Формування міжнародного іміджу футбольних клубів
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-3.01Ключові слова:
імідж, футбол, клуб, бренд, спортАнотація
Мета. визначити шляхи формування міжнародного іміджу футбольних клубів.
Матеріали і методи: аналіз наукової, професійної та періодичної літератури, спостереження тощо.
Результати. Вкрай позитивно на іміджі клубу та можливостях його подальшого просування позначається запрошення відомих спортсменів. Прикладом цього може бути придбання 2018 року італійським «Ювентусом» Кріштіану Роналду. Президент клубу Андреа Аньєллі зазначав, що рішення про підписання 33-річного португальця, яке обійшлося «Ювентусу» в 340 мільйонів євро (ціна на трансферному ринку, виплати гравцеві та податки), було обґрунтовано не тільки зі спортивної точки зору, а й з позиції використання можливостей особистого бренду спортсмена. Важливо відзначити, що Кріштіану Роналду є не лише видатним спортсменом, а й великою медіаперсоною: він найпопулярніша людина в Instagram з 217,3 мільйонами передплатників (станом на 9.05.2020). Трансфер популярного гравця був грамотно використаний для глобального просування клубу, у тому числі на неєвропейському ринку. Так званий «ефект Роналду» призвів до того, що за добу (з 10 по 11 липня) після офіційного оголошення угоди кількість передплатників облікового запису клубу в соціальних мережах збільшилася на 2,2 мільйона. Кількість передплатників у соціальній мережі Instagram збільшилося з 9,8 мільйонів до 39,4 мільйонів (станом на 9.05.2020), а у Weibo, китайському аналогу Facebook, зросло з 200 тисяч до 2,7 мільйонів.
Висновки. Таким чином, в умовах глобалізації спорту, проблема міжнародної конкуренції футбольних клубів за аудиторію, ринки та спонсорів набуває важливої ролі. Клуби цілеспрямовано працюють над розвитком та просуванням свого позитивного іміджу на міжнародній арені. З цією метою клуби регулюють свою трансферну політику, набуваючи зарубіжних гравців із «екзотичних» країн чи світових суперзірок, які мають глобальну популярність.
Посилання
Бабенко, Д. & Байрачний, О. (2022). Історичні аспекти розвитку футбольних клубів у незалежній Україні. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 59–63. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.2.59–63
Волік, С.В. & Мулик, В.В. (2014). Формування іміджу футбольних клубів України. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(40), 57–60. https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/24393/22040
Гончаренко, Є.В. (2017). Телебачення як джерело прибутку у футболі в Європі. Молодь та олімпійський рух : зб. тез доп. X Міжнар. конф., 24-25 травня 2017 р. К., 245-247.
Гончарук, С.А. & Латишев М.В. (2018). Аспекти фінансової діяльності футбольних топ клубів Європи. Вісник СНТ, 10, 148–152.
Гринь, О.Р., Капосльоз, Г.В. & Позднишев Є.В. (2022). Імідж футбольних фанатів як маркер їхнього психологічного благополуччя. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права, 1, 74–80. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.1.11
Доходи від УЄФА критично важливі для клубів, особливо з України (2023). [Електронний ресурс] https://1927.kiev.ua/news/124134-dohodi-vid-uefa-kriticno-vazlivi-dla-klubiv-osoblivo-z-ukraini
Консультант з оцінки брендів «Brand finance». Режим доступу: https://brandirectory.com/
Мелех, Я.Р. (2018). Облік і аналіз нематеріальних спортивних активів футбольних клубів : дис. … канд. економ. наук. Львів.
Позднишев, Є.В. (2017). Роль інструментів психотехнологій у формуванні та просуванні іміджу суб’єктів спортивної діяльності. Психологія: реальність і перспективи: Зб. наук. пр. Рівн. держ. гум. ун-ту. Вип. 8. Рівне : РДГУ, 220-225.
Позднишев, Є.В. (2017). Особливості використання психотехнологій формування та підтримки іміджу спортсменів в умовах глобалізації. Наук. вісник Херс. держ. ун-ту. Серія: Психологічні науки. Вип. 4, Том 2, 146-151.
