Methodological aspects of using active games in an aquatic environment in the training process for swimmers in beginner groups in their first year of training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2025-4.07

Keywords:

swimming lessons, outdoor games, physical fitness, technical fitness, swimming skills

Abstract

The aim of our study was: To establish the effectiveness of an experimental method of teaching swimming to children aged 7-9 in beginner groups in their first year of training, based on the use of active games. Material and methods: The study was conducted among children attending swimming lessons at the Yana Klochkova Municipal Children's and Youth Sports School of Water Sports in Kharkiv. 28 girls and 30 boys participated in the study. The subjects were divided into experimental (EG) and control groups (CG). The groups were identical in terms of gender and age (EG of girls - 15 people, CG of girls - 13 people; EG of boys - 15 people, CG of boys - 15 people). The experiment was conducted during the school year. Its purpose was to verify the developed methodology for teaching swimming to swimmers aged 7-9 years based on the use of outdoor games. The content and methods of the pedagogical experiment corresponded to the general principles of teaching and upbringing in the educational and training process. The author's methodology for teaching swimming to children aged 7-9 years in the initial training groups of the first year of training consisted in increasing the amount of time allocated to the use of outdoor games in the water. When selecting games and recruiting teams, the occupancy of the groups, the swimming training of those involved, their age and gender, the conditions and place of conduct, the available equipment, as well as the tasks were taken into account. The games had rules or conditions, were feasible, corresponded to the preparedness of the subjects, and ended with summing up and identifying the winners. During data collection, the following research methods were used: theoretical analysis and generalisation of data from literary sources; pedagogical experiment; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. Results: The study revealed that both the control and experimental groups showed positive dynamics in test results, but the experimental groups showed a significant improvement in all indicators of physical and technical fitness of young athletes (p<0.05). Conclusions: the indicators obtained during the experiment showed a significant improvement in the EG in most indicators of the physical and technical fitness of athletes (p<0.05), in contrast to the control group. This allows us to conclude that the proposed method of using mobile games contributes to improving the physical fitness of children and mastering swimming skills.

Author Biography

Liliia Sheiko, Kharkiv State Academy of Physical

Senior Lecturer at the Department of Water Sports

References

Броневич, Мирослава (2025). Ігровий метод як інструмент подолання страху води у дітей під час занять з плавання. Спортивна наука : збірник наукових праць Х Всеукраїнської науково-практичної конференції. Житомир, 6–11.

Гнесь, Н., Зендик, О. (2024). Використання сюжетно-рольових ігор на заняттях з плавання з дітьми дошкільного віку. Physical culture and sport: scientific perspective, 1 (1), С. 159-164. DOI: https://doi.org/10.31891/pcs.2024.1.24

Дікалова, О.О. (2014). Вплив занять плаванням на здоров’я молодших школярів. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, 3(44), 206-208.

Звізда, І.С. (2002). Ігри та вправи на воді для початкового навчання плавання. Чернівці: ЧНУ.

Крук, М.З., Биканов, С.Р., & Крук, А.З. (2010). Теорія і методика викладання плавання: навчально-методичні матеріали для студентів факультету фізичного виховання і спорту. Житомир: Вид - во ЖДУ ім. І. Франка.

Лайзорик, К.Ф., & Негрій, О.І. (2023). Сучасна методика навчання плаванню дітей дошкільного віку з використанням передового міжнародного досвіду. Світ наукових досліджень: матеріали Міжнародної мультидисциплінарної наукової інтернет-конференції, 23, 99 ‒ 103.

Ляшенко, А.М, Дєлова, І.О., Колонтаєвська, О.О., & Шевченко, З.М. (2012). Додаткова арціальна програма спецкурсу з навчання плаванню дошкільників «Казкове плавання». Теорія та методика фізичного виховання, 7, 9–32. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/TMFV_2012_7_5/

Марченко, С.І. (2003). Підбір, розробка i класифікація тренувальних завдань ігрової направленості для школярів молодших класів. Теорія та методика фізичного виховання, 4, 13–20.

Марченко, С.І. (2008). Умови ефективного розвитку рухових здібностей у школярів молодших класів засобами рухливих ігор: автореф. дис... канд. наук з фіз. виховання та спорту: 24.00.02. Харків.

Ображей, О.Є. (2020). Технологія проектування прискореного навчання плаванню молодших школярів в умовах літніх оздоровчих таборів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 7(127), 140–145. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2020.7(127).27

Пивовар, Андрій, & Ковач, Сергій. (2022). Потенціал спортивної інфраструктури як чинник залучення дітей до занять плаванням. Спортивний вісник Придніпров’я, 86-91. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-086.

Ткач, Е.М. (2006). Плавання. Початкове навчання. ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка.

Шейко, Л.В. (2016). Використання ігрового методу для формування вольової активності у молодших школьников при навчанні плаванню. Спортивні игри, 1, 75–79.

Шейко, Л.В., & Пащенко, Н.А. (2018). Эфективність застосування рухливих ігор в воді на этапах початкаового навчання плаванню дітей молодшого шкільного віку. Слобожанський науково-спортивний вісник, 2(64), 88 93. https://doi.org/10.15391/snsv.2018-2.017.

Шейко, Л. В. (2021). Вплив ігрового методу на якість плавальної підготовленості дітей молодшого шкільного віку, які займаються оздоровчим плаванням . Спортивні ігри, 1(19), 84–94. https:// doi: 10.15391/si.2021-1.9

Шейко, Л.В. (2023). Вплив спортивних та рухливих ігор на фізичну та технічну підготовку юних плавців. Спортивні ігри, 1(27), 95–102. https://doi: 10.15391/si.2023-1.09

Шейко, Л.В. (2024). Спортивні та рухливі ігри з елементами прикладного плавання, як засіб навчання та вдосконалення навичок плавання. Спортивні ігри,1(31),108–121. ttps://doi: 10.15391/si.2024-1.10

Шейко, Л.В. ( 2025). Вплив ігрового методу на якість підготовленості дітей молодшого шкільного віку, що займаються плаванням. Спортивні ігри, 2(36), 39–46. DOI: 10.15391/si.2025-2.05

Яблонська, А.М. (2013). Значення ігор в підготовці плавців початківців. Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки й перспективи розвитку, 227-232. (Unpublished).

Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe, OECD Publishing, OECD/WHO. Paris. (2023). Access mode: https://doi.org/10.1787/500a9601-en.

Peden, AE, & Franklin, RC. (2020) Learning to Swim: An Exploration of Negative Prior Aquatic Experiences among Children. Int J Environ Res Public Health. May 19, 17(10), 3557. https://doi.org/10.3390/ijerph17103557

Published

2025-11-01

How to Cite

Sheiko, L. . (2025). Methodological aspects of using active games in an aquatic environment in the training process for swimmers in beginner groups in their first year of training. Sports Games, (4(38), 52–57. https://doi.org/10.15391/si.2025-4.07

Issue

Section

Articles