Індивідуалізація пере дігрової розминки кваліфікованих гандболістів із урахуванням їх передстартових станів

Автор(и)

  • Олена Несен Харківських національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, Україна https://orcid.org/0000-0002-7473-6673
  • Неллі Кононенко Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського «ХАІ», Україна https://orcid.org/0000-0002-3915-4248
  • Наталія Білоус Національний аерокосмічний університет імені М.Є. Жуковського «ХАІ», Україна https://orcid.org/0000-0002-7803-8936

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2022-2.02

Ключові слова:

спортсмени-ігровики, передстартовий стан, психологічна підготовка, розминка, індивідуалізація

Анотація

Мета – підвищення ефективності ведення гри кваліфікованими гандболістами протягом змагального матчу за рахунок індивідулізації перед ігрової розминки. Матеріали та методи: Дослідження проводилося у два етапи. На першому етапі проведено констатувальний експеримент: встановлено індивідуальні кордони «норми
стану» для кожного зі спортсменів; перед кожною змагальною грою чемпіонату України
сезону 2021-2022 рр проводилася діагностика функціональних станів гравців та було
проведено педагогічне спостереження за ефективністю ігрової діяльності команди. На
другому етапі був проведений формувальний педагогічний експеримент: зміст та
інтенсивність розминки перед грою для кожного гравця варіювалась в залежності від його
передстартового стану. Встановлення індивідуальних меж зони функціонального оптимуму
(«норми стану») та визначення передстартових станів гандболістів було проведено за
методикою серіальної динамометрії. Для встановлення ефективності ігрових дій
спортсменів нами були проведені педагогічні спостереження та визначені активні та
пасивні періоди гри для кожного гравця окремо; ефективність гри визначалась завдяки
використання комплексної методики оцінки ігрової діяльності, що враховувала кількість
позитивних і негативних дій гравців на майданчику, їх час участі в грі. Кожна оцінена дія мала свій коефіцієнт значущості. Отримані данні оброблялися методами математичної статистики: кореляційний аналіз використовувався для встановлення взаємозв’язку ефективності гри гандболістів та їх передстартових станів; статистична достовірність між ефективністю гри гандболістів на різних етапах дослідження  встановлювалась за W критерієм Уілкоксона, оцінка статистичних гіпотез виходила з 5% рівня значущості, який забезпечує необхідну точність у педагогічних дослідженнях. Результати: Встановлено вплив передстартового стану кваліфікованих гандболістів, на ефективність їх ігрової діяльності (r=0,71), особливо у першій третині першого тайму. Розроблені рекомендації зі змісту та інтенсивності розминки перед грою для гандболістами виходячи з їх передстартового стану. Рекомендовано набір вправ у парах та трійках. Встановлено достовірні позитивні зміни у ефективності гри гравців у порівнянні з початком нашого дослідження. Висновки: корегуючи зміст та інтенсивність перед ігрової розминки польових гравців у гандболі з урахуванням їх передстартових станів можна досягти позитивного впливу на ефективність їх ігрових дій під час змагань.

Біографія автора

Олена Несен , Харківських національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди

к.фіз. вих

Посилання

Анастази, А. & Уртина, С. (2001). Психологическое тестирование. СПб. : Питер.

Ашанин, В.С. & Пугач, Я.И. (2014). Построение семантических пространств для описания психосоматической деятельности человека в экстремальных условиях. Харків : ХДАФК.

Бабушкин, Г.Д., Шумилин, А.П. & Соколов, А.Н. (2008). Влияние психической готовности на состояние и результативность спортсмена. Психопедагогика в правоохранительных органах. 2 (33). 72-76.

Бикова, О.О. (2016). Визначення передстартових станів гандболістів 13–14 років на підставі індивідуальних значень «норми стану». Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2, 200-205.

Бикова, О.О. (2017). Удосконалення підготовки до змагальної діяльності юних гандболістів 13-14 років за рахунок використання вправ складно координаційної спрямованості. (дис. к.фіз.вих.). ХДАФК, Харків.

Богдан, Ж.Б. (2009). Психологические особенности профессионального выгорания преподавателей технических специальностей высших учебных заведений. (Дис.. канд. псих. Наук). УИПА, Харьков.

Височіна, Н.Л. (2018). Психологічне забезпечення у системі підготовки спортсменів в олімпійському спорті. (Дис. доктора наук з фізичного виховання та спорту). Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ.

Гант, О.Є. & Бикова, О.О. (2016). Підбір варіанту перед ігрової розминки з урахуванням особливостей типу нервової системи гандболістів. Слобожанський науковоспортивний вісник. 3, 25-29.

Ильин, Е. П. (2001). Эмоции и чувства. СПб.: Питер.

Кононенко, Н. & Білоус, Н. (2021). Результативність ігрової діяльності гандболістів команди ХАІ-ФГХО в іграх чемпіонату України серед чоловічих команд. Фізична культура і спорт. Виклики сучасності: збірка статей науково-практичної конференції, 25-26 листопада 2021 року, Харків, 38-43.

Коробейнікова, Л.Г. (2015). Передстартові реакції нейродинамічних функцій у елітних спортсменів в умовах екстремальної спортивної діяльності. Вісник проблем біології і медицини. 1(117), 258-263.

Кузнецова, Л.В. Переслени, Л.И. & Солнцева, Л.И. (2005). Основы специальной психологии. Москва: Академия.

Сенів, М. & Вознюк, Т. (2019). Динаміка показників психоемоційного стану кваліфікованих баскетболісток на передзмагальному етапі. Актуальні проблеми фізичного виховання та методики спортивного тренування. 2, 28-36.

Шалар, О., Стрикаленко, Є. & Попович, Т. (2020). Методи оцінки передстартової готовності гандболісток. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку»: Збірник наукових праць. Переяслав, 62, 77-80.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-20

Як цитувати

Несен , О., Кононенко, . Н., & Білоус , Н. (2023). Індивідуалізація пере дігрової розминки кваліфікованих гандболістів із урахуванням їх передстартових станів. Спортивні ігри, (2(24), 12–20. https://doi.org/10.15391/si.2022-2.02

Номер

Розділ

Статті