedness of 16-20-Year-Old Basketball Players for Super League Teams at the Stage of Preparation for High Achievements. Sports Games, (1(35), 40–48. https://doi.org/10.15391/si.2025-1.05