Диференціювання спеціальної плавальної підготовки ватерполістів 12-14 років з урахуванням ігрового амплуа
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-2.07Ключові слова:
ватерполісти, 12-14 років, спеціальна плавальна підготовленість, показники, диференціювання; завданняАнотація
Мета: визначити ефективність диференціювання спеціальної плавальної
підготовки у ватерполістів 12-14 років з урахуванням ігрового амплуа. Матеріал та
методи: теоретичний аналіз і узагальнення літературних даних, педагогічне
спостереження, опитування, оцінка спеціальної плавальної підготовленості за допомогою тестових процедур, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Контингент обстежуваних склали спортсмени 12-14 років, які займаються водним поло. Результати: підтверджено, що рівень плавальної підготовленості спортсменів у водному поло багато в чому обумовлює результативність їхніх дій під час змагальних ігор; визначено, що спеціальна плавальна підготовленість спортсменів-ватерполістів у віковому діапазоні 12-14 років має певні характерні особливості, найбільш схожий її рівень має місце у юних ватерполістів в 12 та 13 років; з'ясовано, що основний акцент при плануванні тренувального навантаження протягом річного циклу у ватерполістів 12-14 років припадає на фізичну та плавальну підготовку; доведено, що найбільший приріст показників спеціальної плавальної підготовленості при застосуванні вправ швидкісної спрямованості у спортсменів, які виконують функції рухомого нападника, відмічається в 13 років; з'ясовано, що використання вправ, спрямованих на розвиток швидкісних можливостей, приводить до суттєвого покращення результатів в тестах, що визначають рівень спуртових можливостей, швидкісної витривалості та маневреності спортсменів. Висновки: в тренувальних заняттях на воді у ватерполістів 12-14 років, які мають амплуа рухомого нападника, необхідно збільшувати обсяг вправ, спрямованих на розвиток швидкісних можливостей; диференціювання плавальних тренувальних завдань в залежності від ігрового амплуа ватерполістів у віковому діапазоні 12-14 років вірогідно покращує рівень їх спеціальної підготовленості, що робить рухові дії спортсменів під час гри більш
ефективними.
Посилання
Абдукадырова, Ж.Р. (2004). Общая и специальная работоспособность ватерполистов различного игрового амплуа. Современный олимпийский спорт и спорт для всех : материалы VIII междунар. научн. конгр. Алматы, 5-6.
Волков, Л. В. (2002). Теория и методика детского и юношеского спорта. К.: Олимпийская литература.
Дзюба, О.Г. (2004). Расчёт модельных показателей выполнения технико-тактических действий ватерполистов. Научное обоснование физического воспитания, спортивной тренировки и подготовки кадров по физической культуре и спорту. Минск : б/и.
Дорошенко, Э.Ю. (2013). Управление технико-тактической деятельностью в командных спортивных играх : монография. Запорожье : ЛИПС.
Евпак, Н. (2016). Управление соревновательной деятельностью команды в водном поло. Спортивний вісник Придніпров’я, 2, 61-65.
Земцов, Й.Ф. (2003). Быстрота и рациональность применяемых решений как критерий подготовленности ватерполисток. Современный олимпийский спорт и спорт для всех :материалы VII междунар. научн. конгр. Москва, 169-170.
Ковель, С.Г. (2006). Взаимосвязь показателей целевой точности бросков по воротам у ватерполистов 11-16 лет. Спортивная наука на рубеже столетий: междунар. сб. научн. трудов. Минск, Вып. 1, 176-181.
Пилипко, О.А., & Попрошаев, А.В. (2001). Особенности структуры специальной подготовленности ватерполистов 14-15 лет в зависимости от игрового амплуа.Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту,7, 36-40.
Пилипко, О.А., & Попрошаев, А.В. (2007). Совершенствование системы управления тренировочным процессом юных ватерполистов на основе анализа структуры специальной подготовленности: метод. реком. для студ., слушателей ФПК ин-тов физ. культуры, тренеров ДЮСШ по водному поло. Харьков : ХДАФК.
Ребицька, Н. (2002). Прогнозування спортивного результату ватерполісток на основі комплексної оцінки їх підготовленості. Молода спортивна наука України, 6, Т. 2, 206-208.
Тактак Хени Бен Садок. (2000). Возрастные этапные модельные характеристики юных ватерполистов 12-16 лет (автореф. дис. канд. пед. наук). Москва.
Чернов, В.М. (2006). Науково-методичне забезпечення підготовки збірної команди України з водного поло. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 12, 150-152.