Дослідження фізичної підготовленості волейболістів студентських команд різних ігрових амплуа
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-3.06Ключові слова:
анкета, волейбол, тренер, команди, рухові якостіАнотація
На сьогоднішній день відчувається нестача науково обґрунтованих методичних розробок і рекомендацій, з питання розвитку рухових якостей юнаків волейболістів різних ігрових амплуа, що є підставою підвищення спортивно-технічної майстерності гравців студентських команд. Матеріали і методи дослідження. Під час роботи для вирішення поставлених завдань застосовувались наступні методи дослідження:
теоретичний аналіз і узагальнення літературних джерел, педагогічне тестування,
педагогічне анкетування, методи математичної статистики. Дослідження проводилось у
ЗВО України. Базами дослідження були Волинський національний університет імені Лесі
Українки (10 гравців команди, тренер-викладач: О. Д. Швай), Луцький національний
технічний університет (10 гравців команди, тренер-викладач: О. В. Радченко), Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради (9 вихованців, тренер-викладач: В. П. Констанкевич) та Технічний фаховий коледж Луцького НТУ (10 гравців команди, тренер-викладач: М. Г. Гамалійчук). Проведено педагогічне тестування в якому взяло участь 39 юнаків студентських команд, анкетування було проведено з 15 тренерами. Досліджування розвитку фізичних якостей волейболістів юнаків, різних ігрових амплуа, проводили за двома напрямками: анкетування тренерів і педагогічне тестування. Розвиток рухових якостей юнаків волейболістів різних ігрових амплуа здійснювався за власною експериментальною тренувальною програмою, яку було впроваджено у навчально-тренувальний процес секційних занять ЗВО. Результати дослідження. Результати анкетування тренерів, щодо домінування рухових якостей у гравців ігрового амплуа діагональний розподілились у дослідженні наступним чином: 33,3% респондентів вважають, що для цього ігрового амплуа є першорядними сила, швидкість та витривалість. Для ігрового амплуа ліберо – швидкість. Щодо домінування рухових якостей, ігрового амплуа догравальний, респонденти вважають, що домінує рухова якість витривалість – 53,3%, на другій позиції швидкість – 40%, у ігрового амплуа зв’язуючий, рухова якість номер один – це
спритність, так вважає – 53,3%. Для волейболістів ігрового амплуа центральний блокуючий з результатів анкети встановлено, що це швидкість та витривалість. Висновки. Дослідження розвитку рухових якостей показує, що волейболісти різних ігрових амплуа мають різний рівень рухових якостей. Витривалість краще розвинута у гравців ігрового амплуа діагональний, швидкість – у гравців, які грають під амплуа ліберо, спритність – у волейболістів ігрового амплуа ліберо та діагональний, гнучкість – у волейболістів ігрового амплуа ліберо та зв’язуючий. Показники сили у тесті стрибок у довжину з місця кращі у волейболістів ігрового амплуа діагональний, у тесті стрибок вгору з розбігу – у гравців ігрового амплуа догравальний.
Посилання
Абрамов, С.А. & Кузьмінова, М.І. (2011). Загальна фізична підготовка студентів у волейболі. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка.Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, 91, Т.1, 12-14.
Августюк, І. (2007). Шляхи удосконалення технічної та фізичної підготовки волейболістівпочатківців (17-18 років) вправами з обтяженням. Студентський науковий вісник, 7, 363-367.
Аверин, И.В. (2000). Специальная подготовка волейболиста. Спорт в школе, 11, 9-16.
Борисова, О., Шльонська, О., Шутова, С., & Мунтадар, Ф. (2018). Оцінка спеціальної фізичної підготовленості кваліфікованих волейболістів. Фізична культура, спорт та здоров'я нації, (5), 167-173. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.1293714
Волчинський, А., & Ковальчук, А. (2013). Особливості тренування студентів-волейболістів із різною фізичною підготовкою. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 2, 129-132.
Железняк, Ю.Д., Шипулин, Г.Я., & Сердюков, О.Э. (2004). Тенденции развития классического волейбола на современном этапе. Теория и практика физической культуры, 4, 30-33.
Лях, В. (1996). Двигательные способности. Физическая культура в школе, 2, 2-8.
Лях, В.И. (1998). Выносливость: основы измерения и методики развития. Физическая культура в школе, 1, 7-14.
Лях, В.И. (1999). Гибкость: основы измерения и методики развития. Физическая культура в школе, 1, 10-13.
Лях, В.И. (2000). Координационние способности школьников. Физическая культура в школе, 4, 6-13.
Швай, О., Гнітецький, Л., & Поляковський, В. (2012). Ефективність фізичної підготовки кваліфікованих волейболістів різних ігрових амплуа. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2 (18), 332-335.