Особливості змагальної діяльності гандболісток команди вищої ліги ХДУ-Дніпрянка
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2021-1.06Ключові слова:
гандболістки, змагання, амплуа, інтенсивність, активність, точність, ефективність, надійністьАнотація
Мета – визначити ефективність ігрової діяльності гандболісток вищої ліги
та встановити особливості їх дій в залежності від ігрового амплуа. Матеріал і методи.
контингент дослідження склали 15 студенток-гандболісток, які грають за команду ХДУ-Дніпрянка в жіночому чемпіонаті України вищої ліги. Дослідження особливостей ігрової діяльності гандболісток відбувалось під час участі команди в змагальних іграх з різними суперниками, що дозволило об’єктивно визначити пріоритетні напрямки гри студентської гандбольної команди. Тривалість дослідження: травень-жовтень 2020 року. Для визначення особливостей ігрової діяльності велася фіксація різних технічних прийомів та тактичних дій в нападі: кількість передач м’яча партнерам на різну дистанцію, в різному напрямку, ведення м’яча по майданчику, індивідуальні обігравання, кидки м’яча по воротам; в захисті - перехоплення м’яча, блокування, відбір м’яча без порушення правил, тощо. Були дослідженні показники всіх гравців та згруповані за виконанням ігрових функцій розігруючі, півсередні, лінійні, крайні гравці. Результати дослідження: встановлено, що інтенсивність змагальної
діяльності протягом гри найвища у півсередніх гравців 0,72 бали, дещо менша
інтенсивність дій припадає на діяльність розігруючих 0,69 балів та крайніх - 0,63 бали та самий низький показник інтенсивності у лінійних гравців 0,48 балів. Аналізуючи
результати якості виконання техніко-тактичних дій гравців різного ігрового амплуа
зазначимо, що найбільш висока точність у півсередніх (0,68 бали) та розігруючих (0,62 бали) гравців. Відповідно в даних амплуа гандболісток відмічений й самий високий відсоток браку при виконання змагальних дій. Точність змагальних дій лінійних гравців складає 0,51 бал, а самий низький показник якості техніко-тактичних дій у крайніх нападників (0,41 бал). Відсоток браку в крайніх та лінійних гравців не суттєво відрізняється і становить 0,26 та 0,24 бали відповідно. Висновки: встановлено, що найбільші значення, щодо особистої корисності на майданчику, мають розігруючі гравці 0,74 бали, дещо менші значення у півсередніх 0,63 бали, а низькі показники притаманні лінійним та крайнім гравцям (0,53 та 0,48 балів, відповідно). Доведено, що особливість змагальної діяльності гравців на майданчику залежить від характеру діяльності гандболісток в залежності від виконання ним ігрової функції, стилем гри власної команди та команди суперникі
Посилання
Гузар, В.М., Шалар, О.Г., & Мордюк, Д. (2016). Міжособистісні відношення гандболісток і їх вплив на змагальну діяльність. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка, 139, (2), 218-222.
Жосан, И.А., Стрикаленко, Е.А., & Шалар, О.Г. (2014). Методика развития и комплексный контроль скоростно-силовых качеств гандболисток высокого класса. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 9, 24-29.
Козіна, Ж.Л., Слюсарев, В.Ф., & Волков, Є.П. (2004). Факторна структура підготовленості гандболістів високого класу. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 13, 39-47.
Кочубей, Ю.А., Стрикаленко, Є.А., & Шалар, О.Г. (2014). Аналіз фізичної підготовленості баскетболістів високого класу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 6 (49), 55-63.
Латышкевич, Л.А., & Турчин, И.Е. (1997). Особенности подготовки гандболистов высокой квалификации. Киев : Основа.
Стрикаленко, Є.А., & Шалар, О.Г. (2017). Вплив інтелектуальних здібностей на ефективність змагальної діяльності гандболісток високого класу. Вісник Чернігівського педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка, 147, (2), 255-258.
