The role of social and psychological, personal factors in the formation of motivation in 17-18 year old boys to play volleyball
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-3.03Keywords:
motivation, volleyball, young men aged 17-18Abstract
Purpose. To identify the main factors influencing the motivation to play volleyball in young men aged 17-18 and to analyze the role of social and psychological, personal factors in the formation of motivation to play volleyball.
Material and Methods. The survey was organized on the basis of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University and Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas. 84 people, namely: students (young men aged 17-18; 76 people) and coaches (8 people) participated in it .
The following research methods were used during data collection: theoretical analysis of scientific and educational and methodological literature, questionnaires, pedagogical observation, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics.
Results. The results of the survey confirm that the motivation of volleyball players is multifaceted, and the main factors influencing participation in sports are related to personal and psychosocial development. Social connections, technical improvement and physical health significantly outweigh external factors such as status and awards. The results emphasize the importance of creating a favorable social environment and an individual approach to each athlete to increase motivation and achieve high results.
Conclusions. The motivation of young men to play volleyball is largely determined by personal, social and psychological factors, among which social connections, technical improvement, physical health and physical fitness are the most important. 27 % of respondents chose volleyball because of its accessibility, and 25 % noted the importance of the conditions for conducting classes. Personal qualities, such as mobility and agility, as well as physical characteristics, such as height, also play an important role in choosing this sport.
Social connections, particularly relationships with coaches, turned out to be the most important motivation. Lack of family support negatively impacts boys’ motivation, while positive interactions in the sports environment help to increase self-esteem. Technical improvement was identified as a cricial factor contributing to motivation, as training efforts are directly related to the level of achievement in sports.
References
Безверхня, Г. В. (2004). Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів 5-11-х класів. Автореф. дис. на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту. Львів, Львівський державний інститут фізичної культури.
Бобровник, С. І. (2014). Формування мотивації старшокласників до занять фізичною культурою та спортом. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2(43), 4–9.
Бойко, Г., Козлова, Т., & Шарафутдинова, С. (2023). Дослiдження мотивацiї до занять з фiзичного виховання в умовах воєнного стану. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 1 (159), 12–14. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2023.1(159).02
Васкан, І., & Розтока, А. (2012). Стан і формування в школярів інтересу до фізичного виховання. Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення, 4(20), 247–252.
Винник, В. Д. (2010). Особливості формування інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням. Теорія та методика фізичного виховання, 12, 39–42.
Волощук, К., Мітова, О., & Раковська, І. (2024). Теоретична підготовка як засіб підвищення мотивації до занять волейболом у здобувачів закладів фізичної культури і спорту. Спортивні ігри, (1(31), 4–15. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.01
Гакман, А. В., Балацька, Л. В., Григоришина, Т. Б., & Ніколайчук, О. П. (2018). Мотиваційні пріоритети до процесу фізичного виховання студентів закладів вищої освіти І рівня акредитації (на прикладі м. Чернівці). Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини, (11), 53–61.
Гоголь, Т. В. Гоголь, В. В., & Кашуба, А. А. (2024). Психофізіологічні та педагогічні умови формування спортивної мотивації до волейболу в здобувачів фахової передвищої та вищої освіти. Природнича освіта та наука, (2), 42–47. Режим доступу: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/14444
Долженко, Л., & Погрєбняк, Д. (2014). Формування мотивації до рухової активності студентської молоді з різним рівнем фізичного здоров’я. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, (4), 52–56.
Іванченко Л. П., Пристинський, В. М., Іванченко, С. Г., & Пристинська, Т. М. (2018). Методика формування у підлітків мотивації до систематичних занять фізичною культурою і спортом. Молодий вчений. 2(2), 623–625. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2018_2(2)__44.
Калитка, С., Ребрина, В., Бухвал, А., Тарасюк, В., & Грабовський, О. (2016). Мотивація підлітків до занять спортом. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 1, 81–86. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Fvs_2016_1_16
Круцевич, Т. Ю., & Марченко, О. Ю. (2008). Спрямованість цінностей індивідуальної фізичної культури студентів різних відділень вузу. Спортивний вісник Придніпров’я, 3-4, 103-7.
Марченко, О., Бричук, М., & Дєдух, М. (2022). Особливості мотивації студентів до самостійних занять руховою активністю в умовах воєнного стану. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 3, 44–50. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.3.44–50
Мунтян, В. С., & Попрошаєв, О. В. (2023). Мотивацiйно-цiннiсне ставлення студентської молоді до навчання, фiзичного виховання i здорового способу життя: компаративний аналiз. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 3 (162), 109–115. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.5(125).21
Перепелиця А., Фокіна, Є., & Ковальчук, В. (2022). Мотивація як фактор впливу в спортивній діяльності. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 4, 89–94. Режим доступу: http://tmfvs-journal.uni-sport.edu.ua/article/view/274497
Рогаль, І. В., Столярик, В. А., Чхань, А. А., & Шкондя, В. В. (2024). Моніторинг рівня мотивації студентів ЗВО до різноманітних видів фізичної активності в умовах військового стану в Україні. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2, 163–166. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.2(174).35
Рядова, Л., Корчагін, М., Мкртічян, О., & Коновалов, В. (2024). Ефективність використання спортивних ігор на заняттях із фізичного виховання. Спортивні ігри, 3(33), 62–83. https://doi.org/10.15391/si.2024-3.07
Сальникова, С. В., Бондар, А. А., & Пуздимір, М. І. (2019). Вплив занять різними видами спорту на фізичні якості студентської молоді [Електронне видання]: тези доповідей круглого столу здобувачів вищої освіти. Вінниця, 33.
Сироватко, З. В. (2019). Формування мотивації у студентів до секційних занять з волейболу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 11 (119), 159–162.
Хавруняк, І. В. (2010). Мотивація до занять фізичною культурою школярів 14–17 років на етапі професійного вибору. Збірник наукових праць [за ред. В.В. Прядко та ін.]. Чернівці, 110–116.







