Comparative analysis of the involvement of student youth in sports games during martial law

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-1.06

Keywords:

sports games, student, sports-oriented physical education, involvement

Abstract

The institutions of higher education of Ukraine are currently actively using sports-oriented physical education, the content of which is shaped by the requirements for the use of sports popular among student youth and areas of health-related movement activity, among which sports games play a key role. During the application of the optional form of education in the educational process, the main task of physical education in non-sports higher education institutions is to ensure the constant interest of student youth and involvement in physical exercises, maintaining a healthy lifestyle, and replenishing knowledge about ways to preserve and strengthen one's health.Purpose of the study: carrying out a comparative analysis of the involvement of students of higher education of V. N. Karazin Kharkiv National University to practice sports games in the course of sports-oriented phy sical education in the optional form of classes during martial law in Ukraine. Research methods: full-time higher education students (n=4279) of V. N. Karazin Kharkiv National University participated in the study. The following methods were used during the research: theoretical analysis of scientific and methodological literature on the use of sports games in the physical education of student youth in universities of Ukraine, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.Results of the study. During the martial law, there is a sharp decrease in the absolute  number of students engaged in sports-oriented physical education, in particular sports games. However, with a general decrease in the number of people engaged in sports-oriented physical education after the introduction of martial law, studies of the interest of higher education students in playing sports showed a sharp decrease (from 43.7% to 28%) in the first year of martial law, with a subsequent increase relative number to 35.3% in the 2023-2024 academic year, and in the 2024-2025 academic year - up to 45.7%. Conclusions. Sports-oriented physical education contributes to increasing the interest of students of higher education in physical culture, in particular sports games, in the educational space of higher education institutions, as a result of which the level of knowledge about physical education in general and in a specific sport in particular is improved, increasing the level of motor activity both in educational and and extracurricular time.

Author Biographies

Volodymyr Temchenko, V. N. Karazin Kharkiv National University

PhD (Physical education and Sport), assistant professor

Anastasiia Kolenchenko, V. N. Karazin Kharkiv National University

senior teacher

Hennadii Konyk, V. N. Karazin Kharkiv national university

senior teacher

Kateryna Chupyr, V. N. Karazin Kharkiv national university

senior teacher

Romana Sirenko, Private higher education institution "Lviv medical university"

doctor of science in public administration, professor

References

Антіпова, Ж.І., Барсукова, Т.О. & Завезаев, В.В. (2020). Волейбол як засіб розвитку фізичних якостей студентів навчальних закладів вищої освіти. Do desenvolvimento mundial como resultado de realizações em ciência e investigação científica, 3(16), 48–51. DOI: 10.36074/09. 10.2020.v3.16

Бринзак, С., & Костенко, М. (2023). Залучення студентів аграрних вузів до занять фізичним вихованням на основі їхніх потреб у руховій активності. Здоров’я людини і нації, 2, 7–18. https://doi.org/10.31548/humanhealth.2.2023.7

Глоба, Т.А., & Захаріна, Є.А. (2020). Сучасні концептуальні підходи до організації здоров’язберігальної діяльності в закладах вищої освіти: світові розвідки. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 69(2), 75–79. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-2.14

Городинський, С. (2021). Роль рухової активності студентської молоді у процесі формування фахівців. Граль науки, 1, 470-473. DOI:10.36074/grail-of-science.19.02.2021.100

Дідковський, В.А., Кузенков, О.В., & Твердохліб, О.Ф. (2022). Атлетизм в аспектах професійної підготовки студентів, процесу зміцнення здоров’я, підвищення працездатності, усунення недоліків фізичного стану. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 15, 2 (146) 22, 31–35. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2022.2(146).07

Дутчак, М., & Чеховська, Л. (2024). Залучення студентської молоді до оздоровчої рухової активності: виклики та можливості сьогодення. Physical culture and sport: scientific perspective, (2), 128–134. https://doi.org/10.31891/pcs.2024.2.18

Крівєнцова, О.В., Кривенцова, І.В., & Семашко, С.А. (2024). Фізичне виховання у закладах вищої освіти в умовах воєнного стану. Здоров'я нації і вдосконалення фізкультурно-спортивної освіти, 27–29.

