Емоційний стан юного волейболіста: динаміка змін у процесі спортивно-тренувальної діяльності

Автор(и)

  • Алла Гета Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», Україна https://orcid.org/0000-0001-7031-5188
  • Анатолій Левков Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», Україна https://orcid.org/0000-0003-0596-440X
  • Людмила Клеценко Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», Україна https://orcid.org/0000-0003-0596-440X

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-3.02

Ключові слова:

юний спортсмен, волейбол, емоційні стани, спортивно-тренувальна діяльність

Анотація

Однією із актуальних проблем у сучасному спорті є вивчення емоційних
станів у спортсменів, у тому числі і юних. Зумовлено це соціально-економічними умовами, що постійно змінюються, та які торкнулися спортивної діяльності. Збільшення
навантажень, висока конкуренція призводять до появи високого рівня стресогенності та збільшення емоційного напруження. Емоції показують стан спортсмена та його ставлення до тієї чи іншої спортивної ситуації. У статті розкриваються теоретичні та практичні аспекти проблеми емоційних станів спортсменів. Емоційні стани – сукупність
психофізіологічних явищ, де крім рухових реакцій з’являються різноманітні зміни у перебігу процесів та пов’язані з різними проявами емоцій. Вони відрізняються індивідуальністю, полярністю, мінливістю, цілісністю. Мета дослідження – виявити ступінь динаміки змін емоційного стану юних волейболістів у процесі спортивно-тренувальної діяльності.
Матеріал і методи дослідження. У дослідженні, описаному у статті, застосовувалися
такі методи: теоретичні: аналіз літературних джерел щодо досліджуваної проблеми;
обсерваційні – психолого-педагогічне спостереження за динамікою емоційного стану юних спортсменів-волейболістів; діагностичні: констатувальний і формувальний експерименти, статистичні методи. Для вивчення особливостей емоційних станів були використані такі психологічні опитувальники: «Рисуночний тест дерево – автопортрет – місцевість» ДАМ, «Самопочуття, активність, настрій» САН. Вибірку дослідження склали 29 спортсменів віком 13-14 років (юнаки n=15, дівчата n=14). Дослідження проводилось на базі КЗ «Полтавська СДЮСШОР № 2». Результати дослідження: проведене дослідження виявило, що загалом у юних спортсменів переважає емоційний комфорт, позитивні емоційні стани, бажання відпрацьовувати навички гри уважно та з проявом пізнавальної потреби, гарне самопочуття, настрій, стійкий інтерес та зосередженість у здійсненні спортивної гри, повне включення у тренувальний процес. Висновки: емоційний стан – сукупність психофізіологічних явищ, де, крім рухових реакцій, виникають різноманітні зміни у перебігу процесів, що пов’язані з різними проявами емоцій. Протягом дослідження емоційного стану юних спортсменів позитивно змінились усі досліджувані показники як експериментальної (р≤0,001), так і контрольної (р≥0,05) груп. Достовірність розбіжностей у динаміці емоційних показників підтверджується результатами парного t-тесту Стьюдента.
Дослідження емоційного стану юних спортсменів на завершальному етапі дослідження
виявили значні позитивні зрушення практично за всіма показниками емоційного стану дітей.

Біографії авторів

Алла Гета , Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент
кафедри фізичної культури та спорту

Анатолій Левков, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

кандидат медичних наук, доцент кафедри фізичної
терапії та ерготерапії

Людмила Клеценко , Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичної
терапії та ерготерапії

Посилання

Бріскін, Ю.А., & Пітин, М.П. (2011). Проблема диференціації техніко-тактичної підготовки спортсменів в ігрових командних видах спорту. Вісник Запорізького національного університету, 1(5), 143-151.

Вилюнас, В.К. (2004). Психология эмоций. СПб.: Питер.

Горская, Г.Б. (2012). Организационный стресс в спорте: источники, специфика проявлений, направления исследований. Физическая культура, спорт – наука и практика, 4, 74-76.

Гоулман, Д. (2009). Эмоциональный интеллект; [пер. с англ. А.П. Исаевой]. М.: АСТ; Владимир: ВКТ.

Зюкин, А.В., & Набойченко, Е.С., & Носкова, М.В. (2019). Психолого-педагогические технологии формирования высокой психической устойчивости у действующих спортсменов. Уральский медицинский журнал. 1(169). 98-105.

Изард, К.Э. (2012). Психология эмоций. СПб.: Питер.

Ильин, Е.П. (2001). Эмоции и чувства. СПб.: Издательство Питер.

Илясова, Н.В., & Агавелян, Р.О. (2014). Особенности эмоционального интеллекта спортсменов индивидуальных и командных видов спорта. Проблемы современной науки и образования, 11 (29), 105-108.

Кошура, А.В. (2021). Теорія і методика спортивних тренувань: навч. посіб. Чернівці: Чернівец. нац. ун-тім. Ю.Федьковича.

Мачушник, О.Л. (2012). Загальна психологія. Тестові завдання: Навчально-методичний посібник. Житомир: ЖДУ імені Івана Франка.

Санникова, О.П. (1995). Эмоциональность в структуре личности. Одесса: Хорс.

Чебикін, О.Я., & Павлова, І.Г. (2009). Становлення емоційної зрілості особистості: монографія. Півд. Наук. центр АПН України. Одеса: СВД Черкасов.

Чернявська, Т.П. (2022). Емоційний інтелект як ресурс конкурентоспроможності у спортивній ігровій діяльності. Спортивні ігри, 2(24), 82-90. doi: 10.15391/si.2022-2.9

Bar-On R. The Bar-On (2004). Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, description, and summary of psychometric properties. Measuring emotional intelligence: Common ground and controversy. New York: Nova Science Publishers. 42-111.

Jeff Gallimore Dr. Stephen Burke (2005). Athletic burnout. Sport Exercise Psychology. Australian Catholic University. School of Human Movement (NSW). Sydney, Australia, 41-52

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-08

Як цитувати

Гета , А., Левков, . А., & Клеценко , Л. (2023). Емоційний стан юного волейболіста: динаміка змін у процесі спортивно-тренувальної діяльності. Спортивні ігри, (3(25), 17–34. https://doi.org/10.15391/si.2022-3.02

Номер

Розділ

Статті