Місце травматизму в тренувальному процесі серед школярів-гандболістів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15391/si.2021-1.02

Ключові слова:

травми, гандбол, школяр, спортсмен, гандболіст

Анотація

Мета: аналіз травм в тренувальному процесі серед школярів, які займаються в секції гандбола. Матеріалі методи дослідження: у дослідженні взяли участь учні 8-их – 11-их класів Луцької загальноосвітньої школи № 17. Зі згоди батьків спортсменів були вивчені записи у медичних картках дітей, які займаються гандболом. Всього було охоплено 42 спортсмена. Результати: найбільша кількість середніх і важких травм була у 8-ому класі. На травми середньої тяжкості припадає 50,0 %, на травми важкої складності – 37,0 % всіх випадків їх виникнення. А найменша кількість травм відноситься до легкого ступеня тяжкості, їх всього 13,0 %. Можна припустити, що мала кількість легких травм
пов’язано, в першу чергу, з тим, що їм не надавалося належного значення і вони офіційно не реєструвалися. Проведене нами дослідження підтверджує та доповнює численні результати спеціальної літератури. Чим вищий рівень у школярів-гандболістів фізичної та спеціальної підготовленості, тим нижчий відсоток отримання травми під час навчально-тренувального процесу. Наші результати підтверджують дані інших досліджень: вирішення проблеми попередження травматизму у гандболі полягає у вдосконаленні техніки і методики тренування школярів-гандболістів.
Наші результати підтверджують дані інших досліджень: травми в процесі
навчально-тренувальних занять фізичними вправами є досить поширеним явищем, а їх наслідки стоять на заваді досягненню фізичної вдосконалості людини; при визначені
частоти випадків та локалізації травматичних ушкоджень виявлено, що переважають –
вивихи, розтягнення, деформація та травми зв’язок суглоба й прилеглих м’язів. Узагальнення результатів дослідження підтвердило існування чіткої залежності між заняттями фізичними вправами та отримання спортивних травм. Нами доповнено: травми й спортивні ушкодження у школярів-гандболістів у 8-ому класі є більшою, а протягом навчання їх кількість зменшуватиметься. Дослідженню профілактики травматизму серед учнів-гандболістів варто присвятити подальші дослідження.
Слід відмітити, що з кожним роком навчання в школі у школярів-гандболістів
кількість травм зменшувалася. У 8-ому класі їх було десять (10), а до 11-ого класу їх стало
вдвічі менше – п’ять (5). Найбільше у школярів-гандболістів зустрічаються розтягнення.
Всього таких травм виявлено 33,3 %. Основна їх кількість припадає на травми
гомілковостопного суглоба. Причинами виникнення таких травм, швидше за все, є ривки, зупинки, зміна напрямку руху. Досить часто зустрічаються забиття (30,0 %) в основному колінного і ліктьового суглобів. Як правило, їх спортсмени отримують при падінні, ступінь пошкодження суглобів в основному незначний. Вивихів отримано небагато; локалізація їх виявлення була тільки в суглобах кисті. Причини цих травм ті ж самі, що і при розтягненнях. Висновки: вказується, що травм і спортивних ушкоджень у школярів-спортсменів у 8-ому класі є більша, а протягом навчання їх кількість зменшується.

Біографії авторів

Олег Гребік, Луцький національний технічний університет

к.пед.н., доцент

Світлана Мельник, Луцький національний технічний університет

к.б.н., доцент

Юрій Ніколаєв, Волинський національний університет імені Лесі Українки

доцент

Посилання

Галиновский, С.П. (2005). Причины травматизма: пособие. Могилев : ВООК.

Гамза, Н.А. & Тернов, Г.Г. (2002). Понятия и медицинские термины в спортивной медицине: терминологический словарь. Минск.

Волков, Л.В. (2002). Теория и методика детского и юношеского спорта. Киев : Олимпийская литература.

Кочубей, Ю.А., Стрикаленко, Є.А., & Шалар, О.Г. (2014). Аналіз фізичної підготовленості баскетболістів високого класу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 6 (49), 55-63.

Мардар, Г. & Ячнюк І. (2008). Запобігання травматизму в процесі підготовки спортсменів.Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 82-87.

Давыдов, В.Ю., Коваленко, Т.Г., Киселев, П.А., Попова, Г.Н. (2003). Меры безопасности на уроках физической культуры : учеб.-метод. пособие. Волгоград : Изд-во ВолГУ.

Матвеев, Л.П. (1999). Основы общей теории спорта и системы подготовки спортсменов. Киев : Олимпийская литература.

Платонов, В. (2018). Структура и содержание непосредственной подготовки спортсменов высокой квалификации к главным соревнованиям. Наука в олимпийском спорте, 2, 17-41.

Шалар, О., Жосан, І., Шум, Д., & Стрикаленко, Є. (2014). Властивості темпераменту і волі гандболісток різного ігрового амплуа. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 40-43.

Шалар, О.Г., Снопова, Ю.А., & Стрикаленко, Е.А. (2010). Психологическая совместимость женской гандбольной команды. Физическое воспитание студентов, (1), 109-112.

Granero-Gallegos, A., Gomez-Lopez, M., Rodriguez-Suarez, N., Arturo-Abraldes, J., Alesi, M. & Bianco, A. (2017). Importance of the Motivational Climate in Goal, Enjoyment, and the Causes of Success in Handball Players. Frontiers in Psychology, 1-8. doi 10.3389/fpsyg.2017.02081

Popovych, Ihor, Blynova, Olena, & Savchuk, Oleksandr, Zasenko, Viacheslav, & Prokhorenko, Lesia (2020). Expectations of a winning result in women’s handball team: comparison of different age groups. Journal of Physical Education and Sport, 20 (5), Art 369, 2709

Popovych, Ihor, Zavatkyi, Vadym, Tsiuniak, Oksana, & Nosov, Pavlo, Zinchenko, Serhii, Mateichuk, Vadym, Zavatkyi, Yurii, & Blynova, Olena (2020). Research on the types of pre-game expectations in the athletes of sports games. Journal of Physical Education and Sport, 20 (1), Art 6, 43-52. doi:10.7752/jpes.2020.05369

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-08

Як цитувати

Гребік, . О., Мельник, . С., & Ніколаєв, . Ю. (2023). Місце травматизму в тренувальному процесі серед школярів-гандболістів. Спортивні ігри, (1(19), 15–22. https://doi.org/10.15391/si.2021-1.02

Номер

Розділ

Статті