Мирошніченко, В.О., & Євтушенко, І.М. (2023). Педагогічні умови мотивації студентів аграрних закладів вищої освіти до фізичного виховання в умовах воєнного стану. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Серія 15, (11(171), 128–133. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2023.11(171).26

Митчик, О.П., Тарасюк, В.Й., & Мороз, М.С. (2023). Фізичне виховання студентів в умовах обмеження рухової активності. Академічні студії. Серія «Педагогіка», (1), 110–115. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.1.16

Митчик, О.П., Тарасюк, В.Й., Чих, А.Г., & Констанкевич, В.П. (2024). Спортивні ігри у фізичному вихованні студентів закладу вищої освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка», (3), 9–14. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2023.3.2

Мунтян, В.С., & Попрошаєв, О.В. (2020). Мотиваційно-ціннісне ставлення студентів до навчання, фізичного виховання і здорового способу життя: компаративний аналіз. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 15, (5(125), 109–115. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2020.5(125).21

Ольховий, О.М., Темченко, В.О., & Петренко, Ю.М. (2015). Вплив інформаційно-комунікаційних технологій на залучення студентів до спортивно орієнтованого фізичного виховання. Слобожанський науково-спортивний вісник, (4), 70-73.

Попрошаєв, О.В. & Білик, О.А. (2021). Організація фізичного виховання у закладах вищої освіти: тенденції та перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 5к (134), 111-116.

Попрошаєв, О.В., Мунтян, В.С., & Гоєнко, М.І. (2020). Особливості організації процесу дистанційного навчання з фізичного виховання. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 4, 70–75.

Рядова, Л., Корчагін, М., Мкртічян, О., & Коновалов, В. (2024). Ефективність використання спортивних ігор на заняттях із фізичного виховання. Спортивні ігри, 3(33), 62–83. https://doi.org/10.15391/si.2024-3.07

Самохвалова, І.Ю., Харченко, С.М., & Коломієць, А.Я. (2023). Спортивні ігри в системі фізичного виховання студентів аграрного університету: навчально-методичний посібник. Суми.

Темченко, В., Акінін, Л., & Мананчиков А. (2023). Дистанційне спортивно орієнтоване фізичне виховання здобувачів вищої освіти. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності, 210–214.

Темченко, В.О., & Ковтун, О.В. (2019). Динаміка технічної підготовленості дівчат, які займаються настільним тенісом в процесі спортивно орієнтованого фізичного виховання. Український журнал медицини, біології та спорту, 3(19), 87–91. http://dx.doi.org/10.26693/jmbs04.03.087

Темченко, В. О., Ковтун, О. В., & Тимченко Г. М. (2020). Динаміка фізичної підготовленості дівчат, які займаються настільним тенісом в процесі спортивно орієнтованого фізичного виховання. Спортивні ігри. 2(16), 69–75. doi: 10.15391/si.2020-2.07

Топчієва, Г.О. (2020). Фізичне виховання як фактор залучення студентів до самостійних занять фізичними вправами. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації, 65, 403-406.

Юрчишин, Ю., Мисів, В., Погребняк, Т., & Потапчук, С. (2019). Сучасні способи залучення молоді до оздоровчої рухової активності. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, (15), 105–109. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2019-15.105-109

Griban, G., Lyakhova, N., Sirenko, R., Terentieva, N., Sahach, O., Salnykova, S., & Kanishcheva, O. (2024). State of students’ health and physical fitness under the restrictions of martial law. Acta Balneologica, 66 (5), 324-329. doi: 10.36740/ABAL202405105

Griban, G, Moskalenko N., Adyrkhaiev S. et al. (2022). Dependence of students’ health on the organization of their motor activity in higher educational institutions. Acta Balneologica, 5(171), 445–450. doi: 10.36740/ABAL202205112.

Lass-Hennemann, J, Sopp, M.R., Ruf, N. et al. (2024). Generation climate crisis, COVID-19, and Russia-Ukraine-War: global crises and mental health in adolescents. Eur Child Adolesc Psychiatry, 33(7), 2203–2216. doi:10.1007/s00787-023-02300-x.

Olkhovy, O., Petrenko, Y., Temchenko, V., & Timchenko, A. (2015). Model of students’ sport-oriented physical education with application of information technologies. Physical Education of Students, 19(3), 29–37. https://doi.org/10.15561/20755279.2015.0304

Tsagkaris, C., Ozturk, N., & Matiashova, L. (2023). Missile attacks in Ukraine are torpedoing global health. QJM, 116(2), 149. doi:10.1093/qjmed/hcac269.

Published

2025-02-07

How to Cite

Temchenko, V., Kolenchenko, A. ., Konyk, H., Chupyr, K., & Sirenko, R. (2025). Comparative analysis of the involvement of student youth in sports games during martial law. Sports Games, (1(35), 49–58. https://doi.org/10.15391/si.2025-1.06