Visualisation of statistical data of the educational and training process on the example of sports games
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-3.04Keywords:
visualization, scientific data, statistical graph, statistical diagram, diagram construction rules, distribution rows diagrams, time rows diagrams, diagrams of interconnection analysis, comparison diagramsAbstract
One of the most effective ways to improve the training process is to use data visualisation. Visualisation is understood as a set of methods for presenting numerical information or physical processes in a form convenient for visual perception and analytical comprehension. This approach allows you to create visual graphic images that reflect the substantive characteristics of the phenomena under study, and at the same time allows you to compactly present large amounts of data, facilitating their analysis, interpretation and use in decision-making. Purpose: to substantiate the feasibility of using statistical diagrams for visualization and graphical representation of statistical data using the example of sports games. Material and methods: The article used theoretical research methods, namely analysis, synthesis and generalization of data from scientific and scientific-methodical literary sources; content analysis of publicly available Internet resources; synthesis of the obtained scientific information; comparative analysis. Results: the means of visualization and graphical display of statistical indicators in sports games were developed and generalized, which significantly contributes to better perception and understanding of information. Conclusions: the feasibility of using visualization and graphical display of statistical data in sports games was proven in view of methodological and didactic considerations. It has been established that the most common types of statistical diagrams used in such studies are random variable distribution diagrams, time interval diagrams, correlation diagrams, and comparative column and line diagrams. Thus, a key and integral stage of graphical support for data analysis is the justified choice of the appropriate type of statistical diagram.
References
Ашанін, В.С., & Пасько, В.В. (2020). Обробка та візуалізація даних наукових досліджень: навчальний посібник у 2 частинах [частина 1]. Харків : ХДАФК. https://surl.li/dwkems
Ашанін, В.С., & Пасько, В.В. (2021). Обробка та візуалізація даних наукових досліджень: навчальний посібник у 2 частинах [частина 2]. Харків : ХДАФК. https://surl.lu/gegtth
Ашанін, В.С., Пасько, В.В., & Басенко, О.В. (2021). Візуалізація та графічне представлення емпіричних даних у сфері фізичної культури і спорту засобами статистичних діаграм. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 5, 5-15. https://journals.uran.ua/itfcs/article/view/238808
Єфременко, А., Колоколов, В., Позднякова, М., & Пятисоцька, С. (2025). Ігрові технології віртуальної та доповненої реальності в фізичному вихованні: огляд ефективності. Спортивні ігри, 1(35), 5-15. https://doi.org/10.15391/si.2025-1.01
Козіна, Ж.Л., Поярков, Ю.М., Церковна, О.В., & Воробйова, В.О. (2010). Спортивні ігри: навчальний посібник для студентів факультетів фізичної культури педагогічних вищих навчальних закладів [у 2 томах]. Том 1. Харків: «Точка». https://surl.li/nkfpzp
Мітова О.О., Малойван Я.В., Ханюкова О.В., Івченко О.М., Раковська І.А. (2023) Підходи до оцінки змагальної діяльності в командних спортивних іграх. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 3 (161), 122-128. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2023.03(161).28
Нагорна В.О. (2024) Новітні підходи в управлінні тренувальною та змагальною діяльністю висококваліфікованих спортсменів (на прикладі спортивних ігор). Дисертація. К.
Пасько, В.В., Помещикова, І.П., Філенко, Л.В., & Алексєнко, Я.В. (2025). Використання інноваційних технологій в навчально-тренувальному процесі (на прикладі спортивних ігор). Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти: збірник статей міжнародної ХХI наукової конференції 07 лютого 2025р., Харків, 129-133. https://journals.uran.ua/pprsievnz/article/view/321645
Помещикова, І.П., & Філенко, Л.В. (2019). Вдосконалення тактичної підготовки юних баскетболістів 14-16 років засобами інформаційних технологій. Спортивні ігри, 1(11), 73, 41-48. https://doi.org/10.15391/si.2019-3.05
Помещикова, І.П., Бондаренко, В.І., Пасько, В.В., Філенко, Л.В., & Fuger, Fabsnne. (2025). Вплив вправ з реакційним м’ячом на показники сенсомоторних реакцій баскетболістів студентської команди. Спортивні ігри, 2(36), 88-93. https://doi.org/10.15391/si.2025-1.11
Філенко, Л.В. (2016). Комп’ютерні навчальні та контролюючі програми у фізичному вихованні та спорті. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, (10), 139-144. https://surl.li/ksftjv
Філенко, Л.В. (2017). Алгоритмічні основи побудови навчально-тренувального процесу студентів-спортсменів із використанням інформаційних технологій. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, 27-28, 318-323. https://surl.li/ynurcp
Школа, О., Сорочинська М., & Фоменко О. (2023). Використання спеціальних комплексів віртуальної реальності при підготовці фахівців з фітнесу. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту, 7, 156–162. https://surl.lu/tfodbm
Ярмоленко, М.А., Шинкарук, О. А., & Максименко, В. В. (2022). Особливості використання технології віртуальної реальності у підготовці спортсменів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 2 (146), 143-147. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.2(146).31
Nagorna, V., Mytko, A., Borysova, O., Shlyapnikova, I., & Zhyhailova, L. (2024). Characteristics of Modern Technologies in the Training and Competitive Process of Elite Athletes in Sports Games. Спортивна наука та здоров'я людини, 1(11), 14-25. DOI: https://doi.org/10.28925/2664-2069.2024.12.
Pasko, V., Rovniy, A., Nesen, O., Ashanin, V., Filenko, L., Okun, D., Shevchenko, O., Dzhym, V., & Pilipko, O. (2019). Efficiency of performing rugby's technical elements depending on the speed and strength quality level of 16-18-year-old rugby players. Journal of Physical Education and Sport, 19(1), 80, 546–551. https://efsupit.ro/images/stories/April2019/Art80.pdf
Tserkovnaya, E., Osipov, V., Filenko, L., & Pasko, V. (2017). Dynamics of changes in the structure and morbidity level of technical college students. Slobozhanskyi herald of science and sport, 2(58), 72-75. https://surl.lu/ivvbke







