The Effectiveness of Technical Training of Young Ice Hockey Players under the Distance Learning and Training Process at the Initial Stage of Preparation
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-4.09Keywords:
ice hockey, technical training, technical preparedness, physical preparedness, young athletes, initial stage of preparation, distance learningAbstract
The article is devoted to the analysis of the effectiveness of technical training of young ice hockey players under the distance form of the learning and training process at the initial stage of preparation. The purpose of the study was to determine the influence of the structure and content of technical training in the context of a distance learning and training process on the level of technical, general, and special physical preparedness of young hockey players at the initial stage of preparation. Methods and materials: analysis of scientific and methodological literature; pedagogical testing; pedagogical experiment; methods of mathematical statistics. The research was conducted on the basis of the Youth Sports School of Winter Sports in Dnipro and the Avangard Complex Youth Sports School in Kremenchuk from September 2022 to June 2023 (9 months). The experiment involved 2 groups of children aged 6–7 years (control group – 20 participants, experimental group – 20 participants), in their first year of training in initial preparation groups for ice hockey.
Results. The analysis of the obtained results before and after the pedagogical experiment demonstrates significantly better performance of the tests among the young hockey players of the experimental group compared to the control group, particularly in indicators of technical and special physical preparedness. This confirms the effectiveness of implementing the proposed structure and content of technical training in conditions of the distance learning and training process for young hockey players at the initial stage of preparation, as well as the applied tools and methods of instruction. The findings highlight the role of distance training in stimulating children to develop their technical skills and abilities both in group sessions and independently at home.
Conclusions. The positive impact of the experimental technical training program allows us to recommend its use in youth sports schools and private ice hockey clubs when working with children aged 6–7 years at the initial stage of preparation, both in distance and mixed mixed-mode learning and training format.
References
Кос, Р. & Улан, А. (2024а). Фізична підготовленість футболістів-початківців з урахуванням раннього досвіду занять спортом (на прикладі швидкісних якостей). Olympicus, 3, 73-79. DOI: https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.10
Кос, Р.С. & Улан, А.М. (2024b).Технічна підготовленість футболістів-початківців з урахуванням раннього початку занять спортом. Фізичне виховання та спорт, 3, 91-96. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-3-11
Мітова, О. & Волощук, К. (2024). Структура та зміст теоретичної підготовки з волейболу при дистанційній формі організації навчального процесу у ЗВО фізкультурного профілю. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 11 (184), 136-142. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.11(184).26
Мітова, О.О. & Скрипець, Д.О. (2023). Проблеми технічної підготовки у хокеї з шайбою на етапі початкової підготовки в умовах дистанційного навчально-тренувального процесу. Спортивні ігри; 1(27),15-26. doi:10.15391/si.2023-1.03
Мітова, О. & Скрипець, Д. (2025). Структура та зміст теоретичної підготовки юних хокеїстів на етапі початкової підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 199-210. DOI:10.32540/2071-1476-2025-1-199
Міхнов, А.П. (2014). Оцінювання змагальної діяльності хокеїстів високого класу на основі врахування групових моделей. Слобожанський науково спортивний вісник, 6(44), 79-86.
Онищенко, В.М. (2017). Структура та зміст навчально-тренувального процесу дітей 6-7 років на першому році занять міні-баскетболом [дисертація]. Дніпро.
Серебряков, О.Ю. (2021). Удосконалення змагальної діяльності хокеїстів високої кваліфікації на основі моделювання техніко-тактичних дій [дисертація]. К.
Скрипець, Д.О. & Мітова, О.О. (2024). Форми організації технічної підготовки у хокеї з шайбою на етапі початкової підготовки в умовах дистанційного навчально-тренувального процесу. Фізичне виховання, спорт та здоров'я людини: досвід, проблеми, перспективи : матеріали ХІ Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф., м. Київ, 12 грудня 2024 р. Київ : Київський столичний ун-т ім. Б. Грінченка. 115-117. DOI:10.28925/2024.1211235conf
Хокей з шайбою. (2021). Навчальна програма для суб’єктів дитячо-юнацького та резервного спорту (ДЮСШ, СДЮСШОР, ЗСОСП із специфічними умовами навчання, ШВСМ). ФХУ. Київ.
Шаповалов, М. & Сушко, Р. (2021). Особливості організації дистанційного навчання як форми проведення уроків фізичної культури. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1(81), 42-46. http://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/228187/227353
Bulatova, M., Kucheriavyi, O., Ermolova, V. & Yarmoliuk, O. (2019). Distance-pedagogical technologies in Olympic education for schoolchildren. Journal of Physical Education and Sport. Vol.19 (4), Art 378, 2497-2503.
Gretz, A. Corsi, PDO and Fenwick: 3 hockey stats you need to know. About Sports [Electronic resource], Mode of access: http://proicehockey.about.com/od/scoresandstatl/fl/Corsi-PDO-and-Fenwick-3-hockey-stats-you-needto-know.htm
Mitova, O., Griban, G., Oleniev, D., Yakovenko, A., Onyshchenko, V., Mozolev, O., Semeniv, B., Lytvynenko, A., Khurtenko, O., Zamrozevuch-Shadrina, S., Kozibroda, L. & Hres M. (2022). The impact of mini-basketball training sessions on the 6-7-year-old boys’ physical fitness and physical development. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 10(4), 754-767. doi: 10.13189/saj.2022.100416
Silva, R. C. A., Silva, V. L. D. F. E., & Silva, A. P. (2019). Distance learning for teaching in physical education. Motriz: Revista de Educação Física, 25(01), e101832. DOI: 10.1590/s1980-6574201900010002