Птухін, С.Ю., Попов, О.Є. & Бондар, А.С. (2020). Менеджмент футбольного клубу «Металіст 1925». ХДАФК. 6.
Регламент з атестації футбольних клубів Української Прем’єр-Ліги федерація футболу України (2018). Режим доступу: https://uaf.ua/files/biblioteka/
Рейкін, В. & Більо, І. (2022). Теоретичний аналіз професійної футбольної індустрії: економічний підхід. Економіка та суспільство, 35. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-8
Садовник О. (2006). Модель іміджу українського спорту, сформована на основі інформаційних повідомлень засобів масової комунікації. Вісник Львів. у-ту : Серія журналістики. Вип. 28, 306-310. http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/journalism/article/viewFile/3753/3783
Устенко, Б. (2016). Організаційні зміни в структурі європейських професійних футбольних клубів під впливом комерціалізації. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 4, 21-24.
Філіппов, В.Ю. & Борисенко, А.С. (2017). Економічна диверсифікація, як трендовий елемент стратегічного управління діяльності українських футбольних клубів. Економіка: реалії часу, 5(33), 24-30. https://economics.opu.ua/files/archive/2017/Nо5/24.pdf
Якімінський, О. (2003). Значення іміджу для сфери спорту. Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. Львів: ЛДІФК, Вип. 7, Т. 1, 21-23.
Football.ua – Новини футболу - Футбол онлайн - Результати матчів, трансляції – football.ua. Football.ua - Новини футболу - Футбол онлайн - Результати матчів, трансляції – football.ua. URL: https://football.ua/ (дата звернення: 29.12.2023).
Beech, J. & Chadwick, S. (2018). The Marketing of Sport.
CreativeSportShots. Топ-10 футбольних клубів із найбільшим прибутком у 2022 році. ua.tribuna.com.
URL:https://ua.tribuna.com/uk/blogs/creativesportshots/3071285- top10-futbolnyx-klubiv-iz-najbilshym-prybutkom-u-2022-roczi/ (дата звернення: 29.12.2023).
Freestone, C.J. & Manoli, A.E. (2017). Financial fair play and competitive balance in the premier league. Sport, Business and Management: An International Journal, 7(2), 175–196. https://doi.org/10.1108/SBM-10-2016-0058
Gallagher, R. & Quinn, B. (2020). Regulatory own goals: The unintended consequences of economic regulation in professional football. European Sport Management Quarterly, 20(2), 151–170. https://doi.org/10.1080/16184742.2019.1588344
Kulikova, L. & Goshunova, А. (2017). Efficiency measurement of professional football clubs: a non-parametric approach. Life Science Journal, 11th Edition, 117–122.
Roberts, A., Roche, N., Jones, C. & Munday, M. (2016). What is the value of a Premier League football club to a regional economy?. European Sport Management Quarterly, 16(5)th Edition, 575–591. https://doi.org/10.1080/16184742.2016.1188840
Rossi, G., Goossens, D., Di Tanna, G.L. & Addesa, F. (2019). Football team performance efficiency and effectiveness in a corruptive context. The Calciopoli case. European Sport Management Quarterly, 19(5)th Edition, 583-604. https://doi.org/10.1080/16184742.2018.1553056
Scelles, N., Szymanski, S. & Dermit-Richard, N. (2018). Insolvency in French soccer: The case of payment failure. Journal of Sports Economics, 19(5), 603–624. https://doi.org/10.1177/1527002516674510
The European Club Footballing Landscape. URL: https://editorial.uefa.com/resources/027e-174740f39cc6-d205dd2e86bf1000/ecfl_bm_report_2022_high_resolution_.pdf.
The official website for European football. UEFA.com. URL: https://www.uefa.com (date of access: 29.12.2023)
Unsupported Browser. UEFA Documents. URL: https://documents.uefa.com/v/u/MFxeqLNKelkYyh5JSafuhg (date of access: 29.12.2023).
Villa, G. & Lozano, S. (2016). Assessing the scoring efficiency of a football match. European Journal of Operational Research, 255(2), 559–569.







