Formation of the international image of football clubs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-3.01

Keywords:

image, football, club, brand, sport

Abstract

Purpose. to identify ways to shape the international image of football clubs.

Material and Methods: analysis of scientific, professional and periodical literature, observations, etc.

Results. The invitation of famous athletes has an extremely positive effect on the image of the club and its further promotion opportunities. An example of this is the acquisition of Cristiano Ronaldo by the Italian Juventus in 2018. The club's president, Andrea Agnelli, noted that the decision to sign the 33-year-old Portuguese, which cost Juventus 340 million euros (transfer market price, player payments and taxes), was justified not only from a sporting point of view, but also from the position of using the opportunities of the athlete's personal brand. It is important to note that Cristiano Ronaldo is not only an outstanding athlete, but also a major media personality: he is the most popular person on Instagram with 217.3 million subscribers (as of 05/09/2020). The transfer of a popular player was competently used for the global promotion of the club, including in the non-European market. The so-called "Ronaldo effect" led to the fact that in the 24 hours (from July 10 to 11) after the official announcement of the deal, the number of subscribers to the club's social media account increased by 2.2 million. The number of subscribers on the social network Instagram increased from 9.8 million to 39.4 million (as of May 9, 2020), and on Weibo, the Chinese analogue of Facebook, it increased from 200 thousand to 2.7 million.

Conclusions. Thus, in the context of the globalization of sports, the problem of international competition of football clubs for audiences, markets and sponsors is gaining importance. Clubs are working purposefully to develop and promote their positive image in the international arena. To this end, clubs regulate their transfer policy, acquiring foreign players from "exotic" countries or world superstars who have global popularity.

Author Biography

Iryna Klymets , Lesia Ukrainka Volyn National University

Postgraduate Student, Department of Sports Theory and Physical Culture

References

Бабенко, Д. & Байрачний, О. (2022). Історичні аспекти розвитку футбольних клубів у незалежній Україні. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 59–63. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.2.59–63

Волік, С.В. & Мулик, В.В. (2014). Формування іміджу футбольних клубів України. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(40), 57–60. https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/24393/22040

Гончаренко, Є.В. (2017). Телебачення як джерело прибутку у футболі в Європі. Молодь та олімпійський рух : зб. тез доп. X Міжнар. конф., 24-25 травня 2017 р. К., 245-247.

Гончарук, С.А. & Латишев М.В. (2018). Аспекти фінансової діяльності футбольних топ клубів Європи. Вісник СНТ, 10, 148–152.

Гринь, О.Р., Капосльоз, Г.В. & Позднишев Є.В. (2022). Імідж футбольних фанатів як маркер їхнього психологічного благополуччя. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права, 1, 74–80. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.1.11

Доходи від УЄФА критично важливі для клубів, особливо з України (2023). [Електронний ресурс] https://1927.kiev.ua/news/124134-dohodi-vid-uefa-kriticno-vazlivi-dla-klubiv-osoblivo-z-ukraini

Консультант з оцінки брендів «Brand finance». Режим доступу: https://brandirectory.com/

Мелех, Я.Р. (2018). Облік і аналіз нематеріальних спортивних активів футбольних клубів : дис. … канд. економ. наук. Львів.

Позднишев, Є.В. (2017). Роль інструментів психотехнологій у формуванні та просуванні іміджу суб’єктів спортивної діяльності. Психологія: реальність і перспективи: Зб. наук. пр. Рівн. держ. гум. ун-ту. Вип. 8. Рівне : РДГУ, 220-225.

Позднишев, Є.В. (2017). Особливості використання психотехнологій формування та підтримки іміджу спортсменів в умовах глобалізації. Наук. вісник Херс. держ. ун-ту. Серія: Психологічні науки. Вип. 4, Том 2, 146-151.

Птухін, С.Ю., Попов, О.Є. & Бондар, А.С. (2020). Менеджмент футбольного клубу «Металіст 1925». ХДАФК. 6.

