Особливості соціально-психологічної адаптованості спортсменів 12-14 років в ігрових видах спорту
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-3.01Ключові слова:
психологічна підготовка, соціально-психологічна підготовка, спортивні ігри, юні спортсмениАнотація
Мета дослідження – оцінити рівень соціально-психологічної адаптованості спортсменів 12-14 років в ігрових видах спорту, для подальшої розробки програми індивідуальної психологічної підготовки юних гравців. Матеріал та методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, психодіагностичний метод (методика «Методика оцінки соціально-психологічної адаптованості, К. Роджерс і Р. Даймонд», в адаптації Т. В. Снєгирьової). Було проведено психодіагностічне обстеження спортсменів ігрових видів спорту 12-14 років в кількості 80 осіб. Визначено, що серед спортсменів 12-14 років ігрових видів спорту є гравці «групи ризику», для яких характерні низький рівень адаптованості, високий рівень не прийняття себе та інших, всі ці характеристики у спортсменів «групи ризику» поєднуються з високим рівнем емоційного дискомфорту, низьким рівнем зовнішнього та внутрішнього контролю, з високим рівнем відомості, та високим рівнем ескапізму, що в цілому детермінує не здатність відповідати за свою поведінку. Показано, що в групі спортсменів 12-14 років ігрових видів спорту є
гравці з низьким рівнем соціальної компетентності, саме вони потребують корекційної
психологічної роботи за індивідуальною програмою, для формування у них як адекватної самооцінки та здорових форм поведінки, високого рівня потреби у досягненні результатів, усвідомлення ресурсних сторін своєї особистості, усвідомлення цінності себе та інших. В групі спортсменів 12-14 років ігрових видів спорту є гравці, які потребують корекційної психологічної роботи за індивідуальною програмою, для формування у них як адекватної самооцінки та здорових форм поведінки, високого рівня потреби у досягненні результатів, усвідомлення ресурсних сторін своєї особистості, усвідомлення цінності себе та інших.
Посилання
Ажиппо, О.Ю. (2016). Модель залучення дітей та молоді до фізкультурно-спортивної дозвіллєвої діяльності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 1(29), 23-27.
Вознюк, Т.В. (2017). Сучасні ігрові види спорту: теорія та методика викладання : навчальний посібник. Вінниця : ФОП Корзун Д.Ю.
Галецька, І. (2003). Самоефективність у структурі соціально-психологічної адаптації. Вісник Львівського університету, Сер. "Філософські науки", 5, 433-442.
Гант, О., Чжоу, М. (2020). Діагностика когнітивних функцій баскетболістів 12-14 років для індивідуалізації психологічної підготовки. Спортивні ігри, 3(17), 4-13.
doi:10.15391/si.2020-3.01
Змановская, Е.В. (2006). Девиантология (Психология отклоняющегося поведения). М. : Изд. центр «Академия».
Ляшенко, В., Кожанова, О., & Корж, Є. (2020). Зв’язок індивідуально-психологічних особливостей спортсменів з результативністю змагальної діяльності. Слобожанський науково-спортивний вісник, 1(75), 81-85. doi:10.15391/snsv.2020-1.014
Помещикова, І.П., Пащенко, Н.О., Кудімова, О.В. (2016). Стан властивостей уваги спортсменів студентської команди. Здоровье, спорт, реабилитация, 4, 51-56.
Помещикова, І.П., Коваль, М.В., & Кадигроб, Я.Г. (2016). Вплив рівня функцій уваги на ігрові показники спортсменів 12–13 років. Спортивні ігри, 2(2), 44-46.