Причини виникнення конфліктів у футболістів підліткового віку та їх профілактика
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-3.05Ключові слова:
конфлікти, футболісти, підлітковий вік, профілактика, педагогічний експериментАнотація
Високий рівень конкуренції, фізичного і психологічного навантаження, вікові особливості психічного розвитку спортсменів підліткового віку, складні колективні
відносини часто призводять до психологічної напруженості, виникнення конфліктних
ситуацій, що в свою чергу негативно впливає на результативність командної гри. Своєчасне виявлення причин виникнення міжособистісних конфліктів, пошук ефективних засобів зниження рівня конфліктності у ігрових видах спорту дозволить підвищити результативність командних ігрових дій. Мета дослідження полягає у виявленні і висвітленні психологічних чинників виникнення міжособистісних конфліктів серед футболістів підліткового віку, та експериментальній перевірці профілактичних заходів щодо запобігання їх виникнення. Результати дослідження: Практичне використання методів соціологічного дослідження дозволило виявити найбільш вагомі причини виникнення конфліктів у футболістів підліткового віку. Доведено, що практичне використання запропонованих засобів профілактики для оптимізації психологічного стану спортсмена дозволяє зменшити рівень конфліктності особистості у футболістів підліткового віку. За результатами підсумкового дослідження на 4 % і на 7 % знизився показник рівня конфліктності, який відповідає рівню вище за середній і середньому рівню відповідно, на 13 % збільшилася кількість спортсменів, показники рівня конфліктності яких належать до нижче середнього рівня і на 5 % зросла кількість гравців, які мають низький рівень конфліктності. Висновки. Результати досліджень свідчать про те, що, своєчасне застосування методів діагностики для визначення рівня конфліктності, використання профілактичних дій, є ефективними засобами, які сприяють оптимізації психологічного стану, знижує рівень конфліктності в спортивних командах дітей підліткового віку.
Посилання
Алексеева, Н.И. (2015). Разрешение межличностных конфликтов в спортивной команде. Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика, Т.1, 1, 157-159.
Андрєєва, О. (2015). Розробка та впровадження технології проектування активної рекреаційної діяльності різних груп населення. Спортивний вісник Придніпров’я, 1, 4-9.
Багас, О., & Ковальчук, Р. (2016). Конфлікти в спортивному колективі та шляхи їх вирішення. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Психологічні науки, 2, 24-33.
Денисова, Л.В., Хмельницкая, И.В., & Харченко, П.А. (2008). Измерения и методы математической статистики в физическом воспитании и спорте. К. : Олимпийская литература.
Забогонская А., & Мельник Е. (2011). Формирование нервно-психической устойчивости в процессе общей психологической подготовки спортсменов сложнокоординационных видов спорта. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2, 121-125.
Конононець, М.О. (2014). Психологія конфліктів. Методичні рекомендації до виконання самостійної роботи для студ. усіх спец. денної та заочної форми навчання. К :Видавництво «Політехніка».
Костюкевич, В.М. (2014). Теорія і методика спортивної підготовки (на прикладі командних ігрових видів спорту). Вінниця : Планер.
Кузенков, О.В. (2019). Вивчення випадків використання окремих видів конфліктів в спортивних командах. Актуальные научные исследования в современном мире, 3(47), 88-91.
Ляшенко, В.М., Корж, Є.М., & Подлесная, Н.М. (2020). Визначення психологічного клімату та його складових у спортивній команді з волейболу. Науковий часопис. НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15, 4(124), 51-53. DOI 10.31392/NPUnc.series15.2020.4(124).10
Надргулов, А.Р. (2018). Психологические аспекты подготовки хоккеисток 14-17 лет. Проблемы подготовки научных и научно-педагогических кадров: опыт и
перспективы; сб. науч. тр. молодых ученых, посвященный Дню российской науки,143-146.
Оксенюк, І.В., & Панчук, А.П. (2016). Формування безконфліктної поведінки футболістів під час тренувань. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти, 14, 164-166.
Олексієнко, Я.І., Гунько П.М. (2018). Теорія, види та технології оздоровчо-рекреаційної рухової діяльності. Навч.-метод. посіб. Черкаси: ЧНУ імені Б. Хмельницького.
Платонов, В.Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения : учебник [для тренеров] : в 2 кн. К.: Олимп. лит.
Родионов, А.В., & Родионов В.А. (2013). Психология детско-юношеского спорта. Москва :Физическая культура.
Романчук, С.В. (2015). Активізація навчального процесу з фізичного виховання студентів щодо впровадження здоров’я збережувальних методик. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 5(15), 215-219.
Саїнчук, О. (2014). Програмування фізкультурно-оздоровчих занять скандинавською ходьбою у фізичному вихованні молодших школярів. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт, (15), 65-69.
Шалар, О.Г., Стрикаленко, Є.А., Гузар, В. М. (2019). Особливості формування командної згуртованості юних спортсменок в ігрових видах спорту. Спортивні ігри, 3, 64-73. doi: 10.15391/si.2019-3.08
Яхно Т.П. (2012). Конфліктологія та теорія переговорів. Навчальний посібник. К. : Центр учбової літератури.
Hamm-Kerwin S. & Doherty A. (2010). Intra-groupconflict in non-profit sport boards. Journal of Sport Management, 24, 245-271. doi.org/10.1123/jsm.24.3.245
Holt N.L., Knight C.J. & Zukiwski P. (2012). Femaleathletes’ perceptions of teammate conflict in sport: Implications for sport psychologyconsultants. The Sport Psychologist, 26, 135-154.doi.org/10.1123/tsp.26.1.135