Регламент з атестації футбольних клубів Української Прем’єр-Ліги федерація футболу України (2018). Режим доступу: https://uaf.ua/files/biblioteka/

Рейкін, В. & Більо, І. (2022). Теоретичний аналіз професійної футбольної індустрії: економічний підхід. Економіка та суспільство, 35. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-8

Садовник О. (2006). Модель іміджу українського спорту, сформована на основі інформаційних повідомлень засобів масової комунікації. Вісник Львів. у-ту : Серія журналістики. Вип. 28, 306-310. http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/journalism/article/viewFile/3753/3783

Устенко, Б. (2016). Організаційні зміни в структурі європейських професійних футбольних клубів під впливом комерціалізації. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 4, 21-24.

Філіппов, В.Ю. & Борисенко, А.С. (2017). Економічна диверсифікація, як трендовий елемент стратегічного управління діяльності українських футбольних клубів. Економіка: реалії часу, 5(33), 24-30. https://economics.opu.ua/files/archive/2017/Nо5/24.pdf

Якімінський, О. (2003). Значення іміджу для сфери спорту. Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. Львів: ЛДІФК, Вип. 7, Т. 1, 21-23.

Football.ua – Новини футболу - Футбол онлайн - Результати матчів, трансляції – football.ua. Football.ua - Новини футболу - Футбол онлайн - Результати матчів, трансляції – football.ua. URL: https://football.ua/ (дата звернення: 29.12.2023).

Beech, J. & Chadwick, S. (2018). The Marketing of Sport.

CreativeSportShots. Топ-10 футбольних клубів із найбільшим прибутком у 2022 році. ua.tribuna.com.

URL:https://ua.tribuna.com/uk/blogs/creativesportshots/3071285- top10-futbolnyx-klubiv-iz-najbilshym-prybutkom-u-2022-roczi/ (дата звернення: 29.12.2023).

Freestone, C.J. & Manoli, A.E. (2017). Financial fair play and competitive balance in the premier league. Sport, Business and Management: An International Journal, 7(2), 175–196. https://doi.org/10.1108/SBM-10-2016-0058

Gallagher, R. & Quinn, B. (2020). Regulatory own goals: The unintended consequences of economic regulation in professional football. European Sport Management Quarterly, 20(2), 151–170. https://doi.org/10.1080/16184742.2019.1588344

Kulikova, L. & Goshunova, А. (2017). Efficiency measurement of professional football clubs: a non-parametric approach. Life Science Journal, 11th Edition, 117–122.

Roberts, A., Roche, N., Jones, C. & Munday, M. (2016). What is the value of a Premier League football club to a regional economy?. European Sport Management Quarterly, 16(5)th Edition, 575–591. https://doi.org/10.1080/16184742.2016.1188840

Rossi, G., Goossens, D., Di Tanna, G.L. & Addesa, F. (2019). Football team performance efficiency and effectiveness in a corruptive context. The Calciopoli case. European Sport Management Quarterly, 19(5)th Edition, 583-604. https://doi.org/10.1080/16184742.2018.1553056

Scelles, N., Szymanski, S. & Dermit-Richard, N. (2018). Insolvency in French soccer: The case of payment failure. Journal of Sports Economics, 19(5), 603–624. https://doi.org/10.1177/1527002516674510

The European Club Footballing Landscape. URL: https://editorial.uefa.com/resources/027e-174740f39cc6-d205dd2e86bf1000/ecfl_bm_report_2022_high_resolution_.pdf.

The official website for European football. UEFA.com. URL: https://www.uefa.com (date of access: 29.12.2023)

Unsupported Browser. UEFA Documents. URL: https://documents.uefa.com/v/u/MFxeqLNKelkYyh5JSafuhg (date of access: 29.12.2023).

Villa, G. & Lozano, S. (2016). Assessing the scoring efficiency of a football match. European Journal of Operational Research, 255(2), 559–569.

Published

2025-05-31

How to Cite

Klymets , I. . (2025). Formation of the international image of football clubs. Sports Games, (3(37), 5–9. https://doi.org/10.15391/si.2025-3.01

Issue

Section

Articles