Стрикаленко, Є.А., Шалар, О.Г., & Гузар, В.М. (2020). Ефективність методики розвитку спеціальної витривалості юних гандболісток. Спортивні ігри, 4 (18), 116, 84-94. doi: 10.15391/si.2020-4.08
Strykalenko, Yevgeniy, Zhosan, Ihor, & Shalar, Oleh (2017). Intellectual abilities high-end handball players of different playing roles. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 4(40), 128-133.
Шалар, О., Жосан, І., Шум, Д., & Стрикаленко, Є. (2014). Властивості темпераменту і волі гандболісток різного ігрового амплуа. Спортивний вісник Придніпров’я, 3, 40-43.
Шалар, О.Г., Снопова, Ю.А., & Стрикаленко, Е.А. (2010). Психологическая совместимость женской гандбольной команды. Физическое воспитание студентов, 1, 109-112.
Bjorndal, Ch.T, Luteberget, L.S. & Holm, S. (2018). The Relationship Between Early and Senior Level Participation in International Women’s and Men’s Handball. Journal of Human Kinetics, 63(1), 73-84. doi 10.2478/hukin-2018-0008.
Catalin, P.M., Ion, M., Gheorghe, S. & Julien, F.L. (2018). Identification of particularities of the conception and application of training programs of goalkeepers specialized in the performance handball. Journal of Physical Education and Sport, 18(4), 2248-2252. doi:10.7752/jpes.2018.04338
Ferrari, S.F, Borges, P.H., Teixeira, D. & Maroques, P.G. (2018). Impact of verbal instruction anddemonstration methods on self-efficacy and motor learning in inexperienced handball players. Journal of Physical Education and Sport, 18(2), 816-820. doi:10.7752/jpes.2018.02120.
Granero-Gallegos, A., Gomez-Lopez, M., Rodriguez-Suarez, N., Arturo-Abraldes, J., Alesi, M. & Bianco, A. (2017). Importance of the Motivational Climate in Goal, Enjoyment, and the Causes of Success in Handball Players. Frontiers in Psychology, 8. doi 10.3389/fpsyg.2017.0208
Ivaskevych, D., Fedorchuk, S., Petrushevskyi, Ye., Borysova, O., Ivaskevych, O., Kohut, I., Marynych, V. & Tukaiev, S. (2020). Association between competitive anxiety, hardiness, and coping strategies: a study of the national handball team. Journal of Physical Education and Sport, 20 (Supplement issue 1), 359-365. doi:10.7752/jpes.2020. s1051
Krahenbuhl, Tathyane, & Lucas, Leonardo (2020). The relative age effect: coaches' choices as evidence of social influence on youth handball. Journal of Physical Education and Sport, 20(5), Art 337, 2460-2467. doi:10.7752/jpes.2020.05337
Popovych, Ihor, Blynova, Olena, Savchuk, Oleksandr, Zasenko, Viacheslav, & Prokhorenko, Lesia(2020). Expectations of a winning result in women’s handball team: comparison of different age groups. Journal of Physical Education and Sport, 20 (5), Art 369, 2709-2717. doi: 10.7752/jpes.2020.05369
Popovych, Ihor, Zavatkyi, Vadym, Tsiuniak, Oksana Nosov, Pavlo, Zinchenko, Serhii, Mateichuk, Vadym, Zavatkyi, Yurii, & Blynova, Olena (2020). Research on the types of pre-gameexpectations in the athletes of sports games. Journal of Physical Education and Sport, 20 (1), Art 6, 43-52. doi:10.7752/jpes.2020.01006
Shalar, Oleh, Strykalenko, Yevhenii, Huzar, Viktor, Homenko, Yladislav, & Popovich, Tatyna(2019). Psychological readiness of handball players for the competition. Sport science international scientific journal of kinesiology, 12, іssue 1, 95-102.
Strykalenko, Yevhenii, Shalar, Oleh, Huzar, Viktor, Yuskiv, Serhii, Silvestrova, Hanna, & Holenco,Nina (2020). The correlation between intelligence and competitive activities of elite female handball players. Journal of Physical Education and Sport, 20(1), 63-70, doi:10.7752/jpes.2020.01008